Elohim myntade "Varde ljus", skapade människan (både man och kvinna - Adam och Lilith) - och vilar den sjunde dagen, han är för övrigt transcendent till sin natur.
Den enda gången jag har läst om Lilliht var i nya testamentet, då förklaras hon vara en sköka och bor på en plats dit avskum far, hon vägrar vända om och bli god.
Att gud skapade jorden just på sju dagar kanske man skall ta lite som en liknelse. Det sägs ju tex att en dag är som tusen år för gud.
Ingen kan se gud sägs det, jag ser honom som en stark energikälla. Precis som solen är en stark energikälla och du blir bländad av att titta rakt in i den.
Jahve gör Edens lustgård, "återskapar" människan - eller åtminstone Adam, och vandrar omkring i fysisk person mitt i lustgården
Först skapades änglarna, sedan jorden och alla dess själar.
Vad menar du? Att gud hade en medarbetare?
Javisst, men det var jesus. (låt OSS skapa människor till vår avbild)
Detta profeterar han om i NT (Och det står ju flera ggr i GT också)
(förövrigt, utifrån din tolkning, vad blev av Edens lustgård?)
Efter att Adam och Eva hade syndat blev de förvisade från paradiset. Gud satte sina ord på dem (av jord är du kommen, du skall föda barn under smärta, mannen skall slita, mm) och de började befolka världen.
När gud utvisade Adam och Eva ur Edens lustgård uttalade han även den första profetian. Den profetian som hela bibeln handlar om och den universella stridsfråga som är aktuell idag. När den 1:profetian är uppfylld (samt alla kommande profetior som finns i bibeln) kommer paradiset att vara här på jorden. Innan dess finns det inget paradis, (i den bemärkelsen som Edens lustgård var).
Det är möjligt att man kan ha ett andligt "paradis" tillsammans med sina bröder och systrar i församlingarna men en paradisisk jord, får vi vänta på.
Att leva med tanken att paradiset finns inom dig låter konstigt för mig, det är som att säga till en treåring, jag har godis men du får inget.
Påstår du att Jesus är son av Jahve? Var det inte en viss ärkeängel som fick nedstiga och befrukta Maria (de borde väl vara könlösa dessutom, mycket förvirrat det där) för Gud själv kan inte manifestera sig fysiskt på planeten (då borde det väl vara Elohim vi pratar om och inte Jahve)?
Påstår, vet jag inte om man kan säga. Min uppfattning när jag läser bibeln är att gid sände sin son till jorden för att han (sonen) skulle ge människorna en möjlighet att få leva i paradiset.
Det var en ängel (ärkeängel?) som steg ner till Maria och berättade att hon var havande, det berättade han även för Josef (som funderade på att lämna Maria då de inte haft umgänge, men hon var gravid)
Ärkeängel? Jag vet inte vad du menar med det. Det finns väl bara en?
Jag skulle vilja komma med en alternativ förklaring: Gud existerar som "visdomen" i Gamla Testamentet, vilket är vad som "fostrar" Jesus - alltså vidomen som fadersgestalt - och på den grunden kan Jesus säga sig vara Guds son.
Gud och jesus levde många år tillsammans i himlen innan jesus kom hit till jorden. Alla har en fri vilja, då hade ju inte jesus behövt dö (för sin far) som inte var hans far?
"så mycket älskade gud människorna att han offrade sin enfödde son så att var och en som utövar tro på honom inte skall dö utan ha evigt liv"
(citatet må vara lite skröpligt översatt av mig)
Gud fostrade även "sitt folk" dvs judarna. På den tiden ledsagade han folket med änglar och profeter. Idag har vi hans ord (bibeln) som ledsagare. Att han är en far är ju sant, han har förmågan att ta bort och sätta dit liv, han är en suverän härskare. Jesus gjorde underverk i sin fars namn. han talade om sin far flera gånger. Han sa ju till och med att han skulle fara upp och sitta vid hans högra sida. (skulle han sitta på sig själv?)
Rappakalja? :)