Kristen på riktigt
Moderator: Moderatorgruppen
Direktkontakt
JennyMaria skrev:Äsch, ni vet vad jag menar era paragrafryttare där!
Jag tolkar det som att du menar att direktkontakt med Gud är möjlig, ej förmedlad via någon "präst"/ "guru" av något slag (inte bara utifrån övertygelsen att "allt är Gud" och att vi därför har kontakt med Gud vadhelst vi sysslar med), utan i en mer specifik betydelse som inbegriper en tydlig känsla av mötet med det heliga och outsägliga.
A
Algotezza aka Algotezza
Riktmärke
lukas skrev:"Kristen på riktigt" , "de första Kristna" syftar på att dessa bör
tas som riktmärke och inte deras ibland konstiga efterföljare.
I dag verkar det som om "djävulen" och hans bästa kompis "fan"
tagit över kristendomen.
Så skulle nog de "första kristna" sett på det hela i dag.
Det verkar som om de som är KRISTNA PÅ RIKTIGT
måste återtaga KRISTENDOMEN .
Riktmärke om man vill återkristna kristendomen, sedan den bl.a. institutionaliserats via kyrkan genom historien, bör väl vara att ur tillgängliga källor försöka vaska fram det som brukar kallas "Jesu rena, ursprungliga lära", där väl gyllene regeln och dubbla kärleksbudet är grundstenarna, alltså inte något direkt eskatologiskt... Behövs det mer än denna regel och detta bud för att "praktisera kärleksfull kristendom"? Allt annat är väl mest en överbyggnad...
A
Algotezza aka Algotezza
Re: Riktmärke
Algotezza skrev:lukas skrev:"Kristen på riktigt" , "de första Kristna" syftar på att dessa bör
tagit över kristendomen.
Riktmärke om man vill återkristna kristendomen, sedan den bl.a. institutionaliserats via kyrkan genom historien, bör väl vara att ur tillgängliga källor försöka vaska fram det som brukar kallas "Jesu rena, ursprungliga lära", där väl gyllene regeln och dubbla kärleksbudet är grundstenarna, alltså inte något direkt eskatologiskt... Behövs det mer än denna regel och detta bud för att "praktisera kärleksfull kristendom"? Allt annat är väl mest en överbyggnad...
A
Nu börjar det likna något på linan, detta ställer jag upp på
Då infinner sig snart frågan, hade lärjungana uppfattat sin Mästare riktigt?
Paulus, som ju är den som började spridningen på riktigt kanske, var inte han också utsatt för "grupptrycket" som påverkade budskapet vidare?
Tyvärr är det inte så mycket sparat som visar svar på frågorna om hur Mästaren egentligen tänkte sig utvecklingen, men det är ju rätt, detta att kärleken till försynen och alla andra människor och övriga, är grundstenen.
Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...
tjabbe skrev:Algotezza skrev:lukas skrev:"Kristen på riktigt" , "de första Kristna" syftar på att dessa bör
tagit över kristendomen.
A
Nu börjar det likna något på linan, detta ställer jag upp på![]()
Då infinner sig snart frågan, hade lärjungana uppfattat sin Mästare riktigt?
Paulus, som ju är den som började spridningen på riktigt kanske, var inte han också utsatt för "grupptrycket" som påverkade budskapet vidare?
Tyvärr är det inte så mycket sparat som visar svar på frågorna om hur Mästaren egentligen tänkte sig utvecklingen, men det är ju rätt, detta att kärleken till försynen och alla andra människor och övriga, är grundstenen.![]()
Pauli verksamhet skapade de förutsättningar kristendomen behövde för att via kyrkan skaffa det hårda skal den måste ha så att dess "mjukdelar" skulle överleva i en hård, kärlekslös och våldsam värld.
Nu måste vi gemensamt klä av den traditionella kristendomen detta skal, om vi vill "komma nära kärnan", förutsatt att vi är tillräckligt mogna. Det kan endast göras genom en intellektualisering av kristendomens känslobetonade budskap och innehåll.
A
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:tjabbe skrev:Algotezza skrev:lukas skrev:"Kristen på riktigt" , "de första Kristna" syftar på att dessa bör
tagit över kristendomen.
Jepp!
Det är bara att börja strippa på!
Tycker det finns ett chema som är bra, Martinus system med att analysera och praktisera.
Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...
Återgå till "Religion och andlighet"