Om Jesus död för våra synder

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Tatjana

Inläggav Tatjana » 17 jun 2005 03:07

Elohim myntade "Varde ljus", skapade människan (både man och kvinna - Adam och Lilith) - och vilar den sjunde dagen, han är för övrigt transcendent till sin natur.

Den enda gången jag har läst om Lilliht var i nya testamentet, då förklaras hon vara en sköka och bor på en plats dit avskum far, hon vägrar vända om och bli god.
Att gud skapade jorden just på sju dagar kanske man  skall ta lite som en liknelse. Det sägs ju tex att en dag är som tusen år för gud.
Ingen kan se gud sägs det, jag ser honom som en stark energikälla. Precis som solen är en stark energikälla och du blir bländad av att titta rakt in i den.

Jahve gör Edens lustgård, "återskapar" människan - eller åtminstone Adam, och vandrar omkring i fysisk person mitt i lustgården

Först skapades änglarna, sedan jorden och alla dess själar.
Vad menar du? Att gud hade en medarbetare?
Javisst, men det var jesus. (låt OSS skapa människor till vår avbild)
Detta profeterar han om i NT (Och det står ju flera ggr i GT också)

(förövrigt, utifrån din tolkning, vad blev av Edens lustgård?)

Efter att Adam och Eva hade syndat blev de förvisade från paradiset. Gud satte sina ord på dem (av jord är du kommen, du skall föda barn under smärta, mannen skall slita, mm) och de började befolka världen.
När gud utvisade Adam och Eva ur Edens lustgård uttalade han även den första profetian. Den profetian som hela bibeln handlar om och den universella stridsfråga som är aktuell idag. När den 1:profetian är uppfylld (samt alla kommande profetior som finns i bibeln) kommer paradiset att vara här på jorden. Innan dess finns det inget paradis, (i den bemärkelsen som Edens lustgård var).
Det är möjligt att man kan ha ett andligt "paradis" tillsammans med sina bröder och systrar i församlingarna men en paradisisk jord, får vi vänta på.
Att leva med tanken att paradiset finns inom dig låter konstigt för mig, det är som att säga till en treåring, jag har godis men du får inget.

Påstår du att Jesus är son av Jahve? Var det inte en viss ärkeängel som fick nedstiga och befrukta Maria (de borde väl vara könlösa dessutom, mycket förvirrat det där) för Gud själv kan inte manifestera sig fysiskt på planeten (då borde det väl vara Elohim vi pratar om och inte Jahve)?

Påstår, vet jag inte om man kan säga. Min uppfattning när jag  läser bibeln är att gid sände sin son till jorden för att han (sonen) skulle ge människorna en möjlighet att få leva i paradiset.
Det var en ängel (ärkeängel?) som steg ner till Maria och berättade att hon var havande, det berättade han även för Josef (som funderade på att lämna Maria då de inte haft umgänge, men hon var gravid)
Ärkeängel? Jag vet inte vad du menar med det. Det finns väl bara en?

Jag skulle vilja komma med en alternativ förklaring: Gud existerar som "visdomen" i Gamla Testamentet, vilket är vad som "fostrar" Jesus - alltså vidomen som fadersgestalt - och på den grunden kan Jesus säga sig vara Guds son.

Gud och jesus levde många år tillsammans i himlen innan jesus kom hit till jorden. Alla har en fri vilja, då hade ju inte jesus behövt dö (för sin far) som inte var hans far?
"så mycket älskade gud människorna att han offrade sin enfödde son så att var och en som utövar tro på honom inte skall dö utan ha evigt liv"
(citatet må vara lite skröpligt översatt av mig)

Gud fostrade även "sitt folk" dvs judarna. På den tiden ledsagade han folket med änglar och profeter. Idag har vi hans ord (bibeln) som ledsagare. Att han är en far är ju sant, han har förmågan att ta bort och sätta dit liv, han är en suverän härskare. Jesus gjorde underverk i sin fars namn. han talade om sin far flera gånger. Han sa ju till och med att han skulle fara upp och sitta vid hans högra sida. (skulle han sitta på sig själv?)

Rappakalja?  :)
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Tatjana

Inläggav Tatjana » 17 jun 2005 03:21

suchanother skrev:Alla vi människor har olika utgångspunkter här i livet.
Vissa ältar bibeln, konstigt nog, har aldrig förstått varför.

Jag ser det helt tvärtom,
Vissa ältar livet: Skola, jobb framtid barn dö....
Andra undrar: varför?
Jag ser livet som en underbar gåva som kan ryckas bort när som helst.
När solen skiner blir jag glad, likaså när jag får äta choklad eller sova länge. Jag tycker det är jättekul att plugga, så jag har valt att jobba natt för att kunna sysselsätta mig med min hobby. Med andra ord, mitt liv är okomplicerat.
Men frågan är: Varför är världen orättvis? Människor gillar inte orättvisor.
Jo visst, för att Marx inte kunde rädda oss, för att rubiks kub inte sålde tillräkligt bra, eller för att kants ideologier endast passade in på 99% av befolkningen (i västvärlden, om du var uppvuxen under 1600-talet utan syskon)
Nej, det duger inte. Lokala räddare får mina sympatier, men de gör inte världen lycklig.
När jag läser bibeln kan jag förstå saker och ting. Varför ondskan breder ut sig i världen, varför människan känner sig halv, varför jag inte vill dö.
Att sysselsätta mig under "den här tiden" dvs mitt liv=min utmaning.
Att leva för evigt i ett paradis som föreställer allt jag drömt om=min dröm, den drömmen var nedskriven för över 3000år sedan och det värsta är att ngn påstår att den kan bli sann. Så varför skall jag inte prova?

"Tro är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser"(Hebreerna 11:1)"

A friend of ours

Inläggav A friend of ours » 17 jun 2005 13:33

Tatjana: Lilith lämnade (självmant har jag för mig) lustgården och blev då till en demon, och i den gestalten möter du henne senare.

Du måste förklara för mig nu, för jag begriper inte riktigt hur du menar: Vart tog lustgården vägen? Gick den bara upp i rök? Det är väl ganska uppenbart att den finns på planeten - Gud skapar Adam av jorden och någon sådan kan omöjligt finnas på något metafysiskt plan (himmel). Hur kan den då bara försvinna?

Det här med sju dagar är oväsentligt, jag försöker inte spräcka någon bubbla, i den bemärkelsen, det är ju uppenbart att Gud inte känner dagar som vi - våra dagar bestäms ju, som känt är, av vårt förhållande till solen.

För mig är lustgården en benämning på hela planeten, sedd ur ett mycket speciellt perspektiv - och det är det perspektiv människan hade innan kunskapens frukt. I den bemärkelsen så finns lustgården kvar, men vi kan dock aldrig träda in i den igen då vi ätit av kunskapens frukt - och här ligger vår frälsning i Jesus (vägen till paradiset går genom honom, och här är det viktigt att förstå att för att kunna gå denna väg så måste man - INTE tro - bli Jesus - som befann sig i just det perspektiv som vi talar om). Jesus är förebilden. Det finns ingen mening att sitta, som på en fotbollsmatch, och heja på sitt lag - man måste spela matchen själv!

Om det låter konstigt att säga, "paradiset finns inom dig", kan jag absolut inte förstå. Jesus, själv, envisades ju med det. Om jag sitter inne på någon karamell så måste Gud vara konditorn och Jesus den som talar om för oss, "varsågod!". Märk väl att Jesus inte dog ofrivilligt (han frestades att avstå), han bet det sura äpplet för "något större". Han var martyr, inte någon hund i en husses koppel.

Jesus förkunnade att det inte fanns något himmelrike efter döden, att allt sådant var Judisk vidskepelse, bara det himmelrike vi föds till. Minns liknelsen, "det är lättare för en kamel att ta sig genom ett nålsöga än för en rik man att ta sig till himlen" - vad menas med det, varför skulle pengar ha någon betydelse i ett himmelrike efter döden? Vad han syftar till är kapitalismens natur, att alltid vilja ha mer, med en sådan inställning kan man aldrig finna himmelriket på jorden.

Jesus talade också om Josef som sin far, varför tvivlar du då på det?

Tatjana

Inläggav Tatjana » 21 jun 2005 05:54

Du måste förklara för mig nu, för jag begriper inte riktigt hur du menar: Vart tog lustgården vägen? Gick den bara upp i rök?

1 Mos 2:15
Herren Gud tog människan och satte henne i Edens trädgård att bruka och vårda den.

(1 Mos 2:17
utom av trädet som ger kunskap om gott och ont. Den dag du äter av det trädet skall du dö.”
Detta är en intressant bisats, det hade tidigare inte talats om döden, Adam dog inte på fläcken när han åt av äpplet alltså kan vi konstatera att adam hade evigt liv. Innan han åt av frukten)

(1 Mos 3:22
Herren Gud sade: ”Människan har blivit som en av oss, med kunskap om gott och ont. Nu får hon inte plocka och äta också av livets träd, så att hon lever för alltid.”)

1 Mos 3:23
Och Herren Gud förvisade människan från Edens trädgård och lät henne bruka jorden varav hon var tagen".

Som jag tolkar det ur bibeln så var lustgården en plats där det växte mycket träd och fanns vatten osv, en vacker miljö.
Jag tycker mig se att det finns flera platser på jorden som liknar lustgården.
Problemet är att vi inte längre har rent vatten, samvaron med naturen/djuren och allt det där andra som Adam och Eva hade.
På så vis är lustgården försvunnen.

Hur kan den då bara försvinna?

Det var ju meningen att Adam och Eva skulle fylla jorden med sitt paradis och föröka sig där. Men när de syndade förstördes paradiset och visst är världen befolkad och där finns växtlighet, men vi lever inte i den paradisiska miljön som det var tänkt från början.

För mig är lustgården en benämning på hela planeten, sedd ur ett mycket speciellt perspektiv - och det är det perspektiv människan hade innan kunskapens frukt.

Hur då?

I den bemärkelsen så finns lustgården kvar, men vi kan dock aldrig träda in i den igen då vi ätit av kunskapens frukt

Om vi förmodar att det finns en gud som skapade världen.
Han skapade ett paradis, samt en man och en kvinna. Om vi förmodar att bibeln är hans ord och däri kan vi finna att han ville att människan skulle leva i ett paradis.
Tror du att han ändrar hela sin ide-hans uppsåt med jorden bara hux flux?
För att Adam åt av frukten? Skall alla människor i alla tider sota för vad de har gjort. Och vad är det för mening med att leva då?
              Och vad betyder då detta?
1 Mos 3:15

Jag skall väcka fiendskap mellan dig och kvinnan,
     mellan din avkomma och hennes:
     de skall trampa på ditt huvud
     och du skall hugga dem i hälen.”

- och här ligger vår frälsning i Jesus (vägen till paradiset går genom honom, och här är det viktigt att förstå att för att kunna gå denna väg så måste man - INTE tro - bli Jesus - som befann sig i just det perspektiv som vi talar om). Jesus är förebilden. Det finns ingen mening att sitta, som på en fotbollsmatch, och heja på sitt lag - man måste spela matchen själv!

Men vart är paradiset då? Vad är frälsning?
Hur skall jag kunna bli Jesus? Jag är ofullkomlig. Skall jag bli Jesus? Hur skall jag göra då?  Han hade krafter från sin far.
Jesus är förebilden i den bemärkelsen att även en ofullkomlig människa kan följa gud, han är även den som känner gud bäst och kan förklara för oss, guds normer och tankar. Jesus levde bland oss (en tid) och vet hur svårt det är att vara människa. (Det är den kunskapen han har med sig när han läser våra livs böcker).

Mark 10:14
När Jesus såg det blev han förargad och sade: ”Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de.

Borde det inte vara sådana som mig?

Matt 7:12
Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger.

Borde det inte stå ngt i stil med: behandla folk som om ni vore mig?

Om det låter konstigt att säga, "paradiset finns inom dig", kan jag absolut inte förstå. Jesus, själv, envisades ju med det.

Jag har aldrig sett detta, har du ngt skriftställe?

Om jag sitter inne på någon karamell så måste Gud vara konditorn och Jesus den som talar om för oss, "varsågod!". Märk väl att Jesus inte dog ofrivilligt (han frestades att avstå), han bet det sura äpplet för "något större". Han var martyr, inte någon hund i en husses koppel.

Jag förstår inte. Jag lever mitt liv efter det fria valet som jag har fått.
Jag kan välja att följa guds ord eller inte, för att jag skall kunna förstå dem har han skrivit ner dem i bibeln. Han son jesus dog (bla) för att visa sin rättvisa (mosaiska lagen, den sista adam).

Om jag skall vara jesus, men jesus skall säga mig varsågod om karamellen hans far har, så låter det som att jag är guds "barn" och att jag har karamellen.. dvs paradiset är inom mig. Jesus dog frivilligt för mina synder, men jag skall vara Jesus? För mig är detta verkligen snurrigt.

Och varför skulle då Jesus dö? Om vi är jesusàr?

Jesus förkunnade att det inte fanns något himmelrike efter döden, att allt sådant var Judisk vidskepelse, bara det himmelrike vi föds till.

Jag har inte påstått att det finns ett himmelrike efter döden, jag påstår att guds uppsåt med jorden var att låta oss leva i ett paradis, jag tror inte han har ångrat sig. Himmelriket är inte till för mig, det finns människor som skall leva där, tillsammans med Jesus.

Matt 11:12
Sedan Johannes döparens dagar tränger himmelriket fram, och somliga söker rycka till sig det med våld.

(Upp 14:1
Och jag såg, och se: Lammet stod på berget Sion och tillsammans med Lammet etthundrafyrtiofyra tusen som hade hans namn och hans faders namn skrivet på pannan.)

Upp 14:3
De sjöng en ny sång inför tronen och inför de fyra varelserna och de äldste. Och ingen kunde lära sig den sången utom de etthundrafyrtiofyra tusen, de som är friköpta från jorden

Vad menas med det här tro? 144 000 människor som är friköpta från jorden, att leva tillsmammans med jesus i himlen.

(Vidare står det ju om den skara av människor som man inte kunde räkna, som har tvättat sig rena i lammets blod, dvs efter den mosaiska lagen att varje synd krävde blod för övertäckelse, därav slaktoffer. jesus-det sista slaktoffret.)

Minns liknelsen, "det är lättare för en kamel att ta sig genom ett nålsöga än för en rik man att ta sig till himlen" - vad menas med det, varför skulle pengar ha någon betydelse i ett himmelrike efter döden?

Matt 19:24
Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.”

precis, med en inställning att pengar är värt mycket så kan man inte leva i paradiset.

Jesus talade också om Josef som sin far, varför tvivlar du då på det?

Jag tvivlar inte på att jesus kallade Josef far, men han var inte hans biologiska pappa.

Vish 2:23

Gud skapade människan till odödlighet
     och gjorde henne till en bild av sitt eget väsen,
     men genom djävulens avund kom döden in i världen,
     och de som är hans egendom får erfara den.

Mvh Tanja (till och med fått lite sol)

Återgå till "Religion och andlighet"