Ta bort mig från forumet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Kristofer

Re: Tror vi på rätt gud?

Inläggav Kristofer » 09 maj 2012 20:09

Pilatus skrev:
Kristofer skrev:Det fel som de flesta som läser bibeln gör är att de läser den alltför bokstavligt...både troende och kritiker.

Var någonstans i Bibeln, eller på annan plats, har du fått denna läsanvisning? Eller är det något som du själv tycker verkar lämpligt? Hur uppfattar du att Andra Moseboken med budorden är tänkta att läsas?

Är det inte snarare så att läsarten beror på den vilken religion vi omfattar? Judar definierar t ex de tio budorden helt annorlunda mot vad Luther lärde. Och hur menar du att  2 Mos. 34:1-29 skall förstås? Förutsatt att Jahve är en allsmäktig gud, är det då fritt för människorna att filtrera litet efter tycke och smak hur vi skall förstå Bibelns texter?

De första kristna var judar och läste och förstod Tanach på ett helt annat sätt än vad den kristna kyrkan skulle komma att göra. Renhetslagar, omskärelse, 613 påbud och förbud och bildförbud, allt sådant lämpades överbord av den tidiga kristna kyrkan. Det passade inte in i missionsverksamheten till en helleniserad omgivning till vilken den kristna läran spreds. Allt som skulle behövas var dopet och en tro på att Jesus var Messias. Det är minsann en light version av den judiska religionen.

Så hur vi läser Bibeln är beroende på i vilken tid vi föds och var vi föds. För inte så länge sedan hade vi inte någon frihet att filtrera bort sådant som vi inte ansåg bekvämt att tro på. Sådant har genom historien kostat miljoner människor livet. Att vi numera enkelt kan lämna kyrkan är givetvis bra. Den tro jag har kvar handlar om att vi bör vara toleranta och låta folk läsa Bibeln på det sätt som passar dem, så länge de inte skadar andra eller hävdar att tron har tolkningsföreträde framför välgrundad vetenskap.

Jag tror att allt är tänkt att läsas som det är skrivet, vilket innebär att olika människor kommer tolka det på olika sätt, inte filtrera, plocka bort eller lägga till...utan tolka och uppfatta. Olika människor behöver olika snäva regler att förhålla sig till, vissa behöver väldigt snäva och konkreta, andra behöver större frihet och mindre absoluta regler. Människor med ett större behov av tydlig styrning har bekvämt nog en tendes att tolka regler mer absolut än människor som har ett större behov av frihet...så fungerar människan...Sett över tid har mänskligheten som grupp givetvis gått mer mot det senare...därav har också det nya testamentet tillkommit för att på flera punkter ersätta det gamla.

Så, ja...hur vi läser bibeln är beroende på vilken tid vi föds i...och det tror jag också är meningen...

Annars delar jag din uppfattning, tolerans är otroligt viktigt...tron har väl knappast tolkningsföreträde framför välgrundad vetenskap i princip ngn fråga överhuvudtaget...eller vad tänker du på? eller kanske snarare...vilka tycker du göra denna bedömning?

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 13 maj 2012 19:47

Det mest användbara att tro på är naturlagarna. Uppnår man bäst resultat med. Lever och dör på rätt sätt. Största möjliga lycka av livet.
Religioner är skapade av människan för att lösa besvärliga känslomässiga problem. Det är vanföreställningar schizofrena ideer om hur vi ska leva som leder till ökat lidande och felaktiga rörelser av kroppen och tankar. Felaktiga värderingar av känslor och döden. Verklighetsuppfattningen blir annorlunda.

Kristofer

Inläggav Kristofer » 20 maj 2012 15:31

förstår mig själv skrev:Det mest användbara att tro på är naturlagarna. Uppnår man bäst resultat med. Lever och dör på rätt sätt. Största möjliga lycka av livet.
Religioner är skapade av människan för att lösa besvärliga känslomässiga problem. Det är vanföreställningar schizofrena ideer om hur vi ska leva som leder till ökat lidande och felaktiga rörelser av kroppen och tankar. Felaktiga värderingar av känslor och döden. Verklighetsuppfattningen blir annorlunda.

jaa, åtminstone är det ju väldigt handikappande att inte tro på naturlagarna...

Jag tror också att du har rätt i att religionen är till för att hjälpa människan hantera och förstå besvärliga problem (samt att utvecklas)...det innebär ju dock inte nödvändigtvis att den är skapad av människan...att den är till för människan är i sig långt ifrån ngt bevis för att den från början kommer från människan.

Schizofrena idéer som leder till felaktiga rörelser av kroppen och tankar...jahaja, vilken spännande analys  :?

Återgå till "Religion och andlighet"