Är det möjligt att religiösa fenomen är subjektivt uppfattade och detta är anledningen till varför vissa människor blir Buddister och andra Muslimer?
Ungefär som att vissa män aldrig ser vissa kvinnor som vackra även om andra gör det?
Är Religiös upplevelse subjektivt?
Moderator: Moderatorgruppen
evasson skrev:Är det möjligt att religiösa fenomen är subjektivt uppfattade och detta är anledningen till varför vissa människor blir Buddister och andra Muslimer?
Ungefär som att vissa män aldrig ser vissa kvinnor som vackra även om andra gör det?
Oavsett vad den medicinskt-materiella grunden är för en religiös upplevelse är, är det ett subjekt som har den och tolkar den - just i riktning mot att den har ett religiöst innehåll.
Beroende på vilken religion man vuxit upp med - eller ingen alls - har man skaffat sig tolkningsglasögon,en begreppsapparat och ett sammanhang där man kan placera upplevelser av det aktuella slaget - liksom alla andra upplevelser. En som redan är inne i en religion eller inne i andligt tänkande - kanske har en idealistisk grundsyn på tillvaron - har ju lättare att tolka upplevelser utöver det vanliga (som upplevelser av överjordiskt ljus, salighet) i riktning mot att de har ett religiöst innehåll och ett personligt budskap eller en personlig betydelse för en. Man kanske ser det som ett led i ens fördjupede kommunikation med Gud.
Om en ateistisk person med en materialistisk syn på tillvaro mot förmodan skulle få en upplevelse av detta slag, ligger det när till hands att anta att hen, med sina ateistiska och materialistiska glasögon, skulle tolka och därmed avfärda upplevelsen som synapsglapp eller tillfälligt överskott av något hormon.
Medan den religiöse förmodligen skulle bevara upplevelsen i minnet som en inre ädelsten skulle den andra personen ovan sannolikt uppsöka en vårdcentral för att få remiss till hjärnröntgen och en rejäl undersökning av hjärnans funktionalitet. Jag har varit på hjärnröntgen för övrigt. Där fanns ingen dysfunktionalitet.
Men det behöver inte bli så för ateisten. Det finns ju berättelser om omvändelse också. Hen kanske får en helt ny, religiös inriktning på sitt liv.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:evasson skrev:Är det möjligt att religiösa fenomen är subjektivt uppfattade och detta är anledningen till varför vissa människor blir Buddister och andra Muslimer?
Oavsett vad den medicinskt-materiella grunden är för en religiös upplevelse är, är det ett subjekt som har den och tolkar den - just i riktning mot att den har ett religiöst innehåll.
Beroende på vilken religion man vuxit upp med - eller ingen alls - har man skaffat sig tolkningsglasögon,en begreppsapparat och ett sammanhang där man kan placera upplevelser av det aktuella slaget - liksom alla andra upplevelser. En som redan är inne i en religion eller inne i andligt tänkande - kanske har en idealistisk grundsyn på tillvaron - har ju lättare att tolka upplevelser utöver det vanliga (som upplevelser av överjordiskt ljus, salighet) i riktning mot att de har ett religiöst innehåll och ett personligt budskap eller en personlig betydelse för en. Man kanske ser det som ett led i ens fördjupede kommunikation med Gud.
Om en ateistisk person med en materialistisk syn på tillvaro mot förmodan skulle få en upplevelse av detta slag, ligger det när till hands att anta att hen, med sina ateistiska och materialistiska glasögon, skulle tolka och därmed avfärda upplevelsen som synapsglapp eller tillfälligt överskott av något hormon.
Medan den religiöse förmodligen skulle bevara upplevelsen i minnet som en inre ädelsten skulle den andra personen ovan sannolikt uppsöka en vårdcentral för att få remiss till hjärnröntgen och en rejäl undersökning av hjärnans funktionalitet. Jag har varit på hjärnröntgen för övrigt. Där fanns ingen dysfunktionalitet.![]()
Men det behöver inte bli så för ateisten. Det finns ju berättelser om omvändelse också. Hen kanske får en helt ny, religiös inriktning på sitt liv.
/Algotezza
Ja, det stämmer. Vet om en tjej som var bara några år gammal då hon färdades till Himmelen, och en annan kvinna som fördes till Helvetet då hon bara var en tonåring.
Erfarenheterna kan man sedan tolka hur man vill. En exorist berättade för mig om att det fanns speciella sätt att attrahera änglar till sig.
Ifall du har heliga texter spelandes i hemmet, så ökar chanserna att änglar samlas i ditt hem och om det är rent och städat samt luktar gott.
Vad jag var ute efter är om någon mer än mig hade upplevt att det är genom tron man kan komma att uppleva den Heliga Anden.
Vill man inte tro på den, så låser man sitt hjärta från att uppleva den.
Det är så jag ser på saker för tillfället.
Vill man inte tro på den, så låser man sitt hjärta från att uppleva den.
Det är så jag ser på saker för tillfället.
Återgå till "Religion och andlighet"