Vesica pisces
Moderator: Moderatorgruppen
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Vesica pisces
Om man lägger två ringar på varandra och för den ena eller bägge åt sidorna bildas ett mönster som ser ut som en mandel. Det intresserar mig. Denna form kallas även Ighthus efter de första bokstäverna i jesus kristus guds son frälsaren på grekiska och betyder fisk och ser just ut som en stiliserad fiskkropp. Cirkeln verkar ha många betydelser, men kretslopp och själens sfär är väl de mest använda vad jag har förstått(?) Den här formen ser man exempelvis ofta på valvingångar till äldre kyrkor. Det är ju dessutom formen av ett öga, eller formen av en vagina. Jag tycker symbolism är väldigt intressant och jag vet alldeles för lite om det. Finns det någon som vill prata om religös symbolism med mig? Jag skulle även tycka att det vore fint att få tips på bra böcker. Som dessa handgester inom den religiösa konsten, det stör mig enormt att jag inte har djupare insikt i det.
Jag kom att tänka på Dragon Rouge som följer "left hand path". Jag har för mig att symbolen representerar en vagina och pånyttfödelse för dem. Jag vill inte prata symbolism med dig för jag vet inte så mycket om det, tänkte bara tipsa om den här sekten: http://www.dragonrouge.net/ .
Återgå till "Religion och andlighet"