Måste det vara så? Eller är medkänsla, kärlek och godhet bara vanföreställningar som hindrar oss i vår själsliga utveckling och förståelse av världen?
Join the dark side. Kanske det enda sättet att se världen som den är, klart och fördomsfritt!
Moderator: Moderatorgruppen
Stefan skrev:I det allmänna medvetandet, och i språket, har tre begrepp sammanblandats, under ordet "andlighet".
Stefan skrev:Övernaturlighet, dvs. mirakler, andar, spöken, gudar, etc.
Hymer skrev:Min fråga handlar i dessa termer om kopplingen mellan andra och tredje betydelsen, och huruvida vi blir hjälpta eller stjälpta av att upplösa den, förutsatt att vi är ute efter en andlig förrikelse i den andra betydelsen.
Hymer skrev:Jag är inte ute efter att förkasta moralen i sig, men att skilja den från andligheten ungefär som man med fördel skiljer den från vetenskapen.
hovnarr skrev:Man bör alltså inte vara hämmad (vare sig moraliskt eller annat) om man vill kunna uppleva så mycket skönhet som möjligt.
hovnarr skrev:Skönhet är en syntes av både njutning och vördnad, och jag tror själv att alltför dryga, arga och egoistika personer skulle ha svårt att uppbörda den vördnad som krävs för att verkligen kunna ta in skönheten. I den bemärkeseln tror jag att kärlek och medkänsla (som ju gör "kodifierad" moral onödig) är nödvändiga för att uppleva skönhet.
hovnarr skrev:Hymer skrev:Jag är inte ute efter att förkasta moralen i sig, men att skilja den från andligheten ungefär som man med fördel skiljer den från vetenskapen.
*fnys* Jag är ute efter att förkasta moralen i sig så långt den hindrar folk från skönhetsupplevelser. Dock anser jag inte att man med fördel skiljer sådana saker som kärleksfullhet och medkänsla från vetenskapen.
Hymer skrev:Som jag tolkar det (och för att använda dina ord) så kan vi definiera skönhet som det vi upplever njutning av och vördnad inför. Detta tycker jag inte är beroende av kärlek och medkänsla till andra varelser, utan är någonting subjektivt beroende på vad skönhetsobjektet är.
Hymer skrev:Jag kan på detta sätt t.ex. uppleva teorierna om universums uppkomst som skönhet (med fullständig njutning och vördnad) och få underbara aha-upplevelser när jag vältrar mig i ekvationerna, om jag är lagd åt det hållet. Det vore en form av andlighet som är helt neutral till mitt förhållande gentemot andra människor.
Hymer skrev:Ett annat exempel som direkt står i motsats till kärlek och medkänsla är seriemördarens "konstverk" i filmen "Seven", där de sju konstnärliga morden (varav det sista är ett självmord) utgör ett konstnärligt livsverk (i konstnärens ögon).
Hymer skrev:Ska etiska kommiteer eller dylikt få lägga näsan i blöt när vetenskapen upptäcker provrörsbefruktning och atombomber? Jag tycker inte det, men har full förståelse för kontroversen.

hovnarr skrev:För mig ligger det nära till hands att tänka att denna företeelse inte ryms inom ramen för hans kär-lek och med-känsla; han kan inte känna med, lekfullt känna sig in i konsten.
...
Kärlek till universums storslagenhet och människors storslagenhet är densamma. Medkänsla finns gentemot djur, människor, växter, Gud - you name it. Medkänsla mot andra människor är på intet sätt essensen i medkänsla.
hovnarr skrev:Vi som utomstående betraktare kan ju skifta perspektiv efter behag - vill vi begrunda mördarens sinnrikhet och dödliga snille, eller lida med dem han drabbar? Det ena utesluter inte det andra, det är empati alltsammans.
Om man väljer att inte ta ställning till hans verk p.g.a. att han är omoralisk har man begränsat sitt konstnärliga sinne i onödan. Frågan om hans verk är dock skild från ifall det var rätt eller fel - därav nivåblindheten.
hovnarr skrev:Hymer, jag bugar mig för din vidsynthet och förmåga att assimilera andras perspektiv.
Jag håller med om att detta är en olycklig sammanblandning så långt det hindrar folk som förkastar den första kategorin att i övrigt få en andlig dimension i sina liv. Men jag tror ändå att det finns en naturlig orsak till "sammanblandningen":
Stefan skrev:
Övernaturlighet, dvs. mirakler, andar, spöken, gudar, etc.
Folk som har övernaturliga upplevelser får ofta nya perspektiv på livet.
Stefan skrev:F ö skulle jag helst vilja se ordet "andlig" reserveras för den andra betydelsen.
Stefan skrev:Att tro på övernaturliga väsen har inget att göra med det själsliga djup som ordet "andlighet" konnoterar; det är bara ytterst bisarra och irrationella uppfattningar om vad för slags entiteter som existerar.

Tron på övernaturliga väsen, liksom vilken tro som helst, kan ha irrationella grunder. Men om vissa människor har upplevelser av övernaturliga väsen som är lika verkliga som naturliga upplevelser, vore det då inte mer bisarrt och irrationellt att inte tro på dem? De vore då ungefär som radikala skeptiker som tror att de inte kan lita på sina sinnen. Eller vad tycker du?
Nåväl, låt oss säga för skojs skull att det finns övernaturliga väsen. Låt oss också glömma tro och istället fundera över empiriska upplevelser av sådana väsen. Tror du i så fall att människan har någon kontroll över förmågan att förnimma sådana väsen, att den t.ex. kan tränas? Och i så fall, tror du att folk med "stort själsligt djup", alltså verkligt andliga människor, har lättare eller lika lätt som "oandliga" människor att förnimma dem? Detta är naturligtvis helt spekulativt - jag undrar bara vad tror givet dessa förutsättningar.
Återgå till "Religion och andlighet"
Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster