Spelar det någon roll ifall Gud finns?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

reflex

Inläggav reflex » 20 jan 2013 08:24

1. Hur skulle du leva ditt liv om du vore helt säker på att Gud finns?

2. Hur skulle du leva ditt liv om du vore helt säker på att det inte finns någon Gud?
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 20 jan 2013 11:43

reflex skrev:Spelar det någon roll ifall Gud finns?

De flesta människorna på jorden lever i föreställningen om att den gud de tror på existerar i någon form.
Likväl tycks detta ha liten påverkan på hur vi beter oss i sammanhang där moraliskt förnuft kommer i konflikt med religionen.
Moderator

ingenar

Inläggav ingenar » 20 jan 2013 14:03

2. Hur skulle du leva ditt liv om du vore helt säker på att det inte finns någon Gud?

1
Jag är säker på att Gud finns och lever mitt liv med den insikten att det finns en framtid.

2
Har levt det livet också, levde inte annorlunda då.

reflex

Inläggav reflex » 20 jan 2013 18:29

ingenar skrev:

1
Jag är säker på att Gud finns och lever mitt liv med den insikten att det finns en framtid.

2
Har levt det livet också, levde inte annorlunda då.

Ja, i så fall spelar det ju ingen roll för dig ifall gud finns, eftersom du lever på samma sätt i vilket fall.

reflex

Inläggav reflex » 20 jan 2013 18:38

Om jag själv skulle besvara frågan så blir svaret detsamma.
Jag skulle inte heller inte leva mitt liv på något annat sätt om jag vore troende. Och det tror jag är något som gäller för de flesta av oss. Men hur många inser att slusatsen då blir detsamma som rubriken, nämligen att det inte spelar någon roll ifall gud fins eller inte. Vi lever våra liv på samma sätt i alla fall. Alltså finns det heller ingen rimlig anledning att grubbla över ifall gud finns eller inte. Det blir en helt onödig frågeställning och det är då mest naturligt att tänka: Det spelar ingen roll ifall gud finns.

ingenar

Inläggav ingenar » 20 jan 2013 19:46

reflex skrev:Om jag själv skulle besvara frågan så blir svaret detsamma.
Jag skulle inte heller inte leva mitt liv på något annat sätt om jag vore troende. Och det tror jag är något som gäller för de flesta av oss. Men hur många inser att slusatsen då blir detsamma som rubriken, nämligen att det inte spelar någon roll ifall gud fins eller inte. Vi lever våra liv på samma sätt i alla fall. Alltså finns det heller ingen rimlig anledning att grubbla över ifall gud finns eller inte. Det blir en helt onödig frågeställning och det är då mest naturligt att tänka: Det spelar ingen roll ifall gud finns.

Det är inte livet nu som gör skillnad. det är det fortsatta livet.

Varför grubbla, så onödigt om du inte vill ha någon Gud.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 20 jan 2013 23:10

"Gud" är ytterst idén om att någon har ett syfte med allt som händer och allt som människor, djur, natur och materia gör och beter sig. Gud har "använts" som förklaring på varför det finns liv och framförallt "andligt" liv. Gud är den andlige livgivaren, geniets lampa som producerar och är medvetandets ursprung.

Alltså om man tror att det finns en Gud så måste man tro att det finns någon som har ett medvetet syfte med människor, djur, natur och materien. Vi kan tolka det så att materiens syfte är att vara en grund för allt levande. Djurens syfte är att vara mat och sällskap åt människor. Människors syfte är att vara sällskap och hjälpare åt varandra. Gud som är allt livs ursprung, mål och syfte är en del av och samtidigt höjd över allt levande. Människorna är unika på så vis att de har ett självmedvetande, ett inre liv och kan föreställa sig att det finns en källa till deras liv. Källan till deras yttre liv är djuren och materien, källan till deras inre liv, självmedvetandet, är Gud.

Därför är det omöjligt att leva på samma sätt om man tror på Gud eller om man inte tror på Gud. Om man inte tror på Gud så har man bara människor, djur och materia omkring sig. Människan har syften och för att kunna förverkliga sina syften så måste människan ha en filosofi som kan göra tillvaron begriplig. Utan någon förklaring, dvs utan kunskap, så blir människan som ett djur som bara lever för att fylla sin mage.

ingenar

Inläggav ingenar » 20 jan 2013 23:52

Sceptisk skrev:"Gud" är ytterst idén om att någon har ett syfte med allt som händer och allt som människor, djur, natur och materia gör och beter sig. Gud har "använts" som förklaring på varför det finns liv och framförallt "andligt" liv. Gud är den andlige livgivaren, geniets lampa som producerar och är medvetandets ursprung.

Alltså om man tror att det finns en Gud så måste man tro att det finns någon som har ett medvetet syfte med människor, djur, natur och materien. Vi kan tolka det så att materiens syfte är att vara en grund för allt levande. Djurens syfte är att vara mat och sällskap åt människor. Människors syfte är att vara sällskap och hjälpare åt varandra. Gud som är allt livs ursprung, mål och syfte är en del av och samtidigt höjd över allt levande. Människorna är unika på så vis att de har ett självmedvetande, ett inre liv och kan föreställa sig att det finns en källa till deras liv. Källan till deras yttre liv är djuren och materien, källan till deras inre liv, självmedvetandet, är Gud.

Därför är det omöjligt att leva på samma sätt om man tror på Gud eller om man inte tror på Gud. Om man inte tror på Gud så har man bara människor, djur och materia omkring sig. Människan har syften och för att kunna förverkliga sina syften så måste människan ha en filosofi som kan göra tillvaron begriplig. Utan någon förklaring, dvs utan kunskap, så blir människan som ett djur som bara lever för att fylla sin mage.

Dit liv innebär då att födas, leva en kort tid och när man lärt sig leva ska man bara dö?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 21 jan 2013 00:21

För att fylla på lite, människans kreativitet är det som formar människan, skapar människans identitet
och fyller dess tillvaro med kulturell mening. Jämför ordet skapare och betydelsen av ordet kreativ, skapa,
det är detsamma. Skaparen är en mänsklig produkt därav så många olika skapare och dito religioner.
Att komma förbi detta är att inse att människan inte är en avbild av gud, istället är det gud som är en avbild
av människan. Att frånsäga sig "gud" är att frånsäga det som är signifikant för människan, omöjligt.
Majoriteten av mänskligheten kommer alltid att vara troende, resten tvivlare, vilket innebär att de då i
egentlig mening tvivlar på människan.

Att försöka förklara gud som någonting utomvärldsligt, är att göra gud till en alien som inte ens kommer från
vårt universum, även det ett försök att i egentlig mening upphöja människan som art över allt annat liv här
på jorden, liksom att påstå att vi skulle vara formade i guds avbild, ytterligare en alienation från övriga djur.

Är vi då verkligen så speciella, märkvärdiga, tydligen.

reflex

Inläggav reflex » 21 jan 2013 11:02

ingenar skrev:
reflex skrev:Om jag själv skulle besvara frågan så blir svaret detsamma.

Det är inte livet nu som gör skillnad. det är det fortsatta livet.

Intressant synpunkt.
Det betyder ingenting hur du lever ditt liv, bara att livet får fortsätta (efter döden).

Undrar om det är så för många religiösa.
Det är rädslan som driver människan in i religionens grepp.
Rädslan för att dö gör en helt blind och döv för alla uppenbara orimligheter. Likt ett barn med mörkerrädsla, drar vi religionens täcke
över oss i desperat sökande efter trygghet. Och tryggheten finns där onekligen, bara du är tillräckligt övertygad i din tro. Men det är en falsk
och konstruerad trygghet.
Enligt den Lutheranska synen så är det viktigare att du tror än hur du lever, för att komma till det tänkta himmelriket.
Det här ser jag som ett direkt skadligt synsätt. Du behöver sålunda inte alls vara en god människa för att belönas. Det räcker att du tror.
I och för sig är detta också förståeligt med tanke på att det är verkligt få av oss som som inte har en hel del tillkortakommanden att redovisa
när vi en dag ska summera tillsammans med Sankte Pär. Då måste det vara skönt att kunna dra ett streck över alltihop och kliva in genom pärleporten.
Bara du tror.
Egentligen är tron på ett liv efter döden en "win, win"-inställning.
Du får leva hela ditt liv i fast förvissning om att du lever vidare efter döden och kan med glädje se fram emot evigt liv i Paradiset.
Om du skulle ha fel, d.v.s. att det inte finns något liv efter döden, så är det ju ingenting du har ont av.
När man är död har man i så fall ingen möjlighet att gräma sig över detta.

Det är först när vi inser att det inte spelar någon roll ifall Gud finns eller inte, som vi har chansen att bli helt frälsta från religionens fångstarmar,
och uppleva en äkta existentiell trygghet. Med hjälp av denna insikt har vi möjlighet att kontrollera vår fallenhet för vidskepelse.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 jan 2013 14:14

Det handlar kanske inte så mycket om hur man rent konkret lever utan om vilken attityd man har mot och i livet, om man utgår från att Gud finns resp. inte finns. Vad gäller människors agerande verkar det inte faktiskt skilja mellan hur religiösa resp. icke-religiösa lever sina liv rent konkret. Båda grupperna är lika goda mördare och förtryckare. Vissa religiösa tror de utför mördandet i Guds namn. Det är väl skillnaden.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"