Finns Gud?
Moderator: Moderatorgruppen
Min visshet, den har inget särskilt namn, jag pekar ej heller ut någon högste Gud, eller en religion. Det finns bara en enkel regel, var så god du nu kan förmå dig till att vara, döda aldrig någon.
Detta är en kortfattad subjektiv personlig redogörelse för vad som sker med en människa enligt mig baserad på mina erfarenheter och upplevelser av bland annat olika fenomen och återigen, framförallt, mitt eget liv.
1. Mellan 8-12 veckan kommer själen in i fostret.
2. Människan lever
3. Människans kropp dör
Människan har en själ, denna själ manifesterar sig i ett högre medvetande, detta medvetande lämnar kroppen när kroppen dör. Det finns olika ödesval dit medvetandet far efter kroppens död beroende på omständigheter.
Dessa är de ödesalternativ för själen som jag upplevt eller på annat sätt fått bekräftade.
1. Man kan hamna framför sankte Pers port till en annan värld, man får där ta ställning.
En person som levt ett rättfärdigt liv, agerat väl mot sina medmänniskor och förkovrat sig i kunskap, alternativt varit hängiven en likvärdig god syssla, går direkt vidare i en ny fas av ett högre liv, detta även om personen var ateist, då ens etik och moraliska agerande är överställt all sorts gudstro, handling är mer än bara tro.
2. Vissa själar fastnar i en gråzon, där finns ingen fast mark, inget klart ljus, inga fasta kroppar. Detta är helvetet.
Från denna platsen kan andar jordiskt manifestera sig under speciella omständigheter.
3. Termineringen är avsedd för dem som släckt människoliv då detta är det största och allvarligaste brottet. Den som förpassats dit dör själsligen, detta är att den andra döden dö och det är definitivt slutgiltigt.
Undantagen. Det finns människor som ges en andra chans att leva ett nytt liv på jorden, detta är ett erbjudande som ges dem som framförallt dött en för tidig ond bråd död, antingen genom sjukdom, olycka eller mord, se punkt 1.
Detta är en kortfattad subjektiv personlig redogörelse för vad som sker med en människa enligt mig baserad på mina erfarenheter och upplevelser av bland annat olika fenomen och återigen, framförallt, mitt eget liv.
1. Mellan 8-12 veckan kommer själen in i fostret.
2. Människan lever
3. Människans kropp dör
Människan har en själ, denna själ manifesterar sig i ett högre medvetande, detta medvetande lämnar kroppen när kroppen dör. Det finns olika ödesval dit medvetandet far efter kroppens död beroende på omständigheter.
Dessa är de ödesalternativ för själen som jag upplevt eller på annat sätt fått bekräftade.
1. Man kan hamna framför sankte Pers port till en annan värld, man får där ta ställning.
En person som levt ett rättfärdigt liv, agerat väl mot sina medmänniskor och förkovrat sig i kunskap, alternativt varit hängiven en likvärdig god syssla, går direkt vidare i en ny fas av ett högre liv, detta även om personen var ateist, då ens etik och moraliska agerande är överställt all sorts gudstro, handling är mer än bara tro.
2. Vissa själar fastnar i en gråzon, där finns ingen fast mark, inget klart ljus, inga fasta kroppar. Detta är helvetet.
Från denna platsen kan andar jordiskt manifestera sig under speciella omständigheter.
3. Termineringen är avsedd för dem som släckt människoliv då detta är det största och allvarligaste brottet. Den som förpassats dit dör själsligen, detta är att den andra döden dö och det är definitivt slutgiltigt.
Undantagen. Det finns människor som ges en andra chans att leva ett nytt liv på jorden, detta är ett erbjudande som ges dem som framförallt dött en för tidig ond bråd död, antingen genom sjukdom, olycka eller mord, se punkt 1.
Det finns en kompromissreligion, http://sv.wikipedia.org/wiki/Bahai för den som är intresserad att studera.
Detta är förvisso inget annat än en nödlösningsreligion för dem som insett att världen är en hotad plats, men många delar i läran är sympatiska och måste ni ha en tro, så ligger Bahaiismen närmast sanningen, även om inte heller de insett hur tillvarelsen till fullo är beskaffad.
Detta är förvisso inget annat än en nödlösningsreligion för dem som insett att världen är en hotad plats, men många delar i läran är sympatiska och måste ni ha en tro, så ligger Bahaiismen närmast sanningen, även om inte heller de insett hur tillvarelsen till fullo är beskaffad.
-
Reine Strömvall
- Kontakt:
Här kommer en bild på Gud som visar att vi lever i en ordnad Värld.
http://i48.tinypic.com/9unn2t.jpg
Här kommer min alternativa Lutherskt-Evangeliska tro:
http://hem.bredband.net/reinstro/Paradi ... jorden.doc
Gud kastade inte tärning när han skapade Världen!
http://i48.tinypic.com/9unn2t.jpg
Här kommer min alternativa Lutherskt-Evangeliska tro:
http://hem.bredband.net/reinstro/Paradi ... jorden.doc
Reine Strömvall skrev:
Nej, men han roar sig nog med det delvis sedan den väl var skapad. Åtminstone kan det ibland se så ut när vi kollar världen omkring oss. Och även om "det inte finns någon slump", kan vi inte förutsäga allt ändå. Slump = det vi ej kan förutsäga i detalj, bara i form av sannolikheter. Kaos = det vi inte kan förutsäga ens med oändlig information till vårt förfogande. . Det handlar om att skapelsen sker varje ögonblick och att skapande inrymmer ett moment av oförutsägbarhet. Oavsett hur mycket info vi samlar på oss. Annars hade Gud tröttnat. Ett kosmos enbart på räls hade han snart vänt ryggen åt.
Jorden är skapad vid en viss tidpunkt, har en viss ålder, men kosmos i dess oändliga helhet har alltid funnits, det är evigt till sin natur, Guds organism.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
dokido skrev:Algotezza skrev:dokido skrev:ha ha, ja jävlar, nu får jag fan sluta läsa religionsavdelningen, leder ju ingen vart alls
Har du några egentliga synpunkter också?
/Algotezza
jo men det fungerar ju inte
man kan inte vara logisk vs troende helt enkelt
helkört
faktiskt är det så att den som är MEST logisk är den som till slut blir religiös...
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.
nuddle skrev:dokido skrev:Algotezza skrev:dokido skrev:ha ha, ja jävlar, nu får jag fan sluta läsa religionsavdelningen, leder ju ingen vart alls
/Algotezza
helkört
faktiskt är det så att den som är MEST logisk är den som till slut blir religiös...
dokido skrev:nuddle skrev:dokido skrev:Algotezza skrev:dokido skrev:ha ha, ja jävlar, nu får jag fan sluta läsa religionsavdelningen, leder ju ingen vart alls
/Algotezza
helkört
så var min tes bevisad
fattar inte vad du menar, men du verkar vara road iafall
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
dokido skrev:Algotezza skrev:dokido skrev:ha ha, ja jävlar, nu får jag fan sluta läsa religionsavdelningen, leder ju ingen vart alls
/Algotezza
helkört
Logik betyder att tänka och dra slutsatser utifrån de premisser man utgår från. Gör inte religiösa det också?
Att de utgår från andra premisser än de icke-troende och därför drar andra slutsatser och bygger en annan världsbild är väl en självklarhet?
Vilka premisser utgår du från som utesluter att det finns något slags gudomligt väsen? Förutom att din grundpremiss väl är att Gud inte finns. Självklart blir slutsatsen då att han inte finns. Men finns det mystika upplevelser?
Och den religiöse har som grundpremiss att Gud finns. Inte konstigt de inte kan mötas då, den troende och ateisten.
Utan som vanligt pratar förbi varandra...
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Religion och andlighet"