Att andas

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

förbryllad

Att andas

Inläggav förbryllad » 10 feb 2014 05:11

Andning är ganska viktigt, har jag kommit fram till. Om anden är ett substantiv så är andning verbet. Förlorar man andningen så förlorar man allt. Det sista man gör är andas.

De österländska religionerna ligger ju före oss i det hänseendet att de tar vikten av andning i betraktelse. Sen har vi judendomen, kristendomen och islam som så vitt jag vet inte säger något om andningen. Eller...?
Bless you and your mother.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Att andas

Inläggav Pilatus » 10 feb 2014 13:44

förbryllad skrev:Om anden är ett substantiv så är andning verbet.

att andas är en verbform
aktiviteter som du kan sätta en eller ett framför är substantiv
förbryllad skrev:De österländska religionerna ligger ju före oss i det hänseendet att de tar vikten av andning i betraktelse.

Det verkar litet svårt att göra någon poäng av eftersom ingen har underskattat vikten av att andas. Vi andas säkert fel, stressat, endast med övre delen av lungorna. Går man en rask promenad och fyller lungorna så slipper man en del sjukdomar.
förbryllad skrev:Sen har vi judendomen, kristendomen och islam som så vitt jag vet inte säger något om andningen. Eller...?

Jodå, själ, ande, pneuma är själva livsprincipen i Bibeln.
Moderator

Väderkvarn

Att andas

Inläggav Väderkvarn » 10 feb 2014 16:20

förbryllad skrev:Andning är ganska viktigt, har jag kommit fram till. Om anden är ett substantiv så är andning verbet. Förlorar man andningen så förlorar man allt. Det sista man gör är andas.

De österländska religionerna ligger ju före oss i det hänseendet att de tar vikten av andning i betraktelse. Sen har vi judendomen, kristendomen och islam som så vitt jag vet inte säger något om andningen. Eller...?

Man undrar lite lätt vad som var andemeningen med det här inlägget.
Går det att göra den där kopplingen andas - ande i fler språk än svenskan?
Hur gammalt är ordet andas? Prekristendom?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Att andas

Inläggav Pilatus » 10 feb 2014 16:42

Väderkvarn skrev:Går det att göra den där kopplingen andas - ande i fler språk än svenskan?
Hur gammalt är ordet andas? Prekristendom?

pneuma, är ett begrepp som förekommer i den antika grekiska litteraturen (Homeros ca 700 fvt) med betydelserna: luft, vind, ande, andas. Inom filosofin var begreppet en central del av stoicismen som "femte elementet" (bredvid jord, vatten, luft och eld) som genomsyrar, formar och håller samman allt i världen.

I gnosticism och kristendom (i synnerhet) har det en central plats i betydelsen "ande", inkl. "helig" ande, i motsats till "kropp". Detta beror delvis på den grekiska översättningen av Gamla Testamentet (Septuaginta), och inflytande från grekiska filosofer som kan observeras redan hos Paulus.
Moderator

Anne

Att andas

Inläggav Anne » 11 feb 2014 00:08

Jag vet iallafall att andning kan lindra ångest. Detta är ur ett KBT-perspektiv, men det behöver ju inte därför motstrida religiösa åsikter.
Att andas i fyrkant innebär att man visualiserar i sitt inre en fyrkant. Andas in med näsan i översta hörnet. Går till det horisontella hörnet (det ska ske lugnt detta) och andas ut med munnen. Gå till hörnet rakt under och andas in med näsan (lungt hela rundan). Gå till hörnet under startpunkten och andas ut med munnen. Gå så några gånger. Det hjälper. Eller använd ett tvåstavigt ord som solros med in och utandningar. Inandning vid första stavelsen och utandning vid den andra.

Återgå till "Religion och andlighet"