cogito skrev:Var kommer "den vanliga betydelsen" av allsmakt ifrån?
Du skriver själv:
cogito skrev:en ung människa av idag, som är uppväxt med datorspel och -simuleringar där "allt" är möjligt med en knapptryck
Vidare:
cogito skrev:Jag försökte visa att den iallafall inte har stöd i bibeln.
Du inte bara försökte utan lyckades. Min invändning var då:
hovnarr skrev:Även med en begränsad allsmakt kvarstår problemet med guds ondska. Han kunde dela hav i egypten - varför inte kväva en tsunami?
På vilket du svarade:
cogito skrev:Om ja, undantaglöst ja, och därför bör räknas som en ond gärning när han missar, får han tids nog stå människans dom över honom.
Detta är som sagt gåtans upplösning snarare än lösning. Ur mitt datorspelsperspektiv tillåter inte "allsmakt" att man missar eller fogar sig i någon annans dom. Rent personligt tycker jag dock det är mer behagfullt att problem inte uppstår än att de löses.
Vad som förvånar mig är dock Stefans reaktion:
Stefan skrev:Således verkar det som om den bibliske guden helt enkelt inte är allsmäktig, i betydelsen "total allmakt", och att teodicéproblemet aldrig uppstår. Detta är att upplösa teodicéproblemet snarare än att lösa det. Men om det är ditt förslag håller jag med om det.
Då han här låter mindre nöjd med att försvaga allsmakten:
Stefan skrev:Försvaret mot detta resonemang skulle vara en inskränkning i vad som är faktiskt möjligt, a la Leibniz. Men om så lite är möjligt för Gud, så försvagas allsmäktigheten betänkligt.
Om man "försvagar allsmakten" (dessa ord låter självmotsägande i mina öron, liksom att "runda till en kvadrat" lite) så är det klart att teodicéparadoxen upplöses, då den bygger på tre sinsemellan motstridiga faktum och vi just avlägsnat ett av dem. Men jag har själv träffat på oerhört kristna människor som varit övertygade om guds allsmakt (i min dataspelsbetydelse). Jag behöver naturligtvis inte övertygas om att gud inte är allsmäktig, god, gillar våfflor eller vad det nu må vara - jag är bara intresserad av paradoxen. Jag har alls ingen uppfattning om någon guds beskaffenhet. För min del kan orden definieras efter behag, men jag är intresserad av följderna.
Så för att återvända till vad vi har kvar (Teodicé light):
*Gud är god
*Gud kämpar på som alla andra men kan inte trolla med knäna
*Ondska finns
Frågan om gud nu är god är upp till människans dom, som cogito skrev ovan. Precis som vi dömer våra gelikar som onda eller goda (ondska finns ju...). Vi får ett sådant omvänt förhållande mellan gud och människa som jag själv finner mer troligt. Vi blir inte dömda när vi dör utan vi dömer vår döde gud, och vi skapade gud i vår avbild - i människans avbild skapade vi honom (Genesis 1:27 enl. hovnarr).
§