Vilka firar Jesu offerdöd ?
Moderator: Moderatorgruppen
Åminnelsen 2013
Vem var det som dog för alla?
Vad betyder hans död för oss?
Varför är det så viktigt att vi minns honom
Många tycker att Jesus Kristus är den största människa som någonsin levt.
Han dog för vår skull för 1980 år sedan.
Aposteln Paulus kommenterade hans död så här: ”En har dött för alla. ” Och aposteln Johannes skrev : ”Jesu … blod renar oss från all synd. ”
(2 Kor 5:14; 1 Joh 1:5)
Vad menade de egentligen ?
Varför behöver vi bli renade?
Hur kan en människas död för så länge sedan ha betydelse för oss nu?
Årsdagen av Jesu död infaller tisdagen den 26 mars 2013 efter solnedgången,
Du är varmt välkommen att samlas med Jehovas vittnen den kvällen för att få veta mer om Jesu död är så otroligt betydelsefull.
Rikets sal Kl 19oo för de som är nyfikna.
Aposteln Paulus kommenterade hans död så här: ”En har dött för alla. ” Och aposteln Johannes skrev : ”Jesu … blod renar oss från all synd. ”
Du är varmt välkommen att samlas med Jehovas vittnen den kvällen för att få veta mer om Jesu död är så otroligt betydelsefull.
ingenar skrev:”Jesu … blod renar oss från all synd.”
Har du aldrig ägnat en tanke på hur det framstår att framställa en människas död som ett medvetet offer?
Hur tänkte Paulus och de andra religionsstiftarna?
Hur kan en lumpen konspiration, som leder till en människas död, sättas i samband med något gudomligt?
ingenar, har dina postningar till Filosofiforum det enda syftet att missionera för din religiösa församling?
Moderator
ingenar skrev:”Jesu … blod renar oss från all synd.”
Nattvarden är symbolisk kannibalism. Ungefär som när neanderthalarna knäckte skallarna på sina döda fiender och käkade deras hjärnor för att ta del av deras styrka.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:ingenar skrev:”Jesu … blod renar oss från all synd.”
Nattvarden är symbolisk kannibalism. Ungefär som när neanderthalarna knäckte skallarna på sina döda fiender och käkade deras hjärnor för att ta del av deras styrka.
Det finns tydligen vissa riter som i symbolisk form har bevarats in i våra dagar. Altaret finns kvar i kyrkan, och nattvarden tycks besynnerligt primitiv i sin symbolik.
Den sedermåltid som Jesus intog tillsammans med sina vänner verkar långt mer civiliserad, de åt en rejäl måltid och drack flera bägare gott vin. De sjöng och öppnade dörren för Elias ankomst.
Moderator
Pilatus skrev:Algotezza skrev:ingenar skrev:”Jesu … blod renar oss från all synd.”
Det finns tydligen vissa riter som i symbolisk form har bevarats in i våra dagar. Altaret finns kvar i kyrkan, och nattvarden tycks besynnerligt primitiv i sin symbolik.
Den sedermåltid som Jesus intog tillsammans med sina vänner verkar långt mer civiliserad, de åt en rejäl måltid och drack flera bägare gott vin. De sjöng och öppnade dörren för Elias ankomst.
Ja, det borde kyrkan satsa på och skippa "sur saft och torra chips" som mina barn sade efter att ha prövat nattvarden. Vi lät dem pröva vad kyrkan hade att ge genom kyrkans barntimmar och lite högmässa ibland när de var små. Ingen av dem fick som vuxen något intresse för religion. Två av dem är naturvetare och den yngste ekonom och officer med starka humanistiska intressen, inklusive intresse för filosofi.
Jesus spottade inte i glaset. Fanns det inte vin förvandlade han vatten till vin. Jesus är det inget fel på. Men en del av de som tror på honom har jag svårt att dras med, inte minst genom deras språkbruk. Kyrkans folk dras ofta med en påtaglig dubbelmoral. Munnen predikar "du skall älska din nästa" men handlingarna säger något helt annat.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
ingenar skrev:Åminnelsen 2013
Jesus dog för att andra hade syndat.
Försvann synden fullständigt i och med hans bortgång? Nej, men han skall återkomma
i ny skepnad en andra gång, och då skall synden förvisas.
Judar och Muslimer behöver skapa fred i Israel.
evasson skrev:ingenar skrev:Åminnelsen 2013
Jesus dog för att andra hade syndat.
Försvann synden fullständigt i och med hans bortgång? Nej, men han skall återkomma
i ny skepnad en andra gång, och då skall synden förvisas.
Judar och Muslimer behöver skapa fred i Israel.
Hur många som än slaktas för att rena andra från synd går det inte. Synd är detsamma som medfödd mörk karma, enligt min mening, vilken man sått pga av okunnighet om livets och levandets villkor och ofullkomlighet. Att någon annan tar på sig och slaktas/dör för din okunnighet och ofullkomlighet ger dig varken kunskap (om livet) eller gör dig fullkomlig. Du kommer att så och skörda mörk karma så länge du är ofullkomlig och okunnig. Bara genom att själv skörda vad man sått men framför allt genom att sträva efter att lära sig av sina erfarenheter kan man bli fri från det som orsakar mörk karma, nämligen just okunnighet och ofullkomlighet. Det finns inga genvägar. Man måste själv leva.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Jag skrev i en anna tråd (som evasson inte längre låtsas läsa) att jag tycker det skulle vara skönt att slippa religionstjatet. Det går väl an i denna kategori tyckte Pilatus. Nja,kanske det,för min del är det totalt sett för mycket uppmärksamhet kring detta. Ingenar bedriver ren propaganda liksom många andra som slinker in här just för att det finns en sådan kategori.Det är ingen vettig diskutionsnivå dessa så kallade medlemmar befinner sig på. I världen i stort kan jag bara finna en vettig anledning att diskutera religion numera. Att avskaffa dem,så att barnen kan växa upp i en verklighet rensad från skräppost.
scirocco skrev:Jag skrev i en anna tråd (som evasson inte längre låtsas läsa) att jag tycker det skulle vara skönt att slippa religionstjatet. Det går väl an i denna kategori tyckte Pilatus. Nja,kanske det,för min del är det totalt sett för mycket uppmärksamhet kring detta. Ingenar bedriver ren propaganda liksom många andra som slinker in här just för att det finns en sådan kategori.Det är ingen vettig diskutionsnivå dessa så kallade medlemmar befinner sig på. I världen i stort kan jag bara finna en vettig anledning att diskutera religion numera. Att avskaffa dem,så att barnen kan växa upp i en verklighet rensad från skräppost.
Detta är en religions tråd, vilken tråd läser jag inte?
scirocco skrev:Jag skrev i en anna tråd (som evasson inte längre låtsas läsa) att jag tycker det skulle vara skönt att slippa religionstjatet. Det går väl an i denna kategori tyckte Pilatus. Nja,kanske det,för min del är det totalt sett för mycket uppmärksamhet kring detta. Ingenar bedriver ren propaganda liksom många andra som slinker in här just för att det finns en sådan kategori.Det är ingen vettig diskutionsnivå dessa så kallade medlemmar befinner sig på. I världen i stort kan jag bara finna en vettig anledning att diskutera religion numera. Att avskaffa dem,så att barnen kan växa upp i en verklighet rensad från skräppost.
Så du tycker politik, landsledare i t ex Cyrien, ateister och annat löst folk gör världen bättre !?
Tråden Hur kommer det sig att folk är ateister,som du själv startade. den är på menyn senaste inlägg. Trodde du kunde hitta den själv,men det bemödade du dig inte om.
scirocco skrev:Tråden Hur kommer det sig att folk är ateister,som du själv startade. den är på menyn senaste inlägg. Trodde du kunde hitta den själv,men det bemödade du dig inte om.
Man kan fira av olika orsaker, kyrkan t ex firar det ofta och alla tar del, andra en gång per år.
Nej ni läser verkligen inte tidigare inlägg. Mitt förra inlägg var naturligtvis adresserat till evasson och inte till dig ingenar.
Pilatus skrev:Det finns tydligen vissa riter som i symbolisk form har bevarats in i våra dagar. Altaret finns kvar i kyrkan, och nattvarden tycks besynnerligt primitiv i sin symbolik.
Bägaren som Jesus och lärjungarna drack vinet ur vid den traditionella judiska sedermåltiden har äntligen hittats i San Isidoro de León, Spanien! DN skriver om händelsen och boken som författats av Margarita Torres och José Manuel Ortega del Rio. DN finner det dock besvärande att det finns ytterligare ett par hundra bägare som gör anspråk på att vara just den heliga graal.
Varför föreställer man sig att bägaren var av guld och infattad med ädelstenar? Det stämmer inte alls med beskrivningen av de mycket enkla människor som Jesus omgavs av.

Moderator
Pilatus skrev:Varför föreställer man sig att bägaren var av guld och infattad med ädelstenar? Det stämmer inte alls med beskrivningen av de mycket enkla människor som Jesus omgavs av.
Kanske för att allt inom Kristendomen ändå är symbolik och metaforer?
Återgå till "Religion och andlighet"