finns - DJÄVULEN?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

finns - DJÄVULEN?

Inläggav * KYREUS * » 12 aug 2005 19:19

- alla frågar om ´GUD ´- finns?

Dagens fråga från er *Kadmoz:

- Finns DJÄVULEN??
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 12 aug 2005 19:41

I enlighet med Anselms logik för beviset av Guds existens, bevisar man också att djävulens existens är omöjlig. Så nej, djävulen finns inte.

Varney

Inläggav Varney » 13 aug 2005 10:34

hurdå menar du?
anselms jidder är ju högst godtyckligt - o i inledandet, dvs i tvivlet, så förutsätter han ju djävulens möjliga existens...

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- till Archaxe!

Inläggav * KYREUS * » 13 aug 2005 13:01

Kan du vara bussig och utveckla din slutsats lite grann? Varmt Tack!

Lyssnande *Kadmos
Tro inte; sök!

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 13 aug 2005 13:01

Om vi definierar Djävulen som Guds motsats, och Gud som den mest fullkomliga av alla väsen, så blir följden att djävulen blir det minst fullkomliga (alt. mest ofullkomliga) väsendet. Om vi kan tänka oss två Gudar som båda innehar alla möjliga fullkomligheter, där den enda skillnaden är att den ena existerar och den andra inte existerar, måste den existerande Guden vara mer fullkomlig än den icke-existerande (och därför måste Gud definitionsmässigt existera).
På liknande sätt kan vi tänka oss två Djävular som innehar alla brister (och alltså är maximalt ofullkomliga), där den enda skillnaden återigen är att den ena Djävulen existerar och den andra inte existerar, så måste den icke-existerande Djävulen vara mindre fullkomlig än den existerande (för existens måste ju fortfarande vara en fullkomlighet, oavsett om det är Guds eller Djävulens existens vi pratar om?), och alltså blir Djävulens existens en omöjlighet.

Ungefär så.

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- till Archaxe!

Inläggav * KYREUS * » 13 aug 2005 15:02

Två alternativa principfrågor i det här rätt diskuterade ämnet:

1. Kan du tänka dig att GUD "finns" på så sätt att

>>> DEN YTTERSTA GODHETEN<<<<<

kan ta mänsklig gestalt; talar här om Jesus Kristus

2. Kan du då också tänka dig att DJÄVULEN "finns" på så sätt att

>>>>> DEN YTTERSTA ONDSKAN<<<<<

kan ta mänsklig gestalt; tex Pol Pot eller Hitler...

/I så fall kan man ju säga att både GUD och DJÄVULEN - finns,

eller hur??

*Kadmos
Tro inte; sök!

Varney

Inläggav Varney » 14 aug 2005 11:07

och du menar att det är inte godtyckligt att säga att existens är mer fullkomligt än ickeexistens, och för övrigt ALLA "talanger" hos denne Gud, som f ö MSK avgjorde skulle vara fullkomlig...

...sen när är detta inte en cirkeldefinition?!!

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- till Varney!

Inläggav * KYREUS * » 14 aug 2005 11:28

Dilemmat är ANSPRÅKET i definitioner: Om vi människor anser att vi fullt ut kan definiera något, verkar vi med mänskliga kvaliteter, sinnen och intellektuella förmögenheter. Därmed blir definitionen=
1. Mänsklig
2. Bristfällig
3. Subjektiv

>>>>>>>>>> Men GUD är så mycket större än Människan och egentligen bortom alla Definitioner. Åtminstone mänskliga sådana.

*Kadmos
Tro inte; sök!

Användarvisningsbild
soilheart
Kontakt:

Inläggav soilheart » 17 aug 2005 12:18

Ursäkta om jag inte bygger vidare på trådens diskussion utan bara ger min egen åsikt men jag har inget att tillägga för jag har inga goda argument för eller mot era teorier =)

Men jag tror att djävulen finns.
Jag tror på djävulen enligt den "gamla" "skolan" dvs. att djävulen var en ängel/guds tjänare som satte sig upp mot gud och hans vilja och därför blev utkastad /efter sitt uppror/.
(dvs. Satanail/Satanael, Lucifer, Åklagaren)

Sen om han finns manifesterar sig i vår värld och frestar och tar över människor och dyl. vet jag inte. Det är en fråga jag inte riktigt vet och antagligen aldrig kommer få reda på /i denna världen/.
”I’ll be here...”
”Why...?”
”I’ll be ’waiting’...here...”
”For what?”
”I’ll be waiting...for you...so...”
”If you come here...”
”You’ll find me.”
”I promise.”

meanman

ökentro

Inläggav meanman » 22 aug 2005 17:46

kadmos skrev:Dilemmat är ANSPRÅKET i definitioner: Om vi människor anser att vi fullt ut kan definiera något, verkar vi med mänskliga kvaliteter, sinnen och intellektuella förmögenheter.

Många anser det, som jag just skrev på annan tråd. Allt sedan Sokrates har begreppsanalys suttit i högsätet hos många filosofiriktningar i väst.
Men det man egentligen gör är att välja ut vissa gemensamma drag hos det begrepp det gäller när det används i skilda sammanhang.
Och så är det den egna föreställningen om begreppet ifråga som man träter vidare om.

Appropå barnatro, så tycker jag Lapp-Lisa låter äkta!

Appropå Satan, så tror du väl på denne, om du tror på evangelisten. Det var väl djävulen som frestade Jesus i öknen? Men hade han och Jesus mänsklig gestalt därvidlag?
"We are up against trouble caused by our way of expression."
Wittgenstein i "The Blue Book"

Angelina

Inläggav Angelina » 23 aug 2005 00:40

Allt som kan tänkas finns.
Min tanke om djävulen/satan/lucifer är inte som motpol till gud som i den kristna tron, utan mer som en ärkeängel med sin specifika uppgift. Skrönan om hans tillkomst finns till för att definiera hans uppgift.
Han värnar om egot, den fysiska verkligheten och sexualiteten, elden.

Patrizia

Inläggav Patrizia » 23 aug 2005 11:50

Kadmos:

Finns DJÄVULEN??

En mot fråga: Finns du?

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- till Patrizia!

Inläggav * KYREUS * » 23 aug 2005 15:27

Hehe.............Som svar kan jag säga två saker:

1. Finns jag, Kadmoz?? Det har jag själv ofta frågat mig.

2. En gång kom jag in på en offentlig institution och den MYCKET INTELLEIGENTA RECEPTIONISTEN (som knappt sa ´gomorron ´ens) knappade in mig på datorn och svarade sedan:

- du finns inte; du kommer inte upp på skärmen.

============================================

Hehe. nu kom jag i alla fall upp på skärmen.......eller hur?

Existensfenomenet *Kadmoz
Tro inte; sök!

Patrizia

Inläggav Patrizia » 23 aug 2005 16:03

Kadmoz:

du finns inte; du kommer inte upp på skärmen.

============================================

Hehe. nu kom jag i alla fall upp på skärmen.......eller hur?

Nu vet jag i alla fall var jag har dig... :lol:

Skämt åt sido. Varför jag ställde den frågan till dig berodde på att jag ville begränsa diskussionens omfång. Diskussionen kring existensen fyller en stor del av vår metafysiska uppfattning och att bara svara rakt av bäddar för missföstånd. Men okej, domänen är definierad. "Skärmen". Jag kan nu besvara din fråga:

Allt som du kan tänka dig finns. Allt som poppar upp i dina tankar, finns. Djävul, runtkavdrat, kungen av Frankrike,... ja, det finns ingen begränsning. Men fråga mig inte efter något bevis för det har jag inga.

Hymer

Re: - till Patrizia!

Inläggav Hymer » 23 aug 2005 16:17

kadmos skrev:2. En gång kom jag in på en offentlig institution och den MYCKET INTELLEIGENTA RECEPTIONISTEN (som knappt sa ´gomorron ´ens) knappade in mig på datorn och svarade sedan:

- du finns inte; du kommer inte upp på skärmen.

Det påminner mig om den gamla klassikern "Grottbjörnens Folk" (eller vad den nu hette), där huvudpersonen "dödförklaras" av sin stam och helt enkelt bara ignoreras. I folkets ögon blir hon bara ett spöke som snart kommer att ge sig av.

Tänk om det skulle hända i verkligheten. Tänk om du efter att ha lämnat den offentliga institutionen skulle ha upplevt samma sak ute i samhället? Busschaffuören slår igen dörrarna framför näsan på dig, du blir nästan överkörd vid ett övergångsställe, någon bolmar cigarettrök rakt i ansiktet på dig och vid restaurangbesöket blir du bara ignorerad av servitören...

Nåja, det kanske inte skulle göra så mycket från och till ändå. :roll:

Återgå till "Religion och andlighet"