Hur kristen är julen?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

ingenar

Hur kristen är julen?

Inläggav ingenar » 04 dec 2012 18:30

förstår mig själv

Hur kristen är julen?

Inläggav förstår mig själv » 06 dec 2012 01:49

Julen är för en människa vad den upplevt. På detta sätt värderar vi känslomässigt vad julen är för oss. Tex glädje, spänning, osv. Alla har sin egen sanning. Hur upplever vi andra kulturers ritualer? Ja med fantasin. Bättre än så kan vi inte bedöma andras egenart.

ingenar

Hur kristen är julen?

Inläggav ingenar » 06 dec 2012 18:19

Jag tycker att julen är et hyckleri, man skyller på Jesus när det är kapitalet som eggar till hysterisk handel där flertalet människor är lyckligt skuldsatta till över nästa jul!

Borde vara straffbart att utnyttja människor som redan är fattiga, till att genom påtryckningar bli ännu fattigare!

Varför kan man inte vara lika snäll och god hela året?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Hur kristen är julen?

Inläggav Algotezza » 06 dec 2012 20:59

Hur kristna är de som kallar sig kristna, kyrkor, länder och individer? Hur toleranta, kärleksfulla, allt förlåtande?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

ingenar

Hur kristen är julen?

Inläggav ingenar » 06 dec 2012 21:31

Matteus 7:21- 23
"21 Inte var och en som säger till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet."

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Hur kristen är julen?

Inläggav Pilatus » 06 dec 2012 23:12

ingenar skrev:Jag tycker att julen är ett hyckleri, man skyller på Jesus när det är kapitalet som eggar till hysterisk handel där flertalet människor är lyckligt skuldsatta till över nästa jul!

Catullus som var poet var övertygad om att saturnaliafesten var de bästa dagarna på året. Man släppte loss, festade, gav presenter till varann, spelade och var som folk. Festen sammanföll i tid med firandet av Jesu födelse. Inte för att någon visste vilket år han föddes, ännu mindre när på året han var född. Men det passade bra tyckte man väl då den nye guden, som strålade som en sol, skulle introduceras i Rom.

Julgåvorna skulle (enlig en gammal förklaring) vara en fortsättning av den romerska seden att sända varandra gåvor vid Saturnalierna. Det är denna midvinterfest som gör att Jehovas vittnen inte firar julen.
Moderator

Användarvisningsbild
skwuim

Hur kristen är julen?

Inläggav skwuim » 15 jan 2013 09:48

//ingenar :| Julen må vara ett kapitalistiskt hyckleri. Men det är en tradition som vi bör värna om. Att den är kapitalistiskt utnyttjat har ingenting med julen i sig att göra, det har med företagen som förstås vill uttnyttja varenda chans till vinst som ges. Skulle du exempelvis säga att en inträdesbiljett till ett midsommarfirande vore själva midsommarfirandet per se? Givetvis inte. Det är sorgligt, ja. Men det har ingenting med midsommarfirandet i sig att göra. På samma sätt har affärerna (som föresten oavsett juletid eller ej vill kapitalisera högtider) ingenting med julen som tradition att göra.

Tillbaka till själva diskussionen. Julen är i princip en gammal hednisk germansk högtid som kristendomens sedan dess inträde i norra Europa har stridit för att legitimisera sig som dess bärare, och till och med förankra sig med dess namn jmf 'Christmas' på engelska jämfört med ordet 'Yule'. På liknande sätt avsåg delar av den kristna kyrkan för bara ca 60 år sedan att byta namn på julen och kalla den Kristmässa. Detta slog lyckligtvis inte igenom. Men i vart fall är sanningen att: Nej, julen är i grunden ingen kristen högtid, men den har blivit synkroniserad av den kristna kyrkan under de senaste tusen åren.

ingenar

Hur kristen är julen?

Inläggav ingenar » 15 jan 2013 17:00

Allts om man ska lyda Jesus ska man sky allt hedniskt, både jul och midsommar e t c.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Hur kristen är julen?

Inläggav Pilatus » 15 jan 2013 18:06

ingenar skrev:Allts om man ska lyda Jesus ska man sky allt hedniskt, både jul och midsommar e t c.

Alla religioner har sitt ursprung i vad du kallar hedniska religioner och riter. Man offrade till sina gudar, ofta vid ett altare.

"Egyptiska altaren voro monoliter i form af en stympad kon, de assyriska och persiska
voro fyrkantiga. Fornpersernas eldsaltaren hade en betydlig höjd (3 meter och mera)." NF

Även Jesus framställs som ett offer.

Han är det offer som sonar våra synder och inte bara våra utan hela världens. 1 Joh 2:1

Skillnaden är inte så stor och följer den ritual att lyfta bort en orätt som skulle blidka guden. Och eukaristin känns mycket ålderdomlig, Jesu blod dricks och hans lekamen äts. Jag ser det som en tämligen stor omtolkning (primitiv, hednisk) av den sedermåltid som Jesus intog tillsammans med sina vänner, apostlarna.
Moderator

ingenar

Hur kristen är julen?

Inläggav ingenar » 16 jan 2013 00:47

Inte Bibeln.
Den är inte hednisk.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Hur kristen är julen?

Inläggav Pilatus » 16 jan 2013 10:26

ingenar skrev:Inte Bibeln.
Den är inte hednisk.

Vad jag påtalade var att varje religion kommer ur äldre föreställningar och religiösa traditioner. Det finns gott om sådana "hedniska" inslag i Bibeln.

Han [Hiskia] avskaffade offerplatserna, krossade stenstoderna och högg ner asherapålen. Kopparormen som Mose hade gjort slog han i stycken. Ända fram till denna tid hade nämligen israeliterna tänt offereld åt den. Den kallades Nechushtan. 2 Kung 18:4

"De fleste nyare forskare betrakta den som en rest af en hos kananéerna förekommande dyrkan af ormen som ett heligt djur, en dyrkan, som Israel icke heller kunnat helt utrota. Berättelsen i 4 Mos. 21 är, mena de vidare, ett försök att omtyda den genom kopparormen i templet ännu existerande resten af det äldre föreställningssättet och infoga det i den israelitiska religionen." NF
Moderator

ingenar

Hur kristen är julen?

Inläggav ingenar » 16 jan 2013 12:57

Pilatus skrev:
ingenar skrev:Inte Bibeln.
Den är inte hednisk.

Vad jag påtalade var att varje religion kommer ur äldre föreställningar och religiösa traditioner. Det finns gott om sådana "hedniska" inslag i Bibeln.

Han [Hiskia] avskaffade offerplatserna, krossade stenstoderna och högg ner asherapålen. Kopparormen som Mose hade gjort slog han i stycken. Ända fram till denna tid hade nämligen israeliterna tänt offereld åt den. Den kallades Nechushtan. 2 Kung 18:4

"De fleste nyare forskare betrakta den som en rest af en hos kananéerna förekommande dyrkan af ormen som ett heligt djur, en dyrkan, som Israel icke heller kunnat helt utrota. Berättelsen i 4 Mos. 21 är, mena de vidare, ett försök att omtyda den genom kopparormen i templet ännu existerande resten af det äldre föreställningssättet och infoga det i den israelitiska religionen." NF

Bibeln är från Skaparen Gud, och är ord från honom.
De ställen är bara förklaringar på hur det går om man följer Skaparen eller inte gör det.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Hur kristen är julen?

Inläggav Pilatus » 16 jan 2013 13:14

ingenar skrev:Bibeln är från Skaparen Gud, och är ord från honom.
De ställen är bara förklaringar på hur det går om man följer Skaparen eller inte gör det.

Vad vi faktiskt kan läsa om i Bibeln är att Jahve inte betraktades som den ende guden.

"Ser du inte vad de gör i Judas städer och på Jerusalems gator? Barnen samlar ved, fäderna tänder eld och kvinnorna knådar deg för att baka offerkakor åt Himladrottningen, och de utgjuter dryckesoffer åt andra gudar för att förtreta mig." Jer 7:17
Moderator

ingenar

Hur kristen är julen?

Inläggav ingenar » 16 jan 2013 15:37

Pilatus skrev:
ingenar skrev:Bibeln är från Skaparen Gud, och är ord från honom.

Vad vi faktiskt kan läsa om i Bibeln är att Jahve inte betraktades som den ende guden.

"Ser du inte vad de gör i Judas städer och på Jerusalems gator? Barnen samlar ved, fäderna tänder eld och kvinnorna knådar deg för att baka offerkakor åt Himladrottningen, och de utgjuter dryckesoffer åt andra gudar för att förtreta mig." Jer 7:17

Ett bra exempel på när de inte lydde JHVH Gud och vi ser också hur det gick.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Hur kristen är julen?

Inläggav Pilatus » 16 jan 2013 15:59

ingenar skrev:Ett bra exempel på när de inte lydde JHVH Gud och vi ser också hur det gick.

Till och med i templet fanns Baal och Ashera, så det var kanske inte helt korrekt att tala om att kananeeiska gudar inte tillbads och omtalades i Bibeln.

Kungen befallde översteprästen Hilkia, prästerna närmast under honom och tröskelväktarna att de skulle från Herrens tempel skaffa undan alla föremål som tillverkats för Baal och Ashera och himlens hela härskara. 2 Kung 23:4
Moderator

Återgå till "Religion och andlighet"