Jesus en Resenär från framtiden.
Moderator: Moderatorgruppen
Jesus en Resenär från framtiden.
Hej detta är mitt första inlägg så var snäll =) så hoppas jag att detta inlägg inte finns sen tidigare. Iaf så har jag väldigt många teorier å en av dom är att jesus kommer från framtiden på så sätt skulle jag förstå hur han kunde göra allt som han gjorde.
Vad tror ni om det?
Vad tror ni om det?
-
suchanother
- Avstängd
Det går inte att resa bakåt i tiden, bara framåt. Tiden har endast en riktning.
Att Jesus skulle vara son till en utomjording är mer troligt ;p
Jag ser dock Jesus som en helt vanlig person, precis som alla andra. Allt annat som sägs förstår jag mig inte på då jag inte ser ett logiskt resonemang bakom det hela, att han skulle vara guds son och kunna trolla fram kaniner ur hattar etc. (ni förstår poängen)
Att Jesus skulle vara son till en utomjording är mer troligt ;p
Jag ser dock Jesus som en helt vanlig person, precis som alla andra. Allt annat som sägs förstår jag mig inte på då jag inte ser ett logiskt resonemang bakom det hela, att han skulle vara guds son och kunna trolla fram kaniner ur hattar etc. (ni förstår poängen)
Jag har lämnat forumet. Filosofi är inte så trevligt som jag hade hoppats på.
Hej och välkommen Trinitas!
Om du vill fördjupa dig i ursprunget av sägnerna kring Jesus rekommenderar jag följande tråd:
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=1214
Bortsett från detta tycker jag det är rimligt att tänka sig att vi i framtiden kommer att kunna göra många fantastiska ting, som idag helt klart skulle betraktas som mirakel eller liknande.
Om Jesus var utomjording vet jag inte, men han var helt säkert en rymdvarelse.

Om du vill fördjupa dig i ursprunget av sägnerna kring Jesus rekommenderar jag följande tråd:
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=1214
Bortsett från detta tycker jag det är rimligt att tänka sig att vi i framtiden kommer att kunna göra många fantastiska ting, som idag helt klart skulle betraktas som mirakel eller liknande.
Om Jesus var utomjording vet jag inte, men han var helt säkert en rymdvarelse.

Enligt min högst avancerade teori *harkel* så har tiden ingen riktning utan är mer att se som en slöja som separerar ögonblicken så att de kan sorteras enligt de preferenser som existerar i den mänskliga hjärnan på det fysiska planet. Och eftersom Jesus, den vi känner nu, dvs Master Sananda, tillhörande falangen ärkeänglar och dylikt sällskap, existerar i en sådan dimension där multidimensionell och simultan materialisation tillhör vardagen, så ser jag det som helt logiskt att han visst kan vara både utomjordling och tidsresenär. Fråga honom själv...
-
Justin Case
Jag tror inte att det går att _resa_ tillbaka i tiden, men väl _titta_ tillbaka i tiden. Framtida civilisationer kan mycket väl komma att kunna se exakt allt vi gör och allt vi är, varenda partikel av det. All information om det som händer på jorden finns i form av vågor och partiklar som rör sig ut från jorden och ut i universum, i evighet. Om universum är oändligt, kommer dessa vågor och partiklar förr eller senare att snappas upp av en extremt långt utvecklad utomjordisk civilisation, och dessa utomjordingar kan då göra en kopia av vår jord, korrekt in i minsta detalj, baserad på den informationen. Vår värld kan rentav vara en sådan kopia. En datorsimulation. Vi kan mycket väl leva i en datorsimulation. I så fall kan t.ex. Jesus vara en figur som de där utomjordingarna satt in i vår värld från sin värld.
Kolla in
http://www.simulation-argument.com
Kolla in
-
Justin Case
Jag tror inte att det går att _resa_ tillbaka i tiden, men väl _titta_ tillbaka i tiden. Framtida civilisationer kan mycket väl komma att kunna se exakt allt vi gör och allt vi är, varenda partikel av det. All information om det som händer på jorden finns i form av vågor och partiklar som rör sig ut från jorden och ut i universum, i evighet. Om universum är oändligt, kommer dessa vågor och partiklar förr eller senare att snappas upp av en extremt långt utvecklad utomjordisk civilisation, och dessa utomjordingar kan då göra en kopia av vår jord, korrekt in i minsta detalj, baserad på den informationen. Vår värld kan rentav vara en sådan kopia. En datorsimulation. Vi kan mycket väl leva i en datorsimulation. I så fall kan t.ex. Jesus vara en figur som de där utomjordingarna satt in i vår värld från sin värld.
Kolla in
Kolla in
Re: Jesus en Resenär från framtiden.
Trinitas skrev:Hej detta är mitt första inlägg så var snäll =) så hoppas jag att detta inlägg inte finns sen tidigare. Iaf så har jag väldigt många teorier å en av dom är att jesus kommer från framtiden på så sätt skulle jag förstå hur han kunde göra allt som han gjorde.
Vad tror ni om det?
tidsresor är omöjliga, ju mer man tänker på sånt dessto dummare känner man sig, jag gör det i alla fall.
helt dummt jag har massor med teorier om varför det skulle vara typ omöjlig, men har inte tid och har inge huvudvärks tabletter i närheten, lol XD
men, som svar på din fråga...nej jag tror inte på det!
Vad reser du med då? Jag reser i tiden hela tiden. Tiden som min konstruktion och minnet som dess ramar.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
- freddemalte
Troligare är väl att Jesus-historian är påhittad? Ockhams rakkniv: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv?Trinitas skrev:Hej detta är mitt första inlägg så var snäll =) så hoppas jag att detta inlägg inte finns sen tidigare. Iaf så har jag väldigt många teorier å en av dom är att jesus kommer från framtiden på så sätt skulle jag förstå hur han kunde göra allt som han gjorde. Vad tror ni om det?
Vänligen
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
freddemalte skrev:Troligare är väl att Jesus-historian är påhittad? Ockhams rakkniv: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv?Trinitas skrev:Hej detta är mitt första inlägg så var snäll =) så hoppas jag att detta inlägg inte finns sen tidigare. Iaf så har jag väldigt många teorier å en av dom är att jesus kommer från framtiden på så sätt skulle jag förstå hur han kunde göra allt som han gjorde. Vad tror ni om det?
Vänligen
Fredrik
Men Fredrik..nu gjorde en tidsresa ända till den "primeval" tid då Suchen var här och spred sitt ljus över mörkret.
Alltså vad jag ville säga är att ingen rök utan eld. Jesus berättelsen grundar sig troligen på en eller flera gestalter som uppenbarade sig för ca 2000 år sedan...Sedan har berättelserna förändrats och annpassats i olika syften. I tröst eller maktanspråk....
Varje dag är en resa.
- freddemalte
;-)Marksa skrev:freddemalte skrev:Troligare är väl att Jesus-historian är påhittad? Ockhams rakkniv: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv?Trinitas skrev:Hej detta är mitt första inlägg så var snäll =) så hoppas jag att detta inlägg inte finns sen tidigare. Iaf så har jag väldigt många teorier å en av dom är att jesus kommer från framtiden på så sätt skulle jag förstå hur han kunde göra allt som han gjorde. Vad tror ni om det?
Vänligen
Fredrik
Men Fredrik..nu gjorde en tidsresa ända till den "primeval" tid då Suchen var här och spred sitt ljus över mörkret.
Alltså vad jag ville säga är att ingen rök utan eld. Jesus berättelsen grundar sig troligen på en eller flera gestalter som uppenbarade sig för ca 2000 år sedan...Sedan har berättelserna förändrats och annpassats i olika syften. I tröst eller maktanspråk....
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
Återgå till "Religion och andlighet"