Först och främst cogito: Tack för dina ansträngningar. Jag uppskattar dem verkligheten, tro inget annat!
cogito skrev:Du kanske tycker helt enkelt att jag överträder en gräns som blir för "närgångit"?
Jag vet inte hur jag ska bemöta ett sånt uttalande. Om jag säger att jag inte uppfattar det så, tror du mig då, eller tycker du att det är ännu en byggsten i den förmenta muren jag bygger upp? Jag ska försöka utveckla:
cogito skrev:Du vill komma åt något, right?
Right. Men jag är inte så säker på att det är något såvärst mystiskt
i sig. Å ena sidan vill jag må bättre - min uppfattning är att detta lättast åstadkommes genom att göra saker man mår bra av. Å andra sidan har jag ett filosofiskt/mystiskt intresse som kan göra livet mer intressant. De två är inte samma sak, men naturligtvis finns där angreppspunkter. Jag kan exempelvis ha ett intresse av att komma åt själva Åtkommande (det som gör att jag vill komma åt), men mitt välbefinnande står inte och faller med det. Förstår du?
cogito skrev:Minsta avsteg därifrån kvitterar du med antingen att inte svara alls, kallar det "snusförnuftig metod" eller "så där esoterisk".
Det är bara uttryck för min oförståelse cogito. Jag begriper inte, kan inte förhålla mig till det. Om någon kommer till mig och exempelvis säger "För att bli lycklig måste du finna den blå elefanten" så förstår jag helt enkelt inte vad han pratar om. Det finns inget frö i mitt medvetna som får mig att sätta ens ett uns tillit till det påståendet.
Jag tyckte Zara uttryckte det klokt när han sa att livet handlar om känsla för känslor. Jag får liksom inte känslan att "hm, det där skulle nog kunna vara något". Det är inte så att jag dömer människan som galen bara för att inte lilla jag begriper, utan jag konstaterar bara att jag inte begriper. Vet inte ens vilken ände jag skulle börja i för att begripa. Är inte jättemotiverad att försöka, då informationen inte presenteras så att jag förstår hur jag ska tillgodogöra mig den.
Naturligtvis hör det till min hovnarr-image att skoja till det, men jag hoppas verkligen att min oförståelse inte får dig att tro att jag kan diskutera allvarliga ting. Det gör jag gärna, men de måste te sig begripliga för mig.
Jag utgår ifrån att vi, med lite ansträngning, kan förstå varandra. Således försöker jag på nytt:
cogito skrev:Dr. § Hhmm. Roten till det hela sitter kanske djupare än så. Det är kanske inte meningslöshet du känner utan frånvaron av dig själv?
hänger detta ihop med
cogito skrev:bygga upp en skyddsmur (according to the blue pill) för att uppskjuta kontakt. Kanske är det så att du bara "skulle vilja" komma åt det?
på något sätt? Menar du att jag, på något plan, vill uppskjuta kontakt med ett högre väsen? Vad har jag att tjäna på en skyddsmur? Jag ser inte varför detta skulle vara en rimlig/fruktbar hypotes, så jag behöver att du visar det i så fall.
cogito skrev:Hr. §: Vänta, vänta, har du ingen kollega att rekommendera?
Dr. §: Det förståss, men då är det v e r k l i g e n frågan om en hästkur.
Han har nyligen hälsat på i agnostiska avdelningen.
Syftar du på jn:s loge-verksamhet? Den skulle säkert ha något att ge och jag är inte främmande för att besöka den någon gång. Instinktivt får jag visst obehag av att läsa på logens hemsida, men det kan ju komma att ändras till både det bättre och det sämre om jag skulle bekanta mig mer med verksamheten naturligtvis.
Just det, det var den här också:
cogito skrev:Börja med att undersöka om Mia som koncentrerat formel innehåller mål och slut på processen som du vill genomgå.
Om jag förstått frågan rätt skulle jag svara "nej". Processen jag ville genomgå var att bli kvitt hålet, och det fixade en naturpromenad och lite trevliga samtal (inte minst med dig). Däremot är jag intresserad av/nyfiken på mia-konceptet, men jag ser där inget tydligt mål som skall uppnås, utan snarare än förgylld resa.
§
P.S. Förresten, et tu Cogite? Är du också en Sofia-broder? D.S.