Zara skrev:Började i lördags.
Tack för det.
Zara skrev:Kändes bra tills igår kväll. Vill inte säga mer.
Eh, OK.
Zara skrev:Skulle min röst tystna på forumet utan förvarning, then i´m gone.+
Det gäller nog mig också. Om jag plötsligt försvinner härifrån är jag sannolikt död. Men jag hoppas verkligen inte att du misstänker att dina ansträngningar för min skulle kommer att leda till döden? I så fall får det vara, tycker jag.
Zara skrev:Medan bönen inte är en prestation, utan vi är snarare det lilla barnet som uttrycker sin hunger till sin mor.
Det tyckte jag var den bästa "bilden" jag fått av bön hittills.
Zara skrev:Dessutom har jag ingen makt. Juridiskt sett dog jag på korset och har upplåtit min kropp själ och ande åt Jesus som lever sitt liv genom mig. Han har makten.
Ah, jag förstår. Men finns det då inte istället en risk att liksom lägga över ansvaret i för stor grad, så att det plötsligt blir Jesus fel om jag mister jobbet osv? Eller kan den som upplåtit sin K,S&A till Jesus inte begå någon synd, precis som självmordsbombare anser att de utför Guds verk och inte begår någon synd?
Zara skrev:Samtidigt som jag (köttet) ständigt kämpar för mitt liv, då jag inte vill dö på ett kors. Utan LEVA...JAG MÅ JAG LEVA..
Be för räddning men ro mot land, alltså? Implicerar detta att du anser dig ansvarig för "värdsliga" ting, såsom din egen överlevnad, men inte angränsande frågor av mer andlig natur? Utveckla gärna din ståndpunkt här.
Zara skrev:Jag tror inte att exakt den här typen av upplevelser kan infinna sig utan bibelkännedom. Däremot är jag öppen för möjligheten att det går att hitta Jesus och därmed vägen till Gud, i andra religioner och då även mina typer av upplevelser i det stora, men inte i det lilla.
Så du stödjer tanken att alla gudar är samma gud och exempelvis kristendomen och islam är likartade berättelser om i grunden samma sak? Eller missförstår jag dig?
cogito skrev:Så här kommer du ett steg närmare din lasagne-bjudning:
Som moderator har du tillgång till Jonas privata mailadress.
Skapa en tråd med rubriken: "Hur kan agnosticism övervinnas?"
Informera Jonas om att denna fråga väntar på hans bidrag. Jag garanterar att han svarar.
Hmm. Ingen dum idé.
Zara skrev:Jude?
Vad är det för fel på köttfärs?
Tror inte någon i trion är jude eller har såna preferenser. Tänkte bara att det vore skojigt att laga en lasagne. Hellre det än att sitta ner och prata om något - det blir lätt tillkonstlat och "phoney". Laga lasagne är äkta, då lär man känna varandra under naturliga omständigheter. Liksom när man spelar arkadspel, vilket också vore ett alternativ.
Tatjana skrev:Javisst tänker du då, men hur skall jag kunna veta att det inte är du som är en "falsk profet" ?
Nej, så tänker jag inte. Jag tänker "Varför ska jag fästa någon större vikt vid någon av Bibelns outgrundligheter, när det står att jag ska mörda homosexuella och menstruerande kvinnor där?" Författaren, vem det än må vara (och om Gud finns tror jag inte han är författare), har liksom redan gjort bort sig och tappat mitt intresse där. Så istället för blind tro förbehåller jag mig rätten att bedöma avsnittets rimlighet varje gång jag läser något i bibeln.
Låt oss därför återbesöka den passage du citerar och bara titta på den ur mitt perspektiv.
Pröva de inspirerade uttalandena för att se om de härrör från gud, eftersom många falska profeter har gått ut i världen.
Det ska sägas att när detta skrevs hade folk nog en mycket bättre uppfattning än vad jag har just nu om vad gud är för något. Jag anser mig i dagens läge inte kompetent att pröva om ett uttalande kommer från gud, då jag ifrågasätter att han/hon/den/det alls existerar idag i större grad än en enhörning eller kungen av Frankrike.
Tatjana skrev:Vem får äran i det som skrivs? Ett mycket lätt sätt att utesluta massor av "inspirerade uttalanden".
Menar du att man inte bör fästa någon vikt vid ett argument som kommer från en person som äras (eller annars har något att vinna) av argumentet? Det finner jag orimligt. Varje argument bör utvärderas separat, oavsett vem som uttalar det.
Inte var och en som säger till mig ´Herre Herre, skall komma in i himlarnas kungarike
LOL

får mig att tänka på "Anna, Anna, släpp in mig Anna."
Tatjana skrev:Måste man leva på ett visst sätt för att få guds ynnest?
Jag söker inte efter någon ynnest. Livet är sin egen belöning, precis som den moral som jag följer. Ingen behöver locka med någon belöning i livet efter detta - jag kommer då inte att bry mig om allt bara upphör. Fortsätter det så fortsätter det. So what? Då fortsätter det då.
Tatjana skrev: Ja tydligen verkar det så... jobbigt.
Menar du alltså följande?
*Gud har skrivit Bibeln
*I Bibeln står det att Gud finns
*I Bibeln står även mycket annat, som att man måste leva på ett visst sätt
*Människan vill ha Guds ynnest
*Alltså finns Gud, och man måste leva på ett visst sätt för att få Hans ynnest.
Som du känner till är jag kritisk till vissa av antagandena och slutsatserna ovan.
Tatjana skrev:Och vad menas med "den dagen?"
Domedagen antar jag, kanske envars död. Har du en annan tolkning? Spelar det någon roll?
Tatjana skrev:Det var så jag gjorde, lyssnade på vad männsikor sa (min arbetskamrat är med i saron-kyrkan) och frågade, frågade frågade.
Det är väl bra i sig. Jag är själv mycket frågvis, som du säkert märkt. Men det finns andra metoder att lära sig också, t.ex. "learning by doing" och "fake it till you make it"

Sen är det ju inte så att jag är utan andlighet och aldrig funderat kring kristendomen. Jösses, jag har varit ungdomsledare i svenska kyrkan! Den position jag befinner mig idag har jag nått via en rad olika frågor, varav vissa är behagfullt obesvarade.
Tatjana skrev:Jag läste i bibeln och frågade samt läste i andra böcker om vad som menades med ditt och datt, därav kom min tro/kunskap.
Det kan man naturligtvis göra. Jag är inte särskilt förtjust i Bibeln som litteratur för personlig utveckling. Jag tror den är alldeles för upphaussad. Om den kom ut idag skulle ingen bry sig. Idag har vi en blomstrande psykologivetenskap, Dr. Phil och Dalai Lama - förbi är romarbrevens dagar. Bibeln är för den litterära världen vad popmusik är för den musikaliska. Välanvänd, men inte särskilt bra, och med en stark organisation bakom som kan marknadsföra den. Dock är det svårt att cykla till bibeln, men lätt till popmusik - så min liknelse haltar en hel del.
Att diskutera vad som gud menat med det som står i bibeln ter sig för mig, med min nuvarande trosuppfattning, som att diskutera varför kungen av Frankrike bör anses vara blond istället för brunhårig, eller varför enhörningars tårar har helande förmågor. Jag är liksom kvar på ruta ett med "vadå kung, vadå enhörning?"
Så, precis som du föreslår, ställer jag frågor - men låt oss inte gå händelserna i förväg. Nu är det "vadå gud?" som gäller.
§