Det onda och det goda.

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

ProspectPark
Kontakt:

Det onda och det goda.

Inläggav ProspectPark » 16 nov 2005 18:12

Har läst och försökt förstå "Ardors berättelse" som fanns i en tråd här på forumet.
Och det har bubblat upp lite teorier i min hjärna som jag tänkte försöka återge.

Innan "The Big Bang" fanns antagligen bara (enligt Ardor) två olika krafter som sedan drogs isär och det är den smällen som gör så att universum expanderar nu även efter ca 36.5miljarder år sen.

Är det den "goda" kraften, det vita kraften som det kända universum är en produkt utav måntro?
Vad hände med den "mörka" onda kraften, expanderar den lika mycket fast i ett parallellt universum?

Finns det alltså två olika universum, men om det gör det så varför finns det ondska även i det "goda universumet", eller befinner vi oss i det "onda universumet" ?

Om inte den mörka kraften började expandera vid BigBang utan omslöt det goda universumet, är det då utanför vårt kända universum som helvetet finns? Kaoset.

Försökte samla tankarna en del, men det blev nog lite rörigt ändå.
Finns det nån rim och reson i detta filosoferandet? :roll: [/img]
/Prospect Park --- An amazing park -- BBS died by thunder a decade ago.

Tortuga
Kontakt:

Inläggav Tortuga » 16 nov 2005 19:20

Finns det nån rim och reson i detta filosoferandet?

Hm... kanske... Men själv ser jag inte ondska och godhet som motsatskrafter på det viset. Ondska är enligt mig det destruktiva, som hindrar det goda. Men det kan också på det viset ge kontrast och mening till allt som är gott. Därför tror jag inte att ett universum kan existera helt utan godhet, eller helt utan ondska. Motsatser skapar varandra. Båda två finns och behövs i vår värld.
Bättre att veta att man tror än att tro att man vet.

Återgå till "Religion och andlighet"