Varifrån kommer det?
Moderator: Moderatorgruppen
- Guds tjänare
- Avslutat konto
Varifrån kommer det?
Hej!
tänkte ställa en viktig fråga som vi bör tänka över och diskutera:
varifrån kommer allt materia som världen är beskaffad av...ett sandkorn kan inte komma från intet hur har du alldenna världen uppkommit?
hälsnigar
tänkte ställa en viktig fråga som vi bör tänka över och diskutera:
varifrån kommer allt materia som världen är beskaffad av...ett sandkorn kan inte komma från intet hur har du alldenna världen uppkommit?
hälsnigar
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.
Du kan läsa olika åsikter kring den frågan i denna tråd: Vem skapade gud?
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?
- Konrad Lorenz?
Materia har alltid funnits. Omvandligar sker m.h.a energi som också alltid har funnits. Materia och energi har inga åsikter.
Svårt för mig att greppa eftersom jag själv består av materia och energi och jag har åsikter. Men det står i en bok jag har läst och jag tycker att det verkar rimligt.
Svårt för mig att greppa eftersom jag själv består av materia och energi och jag har åsikter. Men det står i en bok jag har läst och jag tycker att det verkar rimligt.
"It's not a lie, if you believe it."
Varifrån kom energin som frigjordes då? Nej, just det. Det blir en oändlig regress. Nu då? Logiken säger att ingen verkan utan orsak. Klart står att ingenting kan fortgå i evighhet ( i detta fall, bakåt). För vi vill väl helt plötslig inte förkasta de logiska förutsättningarna som vi annars älskar att älska. Slutligen måste allting härröra från en yttersta orsak - vilken således måste vara evig och bestående.
Varifrån kom energin som frigjordes då?
Från kreativitet, tror jag. Dock är detta endast en spekulation och ordet kreativitet är egentligen en dålig beskrivning eftersom vi tror att det är ett tillstånd skapat ur våra egna medvetanden. Jag tror inte riktigt att man kan föreställa sig kreativiteten som bara kreavtivitet, men det är vad jag tror i alla fall.
Utesluter vi tid och rum behöver vi heller inte tala om orsaker eller om utsträckning.
Utesluter vi tid och rum behöver vi heller inte tala om orsaker eller om utsträckning.
Exakt. Utesluter vi tid och rum, sätter enbart fantasin stopp för spekulationernas horisont. Vi som människor, begränsade till naturen, måste väl ändå rätta oss efter vissa ramar. Utesluter vi tid och rum, kan vi också utesluta logik. Givetvis kan vi då vi talar om en början utesluta tid och rum, men inte om vi på logisk manér vill resonera oss fram dithän.
Ok. Då tycks det följa att det bara är totalt fånigt och rent av dumt att fråga sig vad som "orsakade Big Bang", om vi förstår Big Bang som rummets och tidens uppkomst, och orsakerer och verkningar som något som utspelar sig i rumtiden. Alltså har Big Bang ingen orsak.
Och på vilket sätt skulle oändliga regresser vara problematiska, förutsatt att vi inte antar en Första Början?
Och på vilket sätt skulle oändliga regresser vara problematiska, förutsatt att vi inte antar en Första Början?
Ok. Då tycks det följa att det bara är totalt fånigt och rent av dumt att fråga sig vad som "orsakade Big Bang", om vi förstår Big Bang som rummets och tidens uppkomst, och orsakerer och verkningar som något som utspelar sig i rumtiden. Alltså har Big Bang ingen orsak.
Förstår inte resonemanget. Kanske för att klockan är tre. Varför skulle Big Bang inte ha någon orsak?
Eftersom jag förutsätter att någonting inte kan komma ur ingenting, måste jag anta att det finns en orsak som till sin natur är evig.
Varför skulle Big Bang inte ha någon orsak?
För att rum och tid uppstod iochmed Big Bang. Varje orsak (och varje verkan med, för den delen) utspelar sig i rumtiden. Alltså kan själva rumtidens uppkomst inte själv utspela sig i rumtiden, och följdaktligen ej heller vara en orsak. Notera att detta inte är någon empirisk tes, utan en grammatisk-logisk. Kort och gott kan vi inte tala om "orsaker" och "verkningar" för att beskriva universums uppkomst.
Eftersom jag förutsätter att någonting inte kan komma ur ingenting, måste jag anta att det finns en orsak som till sin natur är evig.
Ja, släng då det antagandet om det vållar problem. Varför kan du inte anta att universum är evigt, istället för att postulera någon annan skum Yttersta Orsak som istället skall vara evig?
För att rum och tid uppstod iochmed Big Bang. Varje orsak (och varje verkan med, för den delen) utspelar sig i rumtiden. Alltså kan själva rumtidens uppkomst inte själv utspela sig i rumtiden, och följdaktligen ej heller vara en orsak. Notera att detta inte är någon empirisk tes, utan en grammatisk-logisk. Kort och gott kan vi inte tala om "orsaker" och "verkningar" för att beskriva universums uppkomst.
Måste vi anta att tid och rum uppstod i och med Big Bang? Vi kan ju anta annat. Exempelvis att rum och tid alltid funnits.
Ja, släng då det antagandet om det vållar problem. Varför kan du inte anta att universum är evigt, istället för att postulera någon annan skum Yttersta Orsak som istället skall vara evig?
Av tex den enkla orsaken att universum är materiellt. Och häri förutsätter jag igen att det som är materiellt inte kan vara evigt; således måste det ha skapats.
Måste vi anta att tid och rum uppstod i och med Big Bang? Vi kan ju anta annat. Exempelvis att rum och tid alltid funnits.
Absolut, om du tycker det är mindre problematiskt. Jag tycker det verkar rimligt att rumtiden alltid har funnits, men det finns ju dem som envisas med att hävda att universum måste ha en början.
Av tex den enkla orsaken att universum är materiellt. Och häri förutsätter jag igen att det som är materiellt inte kan vara evigt; således måste det ha skapats.
Då får i alla fall jag problem med hur något immateriellt (den Yttersta Orsaken) kan inverka på något materiellt.
Då får i alla fall jag problem med hur något immateriellt (den Yttersta Orsaken) kan inverka på något materiellt.
Väldigt intressant fråga!
Vad är immateriellt? Är medvetandet immateriellt? Medvetandet påverkar väl kroppen i många olika avseenden?
Man kan hävda att kroppen styr och ställer medvetandet, men det finns ju skolor som syftar till att vända på detta. Som också säkerligen har lyckats. Har vi då ett svar på frågan?
Återgå till "Religion och andlighet"