Ang. Gud
Moderator: Moderatorgruppen
- EmperorNero
- Kontakt:
Ang. Gud
1. Om jag har förstått saken rätt så vet Gud allt som finns att veta (här syftas framför allt på den kristna guden, men om det passar in i resonemanget får man gärna byta ut Gud mot Allah eller what so ever).
2. Om Gud vet allt, så måste han ju ha ständig koll på varje liten småpartikel i hela vida universum och på vilket håll den är på väg och när den, (på grund av den berömda teorin om Orsak och Verkan) kommer slå sig ihop med en annan liten småpartikel. Alltså vet Gud vart varje liten småpartikel kommer att befinna sig om, till exempel, 43 minuter och 14.62 sekunder (eller om 1000 år, saken är densamma), vilket innebär att Gud kan se in i framtiden
Så långt är det lätt. Nu kommer vi till den lite svårare delen, som inte är så snäll mot kristendomen
3. När Gud skapar människan måste han ha koll på alla partiklar i människans hjärna och vilka delar av hjärnan som kommer att skicka signaler och impulser och all möjlig skit till andra delar av hjärnan och vilka känslor och tankar detta resulterar i. Också detta på grund av teorin om Orsak och Verkan.
4. Orsak och Verkan driver människans hjärna att fatta beslut (om det råkar vara någon som inte förstår det, så kan jag förklara närmare)
5. Gud vet precis vilka beslut människan kommer att fatta, och slutligen visste Gud från början att Eva kommer att äta äpplet, att Kain kommer slå ihjäl sin bror, och att människor i hela världen kommer att döda och tortera och fula sig mot varandra i största allmänhet och kriga och slåss och ha sig. Allt detta visste gud redan innan han skapade människan, men likväl gör han det. Sålunda är Gud vad som närmast kunde beskrivas som En Riktig Skithög
2. Om Gud vet allt, så måste han ju ha ständig koll på varje liten småpartikel i hela vida universum och på vilket håll den är på väg och när den, (på grund av den berömda teorin om Orsak och Verkan) kommer slå sig ihop med en annan liten småpartikel. Alltså vet Gud vart varje liten småpartikel kommer att befinna sig om, till exempel, 43 minuter och 14.62 sekunder (eller om 1000 år, saken är densamma), vilket innebär att Gud kan se in i framtiden
Så långt är det lätt. Nu kommer vi till den lite svårare delen, som inte är så snäll mot kristendomen
3. När Gud skapar människan måste han ha koll på alla partiklar i människans hjärna och vilka delar av hjärnan som kommer att skicka signaler och impulser och all möjlig skit till andra delar av hjärnan och vilka känslor och tankar detta resulterar i. Också detta på grund av teorin om Orsak och Verkan.
4. Orsak och Verkan driver människans hjärna att fatta beslut (om det råkar vara någon som inte förstår det, så kan jag förklara närmare)
5. Gud vet precis vilka beslut människan kommer att fatta, och slutligen visste Gud från början att Eva kommer att äta äpplet, att Kain kommer slå ihjäl sin bror, och att människor i hela världen kommer att döda och tortera och fula sig mot varandra i största allmänhet och kriga och slåss och ha sig. Allt detta visste gud redan innan han skapade människan, men likväl gör han det. Sålunda är Gud vad som närmast kunde beskrivas som En Riktig Skithög
-Det finns vetenskapligt bevis för att Gud existerar
-Om Gud är den som Bibeln säger att han är finns det också vetenskapligt bevis för att Han är vad som bäst skulle kunna beskrivas som en riktig skithög
-Om Gud är den som Bibeln säger att han är finns det också vetenskapligt bevis för att Han är vad som bäst skulle kunna beskrivas som en riktig skithög
I punkt 5 menar du att implikationen "för alla x gäller att om x dödar och torterar mm." och "för alla x gäller att x visste vad han gjorde" medför "att x skulle vara en skithög" skulle vara sann. Detta skulle jag hålla med dig om x var en människa som inte visste allt. Men nu är x ingen människa utan Gud och han vet, enligt punkt 1, allt som finns att veta och därför vet han kanske någonting som vi människor inte vet och som rättfärdigar hans handlande.
Från Wikipedias artikel om religion:
Att fråga sig vilken religion gud har beror alltså helt på vad man menar med religion. Om man inbegriper kulturella aspekter i begreppet religion så tycker inte jag att man kan säga att gud tillhör någon religion. Däremot om man tror att religion är något som är oberoende av människor så kanske gud skulle kunna ha en religion.
Religion är en icke klart definierad term som vanligtvis syftar på sammanhängande trossystem, ofta kännetecknade av tro på en verklighetsbestämmande, övernaturlig makt i form av eller flera gudar och/eller andra övernaturliga företeelser, som betraktas såsom heliga, oftast förknippat med en social institution, där individer delar en systematiserad gemensam världsuppfattning och livsstil, ofta med en utvecklad morallära och speciella ceremonier, eller ritualer, för kontakt med det transcendenta.
Trots många försök har man inte kunnat formulera en uttömmande definition av religion, men den innefattar aspekter av det ovanstående, för sig eller kombinerade.
Att fråga sig vilken religion gud har beror alltså helt på vad man menar med religion. Om man inbegriper kulturella aspekter i begreppet religion så tycker inte jag att man kan säga att gud tillhör någon religion. Däremot om man tror att religion är något som är oberoende av människor så kanske gud skulle kunna ha en religion.
Modul skrev:Att fråga sig vilken religion gud har beror alltså helt på vad man menar med religion. Om man inbegriper kulturella aspekter i begreppet religion så tycker inte jag att man kan säga att gud tillhör någon religion. Däremot om man tror att religion är något som är oberoende av människor så kanske gud skulle kunna ha en religion.
Är det inte så enkelt så att man även kan inkludera de som inte tillhör någon av världsreligionerna? Borde det inte räcka med att "tro på nå't", alltså ha någon vidskepligt komplement till världsbilden? Många säger att religion ger saker ett syfte. DET skulle styrka att Gud har en religion. Då har Gud presterat för någon annan än sin egen skull. Såvida han inte har en fru.
Keep on rockin' in a free world!
- EmperorNero
- Kontakt:
Modul skrev:Men nu är x ingen människa utan Gud och han vet, enligt punkt 1, allt som finns att veta och därför vet han kanske någonting som vi människor inte vet och som rättfärdigar hans handlande.
Det skulle mycket väl kunna vara så, ja.
Men eftersom jag är människa ser jag bara en Gud som skapar en ras dum nog att fördriva en stor mängd tid med att slå ihjäl sina medmänniskor. Så ur mitt perspektiv är han, likt förbannat, vad det nu var jag kallade honom (Ja, jag kan scrolla ner och se efter. Men orka göra det).
Tror religösa menar att människor har fri vilja när det gäller att bestämma över sina medvetna handlingar.
och redan här bryte det mort påstaden 1
och för att inte regel 2 sak brytas så kan inte
"Tror religösa menar att människor har fri vilja ..." stäma :
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
Eller så är det så att Gud inte är en separat varelse utan ett allomfattande väsen. Integralen av allt som är till. Då är din kunskap, tro och övertygelse en del av Guds kunskap, tro och övertygelse. När du väljer är det Gud som väljer, människan är skapad i Guds avbild och gudomlig i sin fria vilja. Ditt ansvar och Guds ansvar är inte åtskilda, din plan och Guds plan hänger ihop. När du lär känna dig, så lär Gud känna sig. Gud vet vad som finns i ditt innersta, precis som du vet det, även om du inte alltid ser det.
Ditt skapande är en del av Guds pågående Skapelse. Vad ska det bli av alltsammans till slut? Ska det bli En Riktig Skithög av alltsammans, eller något vackert? Du bestämmer. Andra bestämmer också, men du bestämmer över din del av skapandet, inte mer och inte mindre.
Har Gud koll på "varje småpartikel i universum"? Jag läste en gång en text som hette "Barn om vetenskap", och där sa en liten telning:
"Jag vet inte riktigt hur moln bildas. Men molnen vet det, och det är det viktiga."
Ja, sedär! Molnen vet det. Människans utforskande av djupen i Skapelsen är ändå av stor betydelse, men sålänge småpartiklarna har koll på sig själva så har nog Gud koll på dem också på samma sätt.
Vad sägs om detta, Kejsar Nero, en alldeles kristen (men kanske lite ovanlig) förklaring som kanske är lättare att svälja? Välkommen till forumet!

Ditt skapande är en del av Guds pågående Skapelse. Vad ska det bli av alltsammans till slut? Ska det bli En Riktig Skithög av alltsammans, eller något vackert? Du bestämmer. Andra bestämmer också, men du bestämmer över din del av skapandet, inte mer och inte mindre.
Har Gud koll på "varje småpartikel i universum"? Jag läste en gång en text som hette "Barn om vetenskap", och där sa en liten telning:
"Jag vet inte riktigt hur moln bildas. Men molnen vet det, och det är det viktiga."
Ja, sedär! Molnen vet det. Människans utforskande av djupen i Skapelsen är ändå av stor betydelse, men sålänge småpartiklarna har koll på sig själva så har nog Gud koll på dem också på samma sätt.
Vad sägs om detta, Kejsar Nero, en alldeles kristen (men kanske lite ovanlig) förklaring som kanske är lättare att svälja? Välkommen till forumet!

jo, liger något i det,
kan nog kanse vara så enkelt som att beskring på hur gud se ut, bara är fell i bökerna,
och horvarren, om det är som du säger,
då kan jag har fri vilja, och gud vet om allt,
efter som jag är då endel av gud,
så stämmer alla påstaenda eller?
kan nog kanse vara så enkelt som att beskring på hur gud se ut, bara är fell i bökerna,
och horvarren, om det är som du säger,
då kan jag har fri vilja, och gud vet om allt,
efter som jag är då endel av gud,
så stämmer alla påstaenda eller?
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
- EmperorNero
- Kontakt:
BenRangel skrev:Tror religösa menar att människor har fri vilja när det gäller att bestämma över sina medvetna handlingar.
Och om fri vilja finns så kommer ju saker förändras hela tiden vilket gör att man inte kan förutspå vad som kommer hända med människor.
Oavsett vad folk vill säga om fri vilja så är fri vilja inte fri, eftersom den är beroende av intryck. Du kan ju till exempel inte välja på vilket sätt din hjärna är skapad, eller hur (Gud är den skyldige även här)? Och sammansättningen av din hjärna tillsammans med de intryck den får från omvärlden är ju faktiskt det enda som påverkar din vilja.
Så faller det argumentet platt till marken, tack vare det som i skämtsamma eller seriösa sammanhang brukar kallas "modern vetenskap". (Huruvida du vill tro på modern vetenskap är upp till dig, det lägger jag mig inte i. Personligen gör jag det inte)
- EmperorNero
- Kontakt:
hovnarr skrev:Eller så är det så att Gud inte är en separat varelse utan ett allomfattande väsen. Integralen av allt som är till. Då är din kunskap, tro och övertygelse en del av Guds kunskap, tro och övertygelse. När du väljer är det Gud som väljer, människan är skapad i Guds avbild och gudomlig i sin fria vilja. Ditt ansvar och Guds ansvar är inte åtskilda, din plan och Guds plan hänger ihop. När du lär känna dig, så lär Gud känna sig. Gud vet vad som finns i ditt innersta, precis som du vet det, även om du inte alltid ser det.
Till att börja med får jag tacka för välkomnandet (heter det så på korrekt svenska?), eller vad man ska säga.
Sedan får jag väl helt enkelt erkänna mig slagen. Jag vet inte om jag skulle kunna besegra dig i något slags debatt, men jag vet att jag inte orkar försöka. Grattis och lycka till i fortsättningen, jag har ingen söt liten bukett med rosor att ge dig, men du får nöja dig ändå
Tack för det Nero! Och oroa dig inte, här behövs inga buketter. Jag är trött på alla religiösa (kristna) förklaringsmodeller som motsäger sig själva innan de hunnit till punkt. Sånt ger kristendomen dåligt rykte. Samtidigt tror jag att det går att få alltsammans att gå ihop om man är beredd att tumma lite på tolkningsmodeller från 1800-talet och gå tillbaka till källan.
Här kommer några ord från Islam som jag tycker speglar ämnet:
I am as My servant thinks I am. I am with him when he makes mention of Me. If he makes mention of Me to himself, I make mention of him to Myself; and if he makes mention of Me in an assembly, I make mention of him in an assemble better than it. And if he draws near to Me an arm's length, I draw near to him a fathom's length. And if he comes to Me walking, I go to him at speed.
Kan någon ärligt säga att detta inte är vackra ord?

Här kommer några ord från Islam som jag tycker speglar ämnet:
I am as My servant thinks I am. I am with him when he makes mention of Me. If he makes mention of Me to himself, I make mention of him to Myself; and if he makes mention of Me in an assembly, I make mention of him in an assemble better than it. And if he draws near to Me an arm's length, I draw near to him a fathom's length. And if he comes to Me walking, I go to him at speed.
Kan någon ärligt säga att detta inte är vackra ord?

Hovnarr
Det du citerade är enligt islam ett uttalande av Gud själv.
För mer sådana texter kan du vända dig hit:
http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamental ... qudsi.html
Ett par exempel:
Detta är en av mina absoluta favoriter:
Här är en person som till synes inte lyckades med någonting. Han var inte någon viktig person i samhället och han var relativt fattig. Dessutom dog han tidigt och inte efterlämnade inte särskilt många sörjande. Ett, tillsynes, misslyckat liv. Men i Guds ögon var detta en väldigt speciell person.
Det du citerade är enligt islam ett uttalande av Gud själv.
För mer sådana texter kan du vända dig hit:
http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamental ... qudsi.html
Ett par exempel:
When Allah decreed the Creation He pledged Himself by writing in His book which is laid down with Him: My mercy prevails over my wrath.
O son of Adam, I fell ill and you visited Me not. He will say: O Lord, and how should I visit You when You are the Lord of the worlds?
He will say: Did you not know that My servant So-and-so had fallen ill and you visited him not? Did you not know that had you visited him you would have found Me with him?
O son of Adam, I asked you for food and you fed Me not. He will say: O Lord, and how should I feed You when You are the Lord of the worlds?
He will say: Did you not know that My servant So-and-so asked you for food and you fed him not? Did you not know that had you fed him you would surely have found that (the reward for doing so) with Me?
O son of Adam, I asked you to give Me to drink and you gave Me not to drink. He will say: O Lord, how should I give You to drink whin You are the Lord of the worlds?
He will say: My servant So-and-so asked you to give him to drink and you gave him not to drink. Had you given him to drink you would have surely found that with Me.
O son of Adam, so long as you call upon Me and ask of Me, I shall forgive you for what you have done, and I shall not mind. O son of Adam, were your sins to reach the clouds of the sky and were you then to ask forgiveness of Me, I would forgive you. O son of Adam, were you to come to Me with sins nearly as great as the earth and were you then to face Me, ascribing no partner to Me, I would bring you forgiveness nearly as great at it.
Detta är en av mina absoluta favoriter:
Truly of those devoted to Me the one I most favour is a believer who is of meagre means and much given to prayer, who has been particular in the worship of his Lord and has obeyed Him inwardly, who was obscure among people and not pointed out, and whose sustenance was just sufficient to provide for him yet he bore this patiently. Then the Prophet (pbuh) rapped his hand and said: Death will have come early to him, his mourners will have been few, his estate scant.
Här är en person som till synes inte lyckades med någonting. Han var inte någon viktig person i samhället och han var relativt fattig. Dessutom dog han tidigt och inte efterlämnade inte särskilt många sörjande. Ett, tillsynes, misslyckat liv. Men i Guds ögon var detta en väldigt speciell person.
Återgå till "Religion och andlighet"