Nu tänker jag slå två flugor i en smäll och binda ihop "sanningen" med "Mia". Vill bara klarställa innan att jag inte talar ur något självupplevt facit utan att jag sammanlänkar tankar jag har läst här och där.
"Mia" som förekom tidigare står för engelska "I am". Jag skilde mellan "mig" och "Mia". Mig är som en tjock badrock som sitter runt Mia. Mig är inget för sig självt (i sig självt) utan höljer (döljer?) Mia. Likväl identifierar jag (cogito) mig med mig. Jag ställer mig frågan (i vissa högtidsstunder
I NT står det grekiska ordet alethea (osäker om stavningen) för svenskans "sanning". Har för mig att Lethe är en flod som får den badande att glömma. A-lethea betyder då o-fördold. Sanning är det ofördolda. Att "vara sann" kan då betyder "att vara ofördold". "Jag är sanningen" = jag är identisk med mig själv, mitt innersta väsen = jag är!
"Sanningen skall göra er fria" = Jag-är skall göra er fria. (Jämför Jahve = Jag är den Jag-är)
Är man "religiöst lagd" kan man se Jesus som den (yttre, inre?) makten som är den "jag-är" bringaren som frälsar människan (räddar människan från de fördöljande makterna).
Är man "filosofiskt lagd" kan man mera abstrakt uttrycka det så här: Jag söker efter sanningen, det som är identiskt med sig själv, det som är (på det yttre och det inre planet).
Är man "vetenskapligt lagd" kan man uttrycka det så här: Jag undersöker världens fenomen i syfte att få kunskap om sanningen, om hur världen egentligen är beskaffad. Jag vill övervinna okunskap, vill göra världen o-fördold.
Är man "hålhavande lagd" kanske man kan uttrycka det så här: Hur sjutton får man den där jag-är upplevelsen - för letar ju efter den?!?
På osäker mark, cogito