Kabbala

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Lux

Kabbala

Inläggav Lux » 13 okt 2005 20:55

Hej,

Har just läst boken Kabbala, kliffot och den goetiska magin av Thomas Karlsson, som jag faktiskt kan rekommendera med värme.

Hur som...

I boken sägs att den judska kabbalan mycket väl kan ha utvecklats ur den grekiska antika filosofin, närmare bestämt ur nyplatonismen och pythagorismen, vilket låter rimligt. Vad anser ni om det? Jag har även hört det ryktas om att kabbalans rötter står att finna ännu längre tillbaka, nämligen i det gamla egypten. Någon som har koll på detta?

Mvh,
L.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 13 okt 2005 23:39

Är inte insatt i Kabbalah men wikipedia brukar ofta ha bra information och även relativt bra länkar (länst ner på sidan). http://en.wikipedia.org/wiki/Kabbalah

SOL

Inläggav SOL » 12 nov 2005 16:42

Kan du något själv om Kabbalah är jag väldigt intresserad av en översiktlig genom gång...

Judiska mystiken. Världsträdet right?

Alkemiska och numerologiska inslag va?

Handlade boken du läste om magi eller vad?

Intresserad... ge mig nått att bita i....

Rayek

Inläggav Rayek » 17 aug 2006 22:05

Är ny här och kikade just igenom forumet, men det kanske är värt med ett inlägg trots att tråden är gammal.

Judiska mystiken. Världsträdet right?
Tja. Världsträdet är inte helt rätt. Inom kabbalan talar man om Livets träd som är en struktur/karta över Guds skapelse. Denna struktur kan appliceras både på micro och macrokosmos. Med andra ord anser man att människan(dess psyke) och kosmos har samma struktur. Det är en komplicerad sak som inte kan sammanfattas här, tyvärr.

Alkemiska och numerologiska inslag va?
Inga alkemiska inslag i egentlig mening även om de båda lärorna har många beröringspunkter. Numerologiska inslag ja. Inom kabbalan kallat gematria. Man anser att världen består av tal och att bokstäverna i det hebreiska "alfabetet" har olika talvärden. I och med detta kan man räkna ut olika ords/namns numeriska värden och ur detta kan man hitta korrespondenser mellan olika namn osv.

Handlade boken du läste om magi eller vad?
Boken som Lux talar om behandlar kabbalan som psykologisk struktur men ger även en teoretisk och historisk grund. Kabbalan är genom sin mystiska prägel tacksam att använda inom bland annat den ceremoniella magin och Kabbala, kliffot och den goetiska magin gör inget undantag. Författaren har sin bakgrund i det esoteriska sällskapet Dragon Rouge men gör nu akademisk karriär som fil.dr. För övrigt en mycket bra bok, oöverträffad när det gäller den kabbalistiska litteratur som hittills översatts till svenska och den står sig mycket bra gentemot det övriga, auktoritära, utbudet.

I boken sägs att den judska kabbalan mycket väl kan ha utvecklats ur den grekiska antika filosofin, närmare bestämt ur nyplatonismen och pythagorismen, vilket låter rimligt. Vad anser ni om det? Jag har även hört det ryktas om att kabbalans rötter står att finna ännu längre tillbaka, nämligen i det gamla egypten. Någon som har koll på detta?
Jepp. Man kan mycket väl tänka sig att kabbalan härstammar från den grekiska filosofin. Det finns dock vad jag vet inga konkreta bevis men kabbalan uppstod långt efter de gamla grekernas tid och beröringspunkterna är många. Vad gäller Egypten så har man funnit symboler som är nästan identiska med Livets träd från de koptiska delarna av landet. Rent spekulativt så skulle grekerna ha kunnat ta till sig symbolen/strukturen från deras besök i Egypten.

Well. Thats all.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Re: Kabbala

Inläggav Grottis » 19 nov 2006 02:26

Lux skrev:Vad anser ni om det? Jag har även hört det ryktas om att kabbalans rötter står att finna ännu längre tillbaka, nämligen i det gamla egypten.

Föreställningen om att den egna lärans rötter skulle sträcka sig ända tillbaka till det gamla Egypten är ett favorittema inom esoterism och ockultism. Man skulle därför nästan kunna avfärda den på förhand. Hursomhelst är sådana rötter inget som har kunnat beläggas.

Rayek: Blev Thomas Karlsson verkligen fil. dr. till slut? Senast förra året hörde jag ett rykte från initierade källor att hans akdademiska forskarkarriär gått i stå.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Återgå till "Religion och andlighet"