Hejsan!
Hoppsan, e du syraker, vännen? Eller vad handlar det om? Bigj framför ju bara vad vi anser om påvedömet, och håller du med så är det ju bara bra! Inte använder jag mig av några "härskartekniker" heller, sådana påtalningar är förresten bara trams, det finns inga sådana tekniker. Däremot brukar folk som går i affekt draga till med sådant för att de är lite missnöjda!
Och vidare, bara för att bigj är demokrat behöver jag ju inte vara alltför mjukisaktig, ser jag tecken på obstination eller libertinism, klämmer jag åt hårdare, för att pinnan skall märkas uti texten för läsaren! :D
Sedan är inte bigj det minsta självgod eller uppblåst - men vi beundrar vår stilism, vårt vetande och ser gärna till att läsaren rejält skall förstå detta på ett inträngande och glatt sätt! I övrigt är bigj timid och tillbakadragen och knappt märkbar i cybersuset!
Vad gäller fascismen så har den faktiskt en lång förhistoria som förlorar sig bortom 1800-talet tillbaks till medeltiden. Men själva namnet fascism fanns inte för länge sedan - men väl företeelserna mord på politiska fiender, bedrägerier för att komma över tillgångar, rika som fifflade och bedrog, förtyck mot vanliga människor och föraktet mot de svaga och utsatta samt utrotning av miljoner människor i guds namn. Där har ju påvedömet en liknande historik som den senare fascismen erhöll. Delvis är de formade i samma anda.
Vad gäller vår världsbild så är den demokratisk - och allt som inte är demokratiskt är således totalitärt eller/och fascistiskt. Det betyder inte att allt som är "negativt" är fascistiskt, jag menar bara inom den politiska och ekonomiska sfären. Sådan e den - världsbilden! :lol:
MVH
biggj