Ska måla en tavla på temat religion med olika religioners upplevelse av en och samma situation - men kommer inte på en situation, eller ett dilemma om man så vill!
Vilken religiös/andlig fråga/situation skulle man kunna tänka sig? Vilket dilemma skulle kunna vara intressant i en bild? De olika religionerna kommer att "delta" i någon form av symbol eller figur...och poängen är att varken den eller andra har mer rätt!
För mig är inte själva dilemmat/situationen i bilden det viktiga utan att det blir en intressant bild över huvudtaget! Så bollen är er...
Hjälp mig sparka igång kreativiteten!!! Här finns ju gott om idèer kan jag tänka mig...
Tack på förhand!
/Nikolajen
Skulle behöva lite religiös hjälp!!
Moderator: Moderatorgruppen
En färggrann hjärna
Kan man inte utnyttja nya vetenskapliga rön?
Jag såg ett Tv-program i
helgen som visade att hjärnans aktivitet ser likadan ut vid meditation
eller bön hos buddistiska munkar eller hos katolska nunnor. Jag tror
det var blodcirkulatioen framme vid pannan som avtog (?)
Kan man inte måla en hjärna i tjusiga färger i mitten och så olika
symboler för olika religioner runt om? Eller ha som bakgrundsbild en enda stor hjärna med symbolerna inuti?
Agnostica
Jag såg ett Tv-program i
helgen som visade att hjärnans aktivitet ser likadan ut vid meditation
eller bön hos buddistiska munkar eller hos katolska nunnor. Jag tror
det var blodcirkulatioen framme vid pannan som avtog (?)
Kan man inte måla en hjärna i tjusiga färger i mitten och så olika
symboler för olika religioner runt om? Eller ha som bakgrundsbild en enda stor hjärna med symbolerna inuti?
Agnostica
-
Zarathustra
Intressant...
Visserligen är jag själv inte speciellt fängslad av tanken att det finns en Gud...och religion skapar ständigt skismer bland de som är mest övertygade - så någon slags konflikt bör nog ingå i bilden!
Kanske en Gud som lurar oss alla - utklädd till...ja....hmm...ingenting? *s*
Bara tomhet...evig rymd...och slagsmål om vem som sett eller hört vad?
Detaljer som bör med är ju det stora himlavalvet - grunden till allas tankar kring det gudomliga där ute...men för att få fram något tema som inrymmer ALLA religioner eller INGEN religion alls...så...
Kanske en Gud som lurar oss alla - utklädd till...ja....hmm...ingenting? *s*
Bara tomhet...evig rymd...och slagsmål om vem som sett eller hört vad?
Detaljer som bör med är ju det stora himlavalvet - grunden till allas tankar kring det gudomliga där ute...men för att få fram något tema som inrymmer ALLA religioner eller INGEN religion alls...så...
-
Zarathustra
Du är något på spåret…
Låt mig föreslå att du avbildar ett himmelrike, varpå det på porten in dit står: ”också jag är ett helvete” (Detta förutsätter – givetvis – att man kan placera en sanning på porten av en lögn.)
Ett annat tema skulle kunna vara religionernas ursinne mot förnuftet, då de ständigt blickar tillbaka mot dunkla tider då människan visste mindre, och var lättare att vilseleda…
Glöm inte att den slutgiltiga ateismen står för den slutgiltiga friheten! För ”om det fanns gudar, huru skulle jag kunna uthärda att icke vara en. Alltså finns det inga gudar.”
Låt mig föreslå att du avbildar ett himmelrike, varpå det på porten in dit står: ”också jag är ett helvete” (Detta förutsätter – givetvis – att man kan placera en sanning på porten av en lögn.)
Ett annat tema skulle kunna vara religionernas ursinne mot förnuftet, då de ständigt blickar tillbaka mot dunkla tider då människan visste mindre, och var lättare att vilseleda…
Glöm inte att den slutgiltiga ateismen står för den slutgiltiga friheten! För ”om det fanns gudar, huru skulle jag kunna uthärda att icke vara en. Alltså finns det inga gudar.”
Det finns ingen gud - så tig då därom!
-
Jonas Nystrom
övningskör
"Ni är gudar" står det skrivet. Tänk om det är sant! Kanske är det din definition av vad en gud är, som är felaktig, snarare än tanken att vi är gudar, att gudar finns, att människan är gudomlig (nybörjargud, varning för tabbar, typ).
Ab aspera ad astra!
Återgå till "Religion och andlighet"