Syndernas förlåtelse. Omoraliskt?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 29 aug 2010 16:28

sydman skrev:
Harald Davidsson skrev:någonting positivt att vi tänker olika. skriver sydman

men enligt evolutionen är det fel att inte alla tänker lika,
för om alla tänkte lika skulle vi få en homogen och harmonisk population
utan tjuvar och kyrkor

en hundra procent sammarbetande homohomo likformat väsen

Du är helt fel ute. Evolutionsteorin är en förklaring till varför det är som det är, inte en ide om hur vi ska vara. Man kan tro att evolutionsteorin är sann man ändå tycka att inte är något som vi ska bygga vårat samhälle på. Jag tycker inte att människor som inte klarar sig lika bra ska lämnas bakom för det är inte humant vilket skulle hända i djungeln. Vi lever inte i djungeln längre alltså behöver vi inte lyda under djungelns lag. Men det förklarar inte bort evolutionsteorin det minsta.

Sydman, för att komplettera ditt inlägg angående djungelns lag: Jag ser det inte helt nödvändigt att evolutionen medför att vi automatiskt överger den skadade i djungeln. Det kan vara en evolutionär fördel att ta hand om varandra att vårda, och dela med sig av maten. Detta i sin tur innebär en kultur av gentjänster som hjälper människans överlevnad. Och för anknyta till trädets tema. Även den inbördes förlåtelsen och därmed glömskan av en oförrätten håller samman gruppen mot yttre fiender.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 29 aug 2010 16:39

STÅR DEN FRIA VILJAN ÖVER EVOLUTIONEN,

är inte människan helt deterministisk i evolutionens händer,

då människan var i paradiset var hon helt deterministisk i Guds vilja,
som nuddle alltid säger att människan är Guds slav
som han tagit från Spinoza

hur kom människan ut ur sitt deterministiska grepp hon satt fast i

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 29 aug 2010 16:41

alltså hur kom det första felet in i människans liv,
hennes första felsteg
och varför gick hon fel

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 29 aug 2010 17:14

Anna S. jag fråga på google om en translator för
din text,
men de hänvisa till Marksa,
han ska tydligen vara en psykiater,

fast jag svara att jag trodde Marksa
var en mormon-bonde som
med stor hatt i handen  står och tittar på sitt  uttorkade åkerland
och  sen ber Gud om mera regn, just alldeles nära Salt Sjön
fast i Finland duschar dom visst i Koskenkorva

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 29 aug 2010 17:26

Ett konstaterande Harald:

Du är en elak djävul. Detta är min enkla analys av dig.

Då din integritet hotas tar du i så att byxorna nästan spricker. Och det ända jag skrev var att du inte skulle odla de "demoner" som du så väl känner. Utan reda ut saken med Johan, och då ser din otacksamhet inga gränser.

Och varför blanda in Anna-Sara i detta, har du ingen hyffs.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 29 aug 2010 17:57

Harald Davidsson skrev:STÅR DEN FRIA VILJAN ÖVER EVOLUTIONEN,

Du frågar och svarar själv dig själv....Varför, är det för att du inte vill bli emotsagd?

Men nu är det så att "evolutionsteorin" stipulerar ej något annat mål för evolutionen tillsammans med naturliga urvalet  än överlevnad, detta som så många redan tigare nämnt.

Vad människan nu är. Är just ett fantastiskt resultat därav...Hade inte velat vara något annat just idag.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 29 aug 2010 18:12

Harald bara som lite god info:

1. Jag är inte psykiater..
2. Jag Bor inte i Finland..
3. Jag är inte mer filosof än dig.
4. Jag värderar inte andras inlägg från min begränsade kunskap såsom än del andra gör.
5. Jag är en föredetta tekniknörd som numera mest arbetar med att hjälpa människor komma förbi de komplexa systemets mysterier.
7. Jag har mycket processtänkande innaför pannbenet, vilket ibland står ivägen för känslorna
6. Jag hjälper gärna dig, om problem uppstår:)
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
sydman

Inläggav sydman » 29 aug 2010 18:58

Harald Davidsson skrev:STÅR DEN FRIA VILJAN ÖVER EVOLUTIONEN,

Människan har utvecklat en mycket större och bättre hjärna än andra djur, detta har lett till att vi har fått ett medvetande som kan styra över våra instinkter. I dagens I-länder så finns det gott om tillgångar, vi kan rädda nästan alla som blir sjuka. Det finns mat till alla så vi behöver inte våra instinkter lika mycket som förr. Evolutionen idag är inte alls som den var när vi bodde i skogen. Sexuell selektion finns fortfarande, men överlevnadsbiten är någonting som alla idag klarar. Evolution är ingenting som styr utan det är något som händer, en sorts anpassning till omgivningen. Idag skapar människan i princip sin egen omgivning så man skulle kunna hävda att vi har viss makt över evolutionen.

Evolutionen motbevisar inte gud, den är dock en otroligt mycket bättre förklaring än skapelseberättelsen i bibeln.
Den som inte finns, den syns inte.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 29 aug 2010 21:28

MARKSA

vi har gudsvilja
och vi har satansvilja

men enligt mig är båda gudsvilja, allt är en yttring av gud
men den ena är OND och den andra GOD

det är FAKTISKT så, att människan GENOM EVOLUTIONEN kom att nyttja allmedvetandet, alltså använda det som en kraft för ÖVERLEVNAD, ungefär som träd nyttjar SOLENS-STRÅLAR

men varför SLUTADE människan nyttja denna kraft, som gjorde att hon inte längre kunna LEVA i ett paradis på jorden?

och att nyttja denna kraft är samma sak som att LEVA UNDER GUDSVILJA
för denna kraft operar genom OVILLKORLIG KÄRLEK

Användarvisningsbild
sydman

Inläggav sydman » 29 aug 2010 21:33

nuddle skrev:vi har gudsvilja
och vi har satansvilja

Varför häva ut sig något som man inte har någon grund till?

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 29 aug 2010 21:46

nuddle skrev:MARKSA

vi har gudsvilja
och vi har satansvilja

det är FAKTISKT så, att människan GENOM EVOLUTIONEN kom att nyttja allmedvetandet, alltså använda det som en kraft för ÖVERLEVNAD, ungefär som träd nyttjar SOLENS-STRÅLAR

men varför SLUTADE människan nyttja denna kraft, som gjorde att hon inte längre kunna LEVA i ett paradis på jorden?

och att nyttja denna kraft är samma sak som att LEVA UNDER GUDSVILJA
för denna kraft operar genom OVILLKORLIG KÄRLEK

Vi kan väll ta det ett steg längre:

Vi är ett, det maetrielle och det andliga är två olika manifestationer av samma ursprungskälla.
Det så kallade onda är en manifestationer av ett Ego som gått bärsärk i hos en del individer. Det av evulutionen och skapelsen givna återhållande funtionerna och själsegenskaperna är skadade.

När menar du att vi skilldes från Kärleken? Den finns där under all bråte av människoskapade religioner och ideologier, mer eller mindre inntakt hos olika invider. Kärleken lever på att den ges ut. Så att finna Kärleken är att praktisera densamma.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 29 aug 2010 21:50

anledningen till varför människan slutade använda sig utav den enorma kraften är på grund av ett FEL i evolutionen... för vi vet att EVOLUTIONEN inte bara ger oss vackra barn, utan ibland även MISSBILDADE sådana, men evolutionen övergripande syfte är att skapa fram varelser som ÖVERLEVER, så i slutändan kommer allmedvetandet att FÖRENAS med människan, och människan kommer då vara ett utlopp för dess vilja, som är KÄRLEK, eller kanske någon annan varelse vem vet

detta är min tro

Användarvisningsbild
sydman

Inläggav sydman » 29 aug 2010 22:20

nuddle skrev:anledningen till varför människan slutade använda sig utav den enorma kraften är på grund av ett FEL i evolutionen... för vi vet att EVOLUTIONEN inte bara ger oss vackra barn, utan ibland även MISSBILDADE sådana, men evolutionen övergripande syfte är att skapa fram varelser som ÖVERLEVER, så i slutändan kommer allmedvetandet att FÖRENAS med människan, och människan kommer då vara ett utlopp för dess vilja, som är KÄRLEK, eller kanske någon annan varelse vem vet

detta är min tro
Jag är ledsen att säga det men det verkar som att din tro grundar sig i en missuppfattning av evolutionsteorin. Det är inget fel. Det är inte så att vi bara hux flux borde börja föda vackra barn, det är förväntat att vi ska föda alla typer av barn och de vackra barnen för arten vidare. Läs lite om naturligt urval (http://sv.wikipedia.org/wiki/Naturligt_urval).

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 29 aug 2010 22:47

sydman skrev:
nuddle skrev:anledningen till varför människan slutade använda sig utav den enorma kraften är på grund av ett FEL i evolutionen... för vi vet att EVOLUTIONEN inte bara ger oss vackra barn, utan ibland även MISSBILDADE sådana, men evolutionen övergripande syfte är att skapa fram varelser som ÖVERLEVER, så i slutändan kommer allmedvetandet att FÖRENAS med människan, och människan kommer då vara ett utlopp för dess vilja, som är KÄRLEK, eller kanske någon annan varelse vem vet

detta är min tro
Jag är ledsen att säga det men det verkar som att din tro grundar sig i en missuppfattning av evolutionsteorin. Det är inget fel. Det är inte så att vi bara hux flux borde börja föda vackra barn, det är förväntat att vi ska föda alla typer av barn och de vackra barnen för arten vidare. Läs lite om naturligt urval (http://sv.wikipedia.org/wiki/Naturligt_urval).

jag pratar om natuligt urval Sydman

människan överlevde BÄTTRE än andra varelser eftersom hon genom evolution kom att NYTTJA allmedvetandet

hon fick alltså en ADVANTAGE över andra varelser, men hon var tvungen att vara altruisk för att ha denna ADVANTAGE

människan idag använder sig inte utav ALLMEDVETANDET längre, bland annat för att hon inte bryr sig om att leta efter sanning

men varför lämnade människan ALLMEDVETANDET, det gav ju HENNE så mycket, en klar fördel ÖVERLEVNADS-mässigt... bra fråga!

eftersom människans känslor... det djuriska i henne, tog över den FÖRNUFTIGA-viljan, och därmed blev hon som alla andra djur... själv-visk, människans FÖRNUFTS-vilja var inte tillräckligt stark, för att leva ut ALLMEDVETANDETS vilja, innebär temporärt lidande, inget djur tycker om att lida, men inte bara det hon hade förmodligen också glömt bort vad som är sanning, på grund av FEL i förnuft-mässigt tänkande, det logiska hade OCKSÅ fallerat

både hennes manliga och kvinnliga sida som harald kallar det hade alltså FALLERAT... och hon förföll där hon är idag

människan idag är alltså SÄMRE än människan för ca 15.000år sedan

detta är min tro

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 30 aug 2010 03:39

Harald bara som lite god info:

1. Jag är inte psykiater..
2. Jag Bor inte i Finland..
3. Jag är inte mer filosof än dig.
4. Jag värderar inte andras inlägg från min begränsade kunskap såsom än del andra gör.
5. Jag är en föredetta tekniknörd som numera mest arbetar med att hjälpa människor komma förbi de komplexa systemets mysterier.
7. Jag har mycket processtänkande innaför pannbenet, vilket ibland står ivägen för känslorna
6. Jag hjälper gärna dig, om problem uppstår

För dig Marksa har jag bara ett ord

F O O L

Återgå till "Religion och andlighet"