Tips

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Tips

Inläggav Guds tjänare » 31 maj 2006 19:38

Hej,

Jag vet inte vart jag skall lägga denna inlägg men det får bli här.

Härom dagen fick jag tips av en vän om: http://www.dialogen.nu/

SÅ här skriver admin om den nya sidan:

Frid vare med Er!

Då vi lever i ett mångkulturellt samhälle där kristendomen och islam är landets två största religioner, anser STF (svenska Teologiska föreningen) att vi bör skapa en dialog för att både religionernas anhängare skall bättre förstå hur de andra tänker angående olika religiösa såsom andra frågor.

Forumet är avsedd för svensktalande som vill lära sig mer om islam samt kristendomen. Alla andra religiösa samt icke religiösa är hjärtligt välkomna som medlemmar.

Sidans främsta ide och mål är att en besökare skall slå två eller flugor med en smäll, där han kan få veta vad de olika religionernas anhängare svarar på ens fråga.

För att undvika orättvis behandling av vissa inlägg har vi valt att ge den islamiska avd. till muslimer som moderatorer samt den kristna delen till kristna protestanter samt katoliker. Moderator har förstås rätten att spärra eller ta bort ett inlägg som han anser vara kränkande mot sin religiösa tillhörighet.

Därmed önskar vi att fler muslimer och kristna som kan vara engagerade anmäler sig som eventuella moderatorer för respektive forum. (för närvarande har vi planerat att det skall finnas tre moderatorer per kategori)

Vi välkomnar därför Ert deltagande och högaktar att ni vidare befordrar detta mail till Era kontakter

MVH/Guds tjänare
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 31 maj 2006 20:42

låter intersant, tycke jag,
sak också regstera mig :)
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 31 maj 2006 23:24

Tack för tipset.

Forumet borde passa mitt nuvarande teologiska läge perfekt, men maggropskänslan låter vänta på sig.

Vilka är dessa STF - Svenska Teologiska Föreningen - som står bakom? Har googlat på dem och hittar inte ett smack. Om en förening är initiativtagare till forumet vore det kul att veta vilka de är. Är det ett kompisgäng som brukar träffas och snacka religion ibland eller är det ett underorgan till Livets Ord eller vad är det för nåt?

-narr-

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 01 jun 2006 14:51

jag vet inte men det kan inte vara livets ord för de, är ganska negativ inställda...och skulle aldrig ha ett sådant uppdrag...såg i länkar att de hade svenskakyrkan som första hemsida och ngra andra kristna såsom islamiska hemsidor.....jag tror att det är nog liberala kristna/muslimer eller ett gäng muslimer och kristna som startat denna förening....
det intressanta är att det är både kristna och muslimer som får vara moderatorer......
mVH
tjänaren
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 01 jun 2006 20:48

Vi tillämpar samma principer här på FF! Både muslima och kristna får vara moderatorer. Det kommer nämligen inte an på religionstillhörigheten.

-narr-

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 01 jun 2006 21:14

till hovnarr
vilken religon tilhör du då?

och vilken religon religon Johan Ågren
ni är väll nämligen dom endra moderatorer på forumet vad jag har sätt

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 02 jun 2006 09:29

FIG - Den enda religion jag är officiellt konfirmerad i är den kristna, men jag sympatiserar med de flesta av dem. Jag är mystiker, inte bokstavstroende - oavsett vilken religion det gäller.

-narr-

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 02 jun 2006 11:24

ok, då är du kristen
är då Johan Ågren muslim då???

eller har jag misupfata dig när du sa
Hovnarr skrev:Vi tillämpar samma principer här på FF! Både muslima och kristna får vara moderatorer

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 02 jun 2006 11:36

Jag skulle gissa att du missuppfattat mig. Även om vi båda varit ateister hade ju inte det betytt att vi inte tillåter troende att vara moderatorer. Här kan vem som helst vara moderator, oavsett ideologi. Det som spelar roll är om man har fingertoppskänsla för forumets regler - om man kan vara tolerant utan att vara mesig osv. Helt enkelt: om man kommer att vara en god moderator eller inte. Där ser jag inte att religionstillhörigheten spelar någon som helst roll, och det förvånar mig att ett forum (vilket som helst) skulle ha just religiös bekännelse som främsta kriterium vid val av moderator.

-narr-

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 02 jun 2006 14:01

ok, då förstå jag vad du menenade,
så om jag skulle vilja så kunde jag blir moderator.?
inte för jag vill blir det, :)

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 02 jun 2006 15:02

FIG - allt sånt är tack och lov upp till admin (Johan Ågren) att bestämma.

-narr-

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 02 jun 2006 15:19

Kan inte jag få bli moderator? Tänkte rösta på moderaterna en gång, en merit?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 02 jun 2006 15:31

Är man verkligen kristen för att man råkat konfirmera sig? Gjorde det bara för att gammelmormor skulle bli glad. Tycker det skär sig lite när Hovnarr kallar sig kristen då jag inte hittar så många likheter mellan honom och den generella bilden av kristna utövare. Jag själv är i grunden ateist, men är idealist. Anar i religioner en symbolik som stämmer hyfsat med min filosofi.

Johan

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 02 jun 2006 17:20

Johan Ågren skrev:Tycker det skär sig lite när Hovnarr kallar sig kristen då jag inte hittar så många likheter mellan honom och den generella bilden av kristna utövare.

Jag reagerar tvärtom. Jag blir glad över att Hovnarr betraktar sig som kristen då det bekräftar min tes att det inte finns en specifik personlighet som bekänner sig till ex. kristendomen.

luipa
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 02 jun 2006 17:54

Luipa skrev:
Johan Ågren skrev:Tycker det skär sig lite när Hovnarr kallar sig kristen då jag inte hittar så många likheter mellan honom och den generella bilden av kristna utövare.

Jag reagerar tvärtom. Jag blir glad över att Hovnarr betraktar sig som kristen då det bekräftar min tes att det inte finns en specifik personlighet som bekänner sig till ex. kristendomen.

luipa

Vad jag reagerar över är att då skulle lika väl jag kunna kalla mig kristen, fast det är klart att kanske finns mer i Hovnarrens arsenal som jag inte har uppfattat. Jag upplever det mer som en utmaning gentemot andras rådande uppfattningar än något som hovnarren kan tyckas ha någan praktisk hjälp av i sitt sökande. Jag menar att han är så fri i sina övriga reflektioner så varför denna - som jag kan tycka - black om foten? Fast jag kan vara ute och cyckla, det är först och främst en spontan reaktion som jag inte finner någon logisk förklaring till.

Johan

Återgå till "Religion och andlighet"