Det pratar och det analyseras så mycket i det här samhället nu men det händer nästan ingenting. Vi människor söker förklaringar på allting eftersom vi har ett sådant desperat behov av att veta...
men...
Vissa saker kan inte förklaras... I vetenskapen så finns "det" inte om det inte syns och/eller kan mätas på något sätt, men vad händer då med själen och medvetandet?
Vi har kommit så långt i modern medicin idag att vi både i teorin och i praktiken sätta ihop en människa med lösa delar och få den att rent medicinskt fungera, men den kommer aldrig att kunna prata med dig eller känna några känslor, eller hur? Det behövs något mer för att "öppna ögonen" på den. En själ och ett medvetande.
Allt det här materiella finns bara så länge det existerar för dina ögon. Du har en fysisk kropp och den är föränderlig, du har fötts i den och kommer att dö i den, men din själ kommer inte att gå under med dig eftersom den är oändlig..
Har du någon gång tänkt tanken på att livet här på jorden kan vara till för att tjäna något högre syfte. Varje liten människa här på jorden kanske bara är en liten cell i ett organ tillhörande något mycket större?
Förstå att du inte med dina vetenskapliga
principer kan förklara det du inte kan se eller mäta
och våga se det som du ser när du blundar,
för det existerar ju också -
om ändå bara som en bild på din näthinna...
Jag har försökt sova i 3 dagar nu utan att ha lyckats
så ursäkta om det är lite luddigt inlägg det här men jag
hoppas det kan föda någon tanke eller starta en diskussion kring
ämnet, för det är intressant!
Den oföränderliga själen
Moderator: Moderatorgruppen
-
Snowdreams
- Kontakt:
Varför måste den vara oföränderlig? Den kan vara evig, oförstörbar men indirekt föränderlig. Vi kan tänka oss den som "ett svart hål" eller som en "luddig massa". Vi kan tänka oss den som stenhård, som hos stoikern, eller slipprig som hos konstnären? Den kanske förändras i vår kropp under sin vistelse. Eller finns det något argument för att den måste vara oföränderlig?
-
Snowdreams
- Kontakt:
Livets bäck
Kanske fungerar den som ett kretslopp, som med tiden förändras men alltid kommer tillbaka till sin ursprungliga form.
Tänker på en jämförelse med vatten som rinner ner för en bäck som har sin början uppe på ett berg. Jag har tänkt länge på det här och min tanke är lång och komplex men jag ska försöka göra den väldigt kort och enkel.
Vi gör den jämförelsen med att vi är en vattendroppe som en gång regnat ner från himlen och börjat rinna ner från berget i denna "livets bäck". Allt eftersom tiden går så rinner vi allt längre och längre. Till slut så når vi också havet och avslutar där våran resa genom att vi "höjs upp till skyarna" och återigen kryper tillbaka in i det regnmoln som vi en gång föddes i..
Jag funderade en stund men kan inte hitta något övertygande argument till varför själen skulle vara oföränderlig, en tanke syns ju liksom själen heller inte - men kan förändras. Men tanken är till skillnad från själen beroende utav kroppen och dör (enligt min uppfattning) med kroppen...Allt eftersom vi upplever saker med
våran kropp så förändras våra tankar.
Vi kanske pratar om två olika själar? Den själ som är låst till den materiella världen och en "översjäl" som kommit ifrån den..?
Tänker på en jämförelse med vatten som rinner ner för en bäck som har sin början uppe på ett berg. Jag har tänkt länge på det här och min tanke är lång och komplex men jag ska försöka göra den väldigt kort och enkel.
Vi gör den jämförelsen med att vi är en vattendroppe som en gång regnat ner från himlen och börjat rinna ner från berget i denna "livets bäck". Allt eftersom tiden går så rinner vi allt längre och längre. Till slut så når vi också havet och avslutar där våran resa genom att vi "höjs upp till skyarna" och återigen kryper tillbaka in i det regnmoln som vi en gång föddes i..
Jag funderade en stund men kan inte hitta något övertygande argument till varför själen skulle vara oföränderlig, en tanke syns ju liksom själen heller inte - men kan förändras. Men tanken är till skillnad från själen beroende utav kroppen och dör (enligt min uppfattning) med kroppen...Allt eftersom vi upplever saker med
våran kropp så förändras våra tankar.
Vi kanske pratar om två olika själar? Den själ som är låst till den materiella världen och en "översjäl" som kommit ifrån den..?
/CF
-
Justin Case
Själen behöver inte vara något mystiskt religiöst för att kunna leva vidare efter kroppens död. De makalöst avancerade framtida civilisationer, som mänskligheten med tiden kan komma att ge upphov till, kan t.ex. komma att kopiera dig från denna tid och in i framtiden till ett evigt liv i odödlighet, så att din kropps nuvarande dödlighet visar sig vara irrelevant för din själs överlevnad, även om det inte finns någon Gud i religiös bemärkelse. (Eller så kan man tänka sig att mänsklighetens teknologiutveckling rentav kommer att skapa en veritabel Gud med tiden.)
Läs Arthur C Clarke och Stephen Baxter: "The light of other days" så förstår du kanske bättre vad jag menar! Kolla dessutom in
www.singularity.nu
och sök vidare på valfria nyckelord du hittar där, för ytterligare perspektiv.
Läs Arthur C Clarke och Stephen Baxter: "The light of other days" så förstår du kanske bättre vad jag menar! Kolla dessutom in
www.singularity.nu
Justin Case skrev:Själen behöver inte vara något mystiskt religiöst för att kunna leva vidare efter kroppens död. De makalöst avancerade framtida civilisationer, som mänskligheten med tiden kan komma att ge upphov till, kan t.ex. komma att kopiera dig från denna tid och in i framtiden till ett evigt liv i odödlighet, så att din kropps nuvarande dödlighet visar sig vara irrelevant för din själs överlevnad, även om det inte finns någon Gud i religiös bemärkelse. (Eller så kan man tänka sig att mänsklighetens teknologiutveckling rentav kommer att skapa en veritabel Gud med tiden.)
www.singularity.nu
människor var smartare förr i tiden, vi blir allt dummare, vi kommer inte att bli mycket smartare än nu, tänk efter einstein osv, var ju bara få individer varför är vi inte alla lika smarta som tex einstein, bara underbarn och sådant kommer att revolutionera världen till en viss del, vi kommer inte att bli odödliga, det är omöjligt:)
dessutom så kommer man in i odödlighet och oövervinnerlighet.
de är inte samma sak, odödlighet betyder att man kan dö, men man kan inte bli sjuk, man behöver inte mat och vatten och man kan inte dö av åldern. Men om kroppen sprängs så dör man.
men oövervinnerlighet, betyder att kroppen alltid kommer att vara hel, vilket betyder att det inte går att döda en person som är oövervinnerlig, går inte att vinna över den personen.
ops körde ut ur banan där XD
vad var frågan nu igen? XD
aha ja, jo visst jag tror att själen är evig, men den kan förendras om man vill att den ska:) hur?
jo det ska jag tell you my friend, i paradiset kan man se ut precis som man vill, man kan förvandla sig till ett djur om man vill, där har man inget själ man är själen själv man är "kroppen" XD
Återgå till "Religion och andlighet"