Lösningen på det här problemet är att det inte finns något problem.
Det finns heller ingen ondska eller godhet såvida inte någon definierar den.
Det är vi själva som värderar handlingar som goda eller onda.
Egentligen är alla handlingar lika mycket värda.
Den enes död, den andres bröd.
teodicéproblemet
Moderator: Moderatorgruppen
Re: teodicéproblemet
xion skrev:Lösningen på det här problemet är att det inte finns något problem.
Orsaka andras smärta, lidande och död och njuta av makten att göra det, har alltså exakt samma värde som att offra sig för andra så att de ska leva.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:xion skrev:Lösningen på det här problemet är att det inte finns något problem.
Orsaka andras smärta, lidande och död och njuta av makten att göra det, har alltså exakt samma värde som att offra sig för andra så att de ska leva.
Nej, det har det inte, inte för oss, men bara därför att vi tycker så.
xion skrev:Algotezza skrev:xion skrev:Lösningen på det här problemet är att det inte finns något problem.
Vad skulle hunden tycka?
Att det är bara något människor tycker?
Veritas vos liberabit
Esther skrev:xion skrev:Algotezza skrev:
Vad skulle hunden tycka?
Du får väl fråga den
Som jag uppfattar det var Gud tvungen att offra sin son. Jesus tårar på korset var nog av en betydligt mindre smärta än den Gud kände. Sånt förstår föräldrar. Jag förstår att den här synen vill många inte veta av, så många som tror att Gud gav sig frivilligt. Att det kan skapa raseri. Jag tror på Gud ändå. Jag känner djupt med det. Som det är sagt kommer det vara väldigt få som gör det i slutändan. Det blir inte lätt.
xion skrev:Esther skrev:xion skrev:Nej, det har det inte, inte för oss, men bara därför att vi tycker så.
Vad skulle hunden tycka?
Du får väl fråga den
Det behövs inte. En vovve gav igen och bet av ekipaget mellan benen på honom.
Så hundar visar vad de tycker om att bli orättvist misshandlade om de är tuffa.
Veritas vos liberabit
Du gör mig så himla sugen, Esther - att wallraffa lite inom den katolska kyrkan. Är dessvärre snudd på övertygad om att prästen där skulle välsigna och meddela att Gud har kontaktat. En präst är en människa. Jag beklagar din pappas bortgång.
Saklig granskning, pallar du det?
Saklig granskning, pallar du det?
Esther skrev:xion skrev:Esther skrev:
Vad skulle hunden tycka?
Du får väl fråga den
Det behövs inte. En vovve i Frankrike som en av de nykomna sparkade på gav igen och bet av ekipaget mellan benen på honom.
Så hundar visar vad de tycker om att bli orättvist misshandlade om de är tuffa.
Oj... Fel land... https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 6I&cf=1
Veritas vos liberabit
Det har tyvärr framgått mer än väl att du är mordisk.
Frågan är om du är modig nog att låta en ateist fabulera ihop en histora och presentera det för en av era präster? Är du säker, precis som du var säker, på att prästen kan skilja sanning från lögn/villfarelser?
Ger du ditt godkännande att jag får kolla upp saken? Om nej, hur motiverar du det?
Frågan är om du är modig nog att låta en ateist fabulera ihop en histora och presentera det för en av era präster? Är du säker, precis som du var säker, på att prästen kan skilja sanning från lögn/villfarelser?
Ger du ditt godkännande att jag får kolla upp saken? Om nej, hur motiverar du det?
*Borttagen skoluppgift. Ingen idé att prata för döva öron*
Festligt att man liksom nöjer sig här. Ondska??? Kom igen! Finns lite tyngre begrepp att bevisa om något skall vara gudomligt nog för en tänkande människa. Det blir för mycket skäggig farbror på ett moln då man hör såna problembeskrivningar.
Allsmäktig är liite större än småpjuffar som big bang och liknande. Istället för 15 miljarder skall man tänka i termer av 15 miljarder upphöjt till 15 miljarder. Om det skall vara något att komma med om man är ute efter allsmäktighet.
Allsmäktig är liite större än småpjuffar som big bang och liknande. Istället för 15 miljarder skall man tänka i termer av 15 miljarder upphöjt till 15 miljarder. Om det skall vara något att komma med om man är ute efter allsmäktighet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
Anders skrev:Festligt att man liksom nöjer sig här. Ondska??? Kom igen! Finns lite tyngre begrepp att bevisa om något skall vara gudomligt nog för en tänkande människa. Det blir för mycket skäggig farbror på ett moln då man hör såna problembeskrivningar.
Veritas vos liberabit
lynx skrev:Det har tyvärr framgått mer än väl att du är mordisk.
Frågar en sista gång. Jag kommer ju göra det iallafall, men det vore ju något så när reko om du åtminstone erkänner om du tror på "dina prästers" förmåga. Vet du innerst inne att det är en livslögn du har blivit invaggad i? Är det så illa?
Esther skrev:Anders skrev:Festligt att man liksom nöjer sig här. Ondska??? Kom igen! Finns lite tyngre begrepp att bevisa om något skall vara gudomligt nog för en tänkande människa. Det blir för mycket skäggig farbror på ett moln då man hör såna problembeskrivningar osvok -- som lite Monty Python när de är "gamla gubbar" och skryter på en bänk vem som hade värst barndom...
Låt oss säga att jag sätter ribban högt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Juli 2026
Juli 2026
Återgå till "Religion och andlighet"