Vet ni några bibelord?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Vet ni några bibelord?

Inläggav klorofyll » 03 jan 2014 18:05

Jag är lite trött på frågan om Gud finns eller inte, det skulle vara intressant att höra om Bibeln innehåller något bra..?

Jag kan ett bibelord som lyder ungefär såhär (jag vet inte var det står):

"Om inte vetekornet faller i jorden och dör, så förblir det ett ensamt korn, men om det dör, så bär det mycket frukt."

Användarvisningsbild
Zokrates

Vet ni några bibelord?

Inläggav Zokrates » 03 jan 2014 18:08

Lider vetekornet av ensamheten?

klorofyll

Vet ni några bibelord?

Inläggav klorofyll » 03 jan 2014 18:14

Zokrates skrev:Lider vetekornet av ensamheten?

Bra fråga, man kan tolka ensam som "ett i sitt slag", eller?

reflex

Vet ni några bibelord?

Inläggav reflex » 03 jan 2014 18:24

Nog vore det underligt om en så tjock bok inte innehöll något bra.
Det finns massor av visdom och kloka ord i texterna. Det gäller bara at ta det för vad det är.
Jag är själv inte bekant med texterna i någon större utsträckning och det enda jag kommer på
är det välkända: Allt i viljen.. o.s.v
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Zokrates

Vet ni några bibelord?

Inläggav Zokrates » 03 jan 2014 18:24

Nej, att vara ensam är att vara utesluten från kontextuella sammanhang, isolerad.

Användarvisningsbild
freddemalte

Vet ni några bibelord?

Inläggav freddemalte » 03 jan 2014 18:28

klorofyll skrev:Jag är lite trött på frågan om Gud finns eller inte, det skulle vara intressant att höra om Bibeln innehåller något bra..?
Bra för vem och i vilket sammanhang? Vad avses med bra?

"Om inte vetekornet faller i jorden och dör, så förblir det ett ensamt korn, men om det dör, så bär det mycket frukt."
men frukten (läs: äpplet) var väl inget bra enligt religiösa? eller har jag missuppfattat det lilla jag snappat upp om det där?
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates

Vet ni några bibelord?

Inläggav Zokrates » 03 jan 2014 18:48

freddemalte skrev:
klorofyll skrev:Jag är lite trött på frågan om Gud finns eller inte, det skulle vara intressant att höra om Bibeln innehåller något bra..?

men frukten (läs: äpplet) var väl inget bra enligt religiösa? eller har jag missuppfattat det lilla jag snappat upp om det där?

Med mer kunskap kommer ökat ansvar, det i sin tur strider mot människans natur, (vi är ju lata av naturen, bekväma).
Därav följer att folk flyr från ansvar, det i sin tur leder till allvarliga problem, alltifrån ifrågasättandet av vår egen nakenhet
till ifrågasättandet av vår egen existens, allt kan ifrågasättas, därmed förföjas, hur de nu ens orkar då vi borde vara lata av naturen? :wink:

klorofyll

Vet ni några bibelord?

Inläggav klorofyll » 03 jan 2014 18:50

freddemalte skrev:
Om man skall ta ställning till att tro på Gud, så är det ju intressant att veta lite vad Gud står för, så att man vet vem det är man tar ställning till att tro på, jag har hört så ofta människor tala om huruvida Gud finns, men nästan aldrig något om Bibelns innehåll, själv tror jag inte på någon Gud med inflytande och makt, men jag skulle tycka att det vore intressant att ta del av visdom som kanske finns i Bibelns bibelord, svar: bra för alla i livets skola, det som leder till något gott.

Användarvisningsbild
freddemalte

Vet ni några bibelord?

Inläggav freddemalte » 03 jan 2014 19:06

klorofyll skrev:
freddemalte skrev:
Om man skall ta ställning till att tro på Gud, så är det ju intressant att veta lite vad Gud står för, så att man vet vem det är man tar ställning till att tro på, jag har hört så ofta människor tala om huruvida Gud finns, men nästan aldrig något om Bibelns innehåll, själv tror jag inte på någon Gud med inflytande och makt, men jag skulle tycka att det vore intressant att ta del av visdom som kanske finns i Bibelns bibelord, svar: bra för alla i livets skola, det som leder till något gott.
Aha, ja du - det trasslet reder man kanppast ut på en kvart - dvs om det som står i Bibeln har fört något gott med sig eller ej . . .
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

reflex

Vet ni några bibelord?

Inläggav reflex » 03 jan 2014 19:11

klorofyll skrev:
freddemalte skrev:

Med Gud menar man vanligen en "högre" makt. En skapare mer eller mindre allsmäktig.
Bibeln är något annat. En sammanställning av skrifter författade av människor.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vet ni några bibelord?

Inläggav Pilatus » 03 jan 2014 19:52

klorofyll skrev:Jag kan ett bibelord som lyder ungefär såhär (jag vet inte var det står):

Det står i Joh 12:24
Sannerligen, jag säger er: om vetekornet inte faller i jorden och dör förblir det ett ensamt korn. Men om det dör ger det rik skörd.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vet ni några bibelord?

Inläggav Pilatus » 03 jan 2014 20:07

reflex skrev:Med Gud menar man vanligen en "högre" makt. En skapare mer eller mindre allsmäktig.

Det låter tillräckligt undflyende och innehållslöst, tomt. Det finns ingenting i Bibeln som motsvarar en sådan beskrivning.
reflex skrev:Bibeln är något annat. En sammanställning av skrifter författade av människor.

Givetvis.
Moderator

Anne

Vet ni några bibelord?

Inläggav Anne » 04 jan 2014 00:09

klorofyll skrev:
freddemalte skrev:
Om man skall ta ställning till att tro på Gud, så är det ju intressant att veta lite vad Gud står för, så att man vet vem det är man tar ställning till att tro på, [...]

Låt säga att du sätter dig in i Bibeln, Klorofyll, och att du spontant inte skulle gilla detta innehåll och budskap - skulle det betyda att du bestämmer dig för att det här tror du inte på och tvärtom - om du skulle gilla detta så kanske du börjar tro?
Fredde, frukten som var förbjuden enligt bibeln i Eden var den från Kunskapens träd. Det görs flera referenser till frukter i Bibeln, redan i skapelseberättelsen verkar Gud gilla att förse oss med fröbärande frukter, annat exempel Galaterbrevet 5.

klorofyll

Vet ni några bibelord?

Inläggav klorofyll » 04 jan 2014 08:11

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag kan ett bibelord som lyder ungefär såhär (jag vet inte var det står):

Det står i Joh 12:24
Sannerligen, jag säger er: om vetekornet inte faller i jorden och dör förblir det ett ensamt korn. Men om det dör ger det rik skörd.

Tack! Jag tänkte att, kan man inte se "dör" på ett annat sätt än att just avlida, dör vi inte alla lite hela tiden? Jag menar, det känns som att möjligheterna blir färre ju äldre man blir. När vi föds är vi är vi ganska intellektuellt ensamma.

Väderkvarn

Vet ni några bibelord?

Inläggav Väderkvarn » 04 jan 2014 08:21

"Sannerligen, det är svårt för en rik att komma in i himmelriket. Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike"
(Matt 19:23-24)
Påminner om buddhisterns "om man äger mer än fem saker så äger sakerna dig".

Återgå till "Religion och andlighet"