...kasta...

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Sceptisk

...kasta...

Inläggav Sceptisk » 10 feb 2014 19:50

...borttaget...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Problem med monoteismen

Inläggav Pilatus » 10 feb 2014 21:29

Sceptisk skrev:Likaså med Jesus, som själv aldrig refererade till sig själv som en gud eller ens som "god" men som ändå av senare grupper har kommit att upphöjas till ett högre väsende genom att hans filosofi kommit att dominera så många efterföljande personer.

Hur tolkar du mot vad du skriver ovan följande citat från Joh 10:24 ff ?

”Hur länge skall du hålla oss i ovisshet? Om du är Messias, så säg det öppet.” Jesus svarade: ”Jag har sagt er det, men ni tror det inte. Gärningarna som jag gör i min faders namn vittnar om mig. Men ni tror inte, därför att ni inte hör till mina får. Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå under, och ingen skall rycka dem ur min hand. Vad min fader har gett mig är större än allt annat, och ingen kan rycka det ur min faders hand. Jag och Fadern är ett.”
Moderator

Sceptisk

Problem med monoteismen

Inläggav Sceptisk » 10 feb 2014 21:43

Jag har inget direkt intresse av att spekulera kring den texten, det är monoteismens problem som denna tråd berör och det är inte enbart en fråga för de Kristna utan inkluderar även de andra monoteistiska religionerna.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Problem med monoteismen

Inläggav Pilatus » 10 feb 2014 21:53

Sceptisk skrev:Jag har inget direkt intresse av att spekulera kring den texten, det är monoteismens problem som denna tråd berör och det är inte enbart en fråga för de Kristna utan inkluderar även de andra monoteistiska religionerna.

Det är mycket i din långa text som inte har ett skit med monoteism att göra. Jag bemötte endast ett av dina många påståenden som jag ansåg vara sakligt tveksamt och ber dig därför förklara litet bättre vad du menar.
Moderator

Sceptisk

Problem med monoteismen

Inläggav Sceptisk » 10 feb 2014 22:25

Det skulle jag gärna göra om du höll dig till ämnet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Problem med monoteismen

Inläggav Pilatus » 10 feb 2014 22:54

Sceptisk skrev:Det skulle jag gärna göra om du höll dig till ämnet.

Kan du förklara vilka religioner du anser är monoteistiska? Några är snarare monolatrier, i alla fall då vi talar om JHVH? I Kanaan/Palestina, biblisk tid, förekom ett flertal religioner och gudar.
Moderator

Sceptisk

Problem med monoteismen

Inläggav Sceptisk » 10 feb 2014 23:02

Pilatus skrev:Kan du förklara vilka religioner du anser är monoteistiska?

Om du vill diskutera den här trådens ämne med mig så får du hålla dig till sakfrågan.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Problem med monoteismen

Inläggav Pilatus » 10 feb 2014 23:25

Sceptisk skrev:
Pilatus skrev:Kan du förklara vilka religioner du anser är monoteistiska?

Om du vill diskutera den här trådens ämne med mig så måste du hålla dig till sakfrågan.

Jag vill i så fall veta vad du menar med monoteism. Det är lätt att påstå att en religion är monoteistisk i ett inifrånperspektiv. Det är inte lika klart att buddhism och de religioner som utövades under biblisk tid är monoteistiska. Den kristna läran håller sig med helgon, treenighet och annat som inte utan vidare är rent monoteistiska. Profeterna gick långt utöver vad som var möjligt för vanliga människor.

Varför skulle det finnas problem med monoteismen?
Moderator

Sceptisk

Problem med monoteismen

Inläggav Sceptisk » 10 feb 2014 23:39

Pilatus skrev:Varför skulle det finnas problem med monoteismen?

Läs argumentet ovan i första inlägget om Problem med monoteismen. Om du har några frågor eller synpunkter på detta argument så ber jag dig ta upp dessa, i annat fall så har jag redan bett dig flera gånger att hålla dig till ämnet. Om du inte vill göra mig till viljes i detta enkla krav så tänker jag inte besvara dina frågor.

Anne

Problem med monoteismen

Inläggav Anne » 10 feb 2014 23:46

Min fundering, Sceptisk, blir om du nu mer eller mindre sublimt uppmanar till att dräpa gud (som du i nästa andetag kallar djävulen), vilket i din text tyder på din tro på att detta dåd skulle göra att alla människor skulle dö - vad skulle det vara bra för? Även om du nu skulle kunna åstadkomma detta?
Är det inte att sätta sig på liiite väl höga hästar?
Problemet med monoteismen, som jag ser det är, att det verkar förbaskat svårt att sätta sig in i att Skaparen också kan ha svårigheter. Var är den medmänskliga tanken som Jesus förespråkade där? Tror du att det är lätt att skapa en fungerande värld :roll: ? Ett litet krav bara som tillitsövning - låt bli det där trädet! Är det så mycket begärt? Nej, det är det inte. Det tänks ofta att gud ska vara så superduper ultimat inom alla områden. Även om man har makten (allsmäktigheten) betyder ju inte det givet att man brukar den direkt och alltid. Jag är fenomenal på att förolämpa med råge och tistlar. Det är en förmåga jag har, men jag använder sällan tillstymmelsen till den. Men visst kan jag.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Problem med monoteismen

Inläggav Pilatus » 10 feb 2014 23:51

Sceptisk skrev:
Pilatus skrev:Varför skulle det finnas problem med monoteismen?

Läs argumentet ovan i första inlägget om Problem med monoteismen. Om du har några frågor eller synpunkter på detta argument så ber jag dig ta upp dessa, i annat fall så har jag redan bett dig flera gånger att hålla dig till ämnet. Om du inte vill göra mig till viljes i detta enkla krav så tänker jag inte besvara dina frågor.

Du skrev: "den dominerande religionsutövningen i världen [är] baserad på monoteism". Men vad är det för huvudsakligt problem du vill diskutera? Det finns ingenting i ingressen som säger att det skulle finnas några problem, eller ... ?
Moderator

reflex

Problem med monoteismen

Inläggav reflex » 11 feb 2014 08:04

Det största problemet med monoteism är att den bygger på illusionen om att det finns något sådant som en gud. Därmed är också problemen inbyggda i själva "systemet". Man får lappa och laga och hitta på en massa krystade förklaringar för att få det att "gå ihop". Detta är dock fåfängligt eftersom allt bygger på en illusion. Religion kan nog vara bra om man inte behöver blanda in gudar. Det räcker gott att bejaka vår inneboende andlighet. Inte så att vi ska tro på spöken och andar men världen blir alltför kall och hård om vi inte lämnar ett utrymme åt mystik, sagor och myter.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Problem med monoteismen

Inläggav Pilatus » 11 feb 2014 10:34

reflex skrev:Det största problemet med monoteism är att den bygger på illusionen om att det finns något sådant som en gud.

Jag förstår inte riktigt varför det skulle utgöra ett specifikt problem för en monoteistisk religion. Är inte problemet lika stort för polyteistiska religioner?
reflex skrev:Därmed är också problemen inbyggda i själva "systemet".

Vilken teistisk religion skulle vara utan "inbyggda" problem om gudar saknades?
Moderator

reflex

Problem med monoteismen

Inläggav reflex » 11 feb 2014 14:48

Pilatus skrev:
reflex skrev:Det största problemet med monoteism är att den bygger på illusionen om att det finns något sådant som en gud.

Jag förstår inte riktigt varför det skulle utgöra ett specifikt problem för en monoteistisk religion. Är inte problemet lika stort för polyteistiska religioner?
reflex skrev:Därmed är också problemen inbyggda i själva "systemet".

Vilken teistisk religion skulle vara utan "inbyggda" problem om gudar saknades?

Nja,.. Det blir ju på ett speciellt sätt då man tror att det bara finns en gud. Då blir ju all gudomlig makt koncentrerad till denna och det blir mer naturligt att förutsätta att denna gud också är "allsmäktig". Finns det fler gudar går det att föreställa sig att dessa har olika roller och egenskaper och att ingen av dessa har "full kontroll".
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Problem med monoteismen

Inläggav Pilatus » 11 feb 2014 15:48

reflex skrev:Nja,.. Det blir ju på ett speciellt sätt då man tror att det bara finns en gud. Då blir ju all gudomlig makt koncentrerad till denna och det blir mer naturligt att förutsätta att denna gud också är "allsmäktig". Finns det fler gudar går det att föreställa sig att dessa har olika roller och egenskaper och att ingen av dessa har "full kontroll".

Men var det verkligen detta som du såg som det stora problemet med monoteismen?

Ett annat och, som jag ser det, vida större problem är om man räknar El, Elohim, JHVH, Zeus, Kristus och Gud som en och densamme? I det gamla Kanaan fanns det många gudar och de folkstammar som Mose förde med sig från Egypten var i vart fall inte monoteister. JHVH beskrivs ibland som en krigsgud i GT, som hjälpte judarna i deras eviga krig med sina grannar. När Paulus omvandlar religionen till en lära om Jesus förvandling till en gud så är begreppet mycket annorlunda. Religionen är då präglad av hellenismen och nyplatonska idéer om en odödlig själ. Renhetskraven, omskärelsen och en väldig massa lagar har tvättats bort. Aristoteles idéer om hur världen är beskaffad integreras i religionen. Men gudsbegreppet tycks nu mera ha med Zeus att göra än med JHVH. Är Allha samme gud som Gud eller JHVH? De framställs som vitt skilda gudar, de har utvecklats från ett gemensamt ursprung, men gör det dem till samma gudom?
Moderator

Återgå till "Religion och andlighet"