Många har ställt sig frågan :Hur kan Gud tillåta, att alla dessa grymheter, som människan gör sig skyldig till, får ske?
Svaret är kanske att Gud är taoist. Han tillämpar "Wu-Wei", d.v.s. att handla genom att inte handla.
Han låter människan få tillräcklig mycket rep för att hänga sig själv.
Är Gud taoist?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Är Gud taoist?
xion skrev:Många har ställt sig frågan :Hur kan Gud tillåta, att alla dessa grymheter, som människan gör sig skyldig till, får ske?
Svaret är kanske att Gud är taoist. Han tillämpar "Wu-Wei", d.v.s. att handla genom att inte handla.
Han låter människan få tillräcklig mycket rep för att hänga sig själv.
Människan odlar hampan eller jutet framställe plasten till repet och tvinnar själv repet.
Algotezza aka Algotezza
Får mig att tänka på detta citat av Wittgenstein: "Philosophy is a battle against the bewitchment of our understanding by means of language.”
Översatt till svenska: Filosofi är en kamp mot förtrollningen av vår förståelse med hjälp av språket
Vår förståelse har blivit förtrollad, och det har lett oss till diverse vanföreställningar...men med språkets hjälp kan vi bryta denna förtrollning
När förtrollningen bryts inser vi att vi inte behöver stoppa någons huvud i snaran. Det är som när man spelar Förrädarna och plötsligt inser att det finns ju ingen förrädare i spelet, och således behöver man inte heller rösta någon till snaran.
Översatt till svenska: Filosofi är en kamp mot förtrollningen av vår förståelse med hjälp av språket
Vår förståelse har blivit förtrollad, och det har lett oss till diverse vanföreställningar...men med språkets hjälp kan vi bryta denna förtrollning
När förtrollningen bryts inser vi att vi inte behöver stoppa någons huvud i snaran. Det är som när man spelar Förrädarna och plötsligt inser att det finns ju ingen förrädare i spelet, och således behöver man inte heller rösta någon till snaran.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Mitt skrivarkiv där jag postar debattartiklar, drömanteckningar m.m.: https://davidholmberg.se/
Mitt skrivarkiv där jag postar debattartiklar, drömanteckningar m.m.: https://davidholmberg.se/
David H skrev:Får mig att tänka på detta citat av Wittgenstein: "Philosophy is a battle against the bewitchment of our understanding by means of language.”
Det kan också finnas en risk att vi blir förtrollade av språket .en på ett nytt sätt, när vi med språkets hjälp försöker bryta språkets förtrollning. Bättre då att klippa gräset, diska eller något annat handgripligt. Jag städade toaletterna häromdagen.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:David H skrev:Får mig att tänka på detta citat av Wittgenstein: "Philosophy is a battle against the bewitchment of our understanding by means of language.”
Det kan också finnas en risk att vi blir förtrollade av språket .en på ett nytt sätt, när vi med språkets hjälp försöker bryta språkets förtrollning. Bättre då att klippa gräset, diska eller något annat handgripligt. Jag städade toaletterna häromdagen.
Det må ligga något i det, men jag skulle då i den meningen hellre tala om förståndets förtrollning snarare än språkets förtrollning, för att betona att det är förståndet som är förtrollat och inte språket.
Sen tänker jag vidare att det finns förståelse som i princip är irreversibel. Och i öppen kommunikation med andra blir det mer tydligt. Det finns en gemensam referenspunkt som det alltid går att hitta tillbaka till.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
(Haha...
För bråkdelen av en sekund fick jag för mig att det stod "Är Gud Terrorist?"
Jag anser nog att det är en berättigad fråga, och sannolikt är jag ensam om att komma på tanken att formulera något sådant.)
- Bortse från detta inpass...
För bråkdelen av en sekund fick jag för mig att det stod "Är Gud Terrorist?"
Jag anser nog att det är en berättigad fråga, och sannolikt är jag ensam om att komma på tanken att formulera något sådant.)
- Bortse från detta inpass...
Återgå till "Religion och andlighet"