Är religion en fara för mänskligheten?
Moderator: Moderatorgruppen
Är religion en fara för mänskligheten?
Såg nyss filmen The God Who Wasn't There och kom att tänka på att en hel del religiösa inte verkar se religionen som något som endast berör deras privatliv. Detta visas med att tydlighet i filmen.
Fanatism verkar vara ganska utbrett inom dom fyra religionerna som har störst påverkan på världen. Dels är det fanatiska muslimer som stolt filmar sina halshuggningar och lägger upp på nätet, sen fundamentalistiska judar som t.ex Baruch Goldstein och Yigal Amir. Sen också den s.k hindunationalismen (Hindutva) i Indien, vilkas anhängare har gett sig på muslimska bostadsområden. Dom har även sina pseudo-historiska "teorier" som att indo-européernas urhem var i Indien, hinduerna upptäckte Amerika etc.
Även den "fredliga" kristendomen har många fanatiker i sina led som är beredda att göra vad som helst för sin tro. Detta visades med all tydlighet i filmen, som t.ex Dena Schlosser som var (är?) hängiven kristen och som skar av sin bäbis armar för Guds skull, och dom kristna fanatiker som vill ha dödsstraff för homosexuella. Även Paul Hill, som var medlem i Army of God som mördade en abortdoktor är ett exempel på kristen fanatism. Man fick också veta att 44% av alla amerikaner trodde att Jesus skulle komma till jorden inom dom närmaste 50 åren. Sam Harris gick in en del på konsekvenserna av en sådan trosuppfattning.
Är religion någonting som till större delen varit bra för mänskligheten, eller skulle vi ha det bättre utan det? Efter att ha sett både The God Who Wasn't There och The Root of All Evil? så vet jag min åsikt...
Fanatism verkar vara ganska utbrett inom dom fyra religionerna som har störst påverkan på världen. Dels är det fanatiska muslimer som stolt filmar sina halshuggningar och lägger upp på nätet, sen fundamentalistiska judar som t.ex Baruch Goldstein och Yigal Amir. Sen också den s.k hindunationalismen (Hindutva) i Indien, vilkas anhängare har gett sig på muslimska bostadsområden. Dom har även sina pseudo-historiska "teorier" som att indo-européernas urhem var i Indien, hinduerna upptäckte Amerika etc.
Även den "fredliga" kristendomen har många fanatiker i sina led som är beredda att göra vad som helst för sin tro. Detta visades med all tydlighet i filmen, som t.ex Dena Schlosser som var (är?) hängiven kristen och som skar av sin bäbis armar för Guds skull, och dom kristna fanatiker som vill ha dödsstraff för homosexuella. Även Paul Hill, som var medlem i Army of God som mördade en abortdoktor är ett exempel på kristen fanatism. Man fick också veta att 44% av alla amerikaner trodde att Jesus skulle komma till jorden inom dom närmaste 50 åren. Sam Harris gick in en del på konsekvenserna av en sådan trosuppfattning.
Är religion någonting som till större delen varit bra för mänskligheten, eller skulle vi ha det bättre utan det? Efter att ha sett både The God Who Wasn't There och The Root of All Evil? så vet jag min åsikt...
Jag personligen tror att man skall vara försiktig med att ha en fast grundad åsikt genom att ha sett en massmedial bild. En spegel kan vinklas hursomhelst...
Att religioner har fört med sig mycket problem kanske kan vara svårt att förneka men jag vill säga att det som kristendomen i sig ger människorna är inte vad deras anhängare gör (i alla fall) Man kanske skall försöka se skillnaden på ordet och handlingen-läran och trosutövaren.
Människor har alltid haft en viss benägenhet att vara rättfärdiga och tro sig ha förmågan att klara sig på egen hand, ingen skall få sätta sig på dig eller styra dig, det får man ju lära sig som halvmetare redan. Däremot är makt status och framgång imponerande på detta släkte.
Så om det står kärlek i Koranen, Bibeln eller den heliga Torah så innefattar det för mig att göra gott mot andra men för någon annan att ha så många partners som möjligt.
Om man ser lite djupare på vad kristendomen faktiskt har fört med sig till oss så är det mycket gott- kunskap om bakterier-smittkällor (avföring, döda), äktenskapet, tidsperspektiv som veckor månader dagar år, lagar som rör både stort och smått. Saker som du säkert tar för givet, som gör att samhället fungerar. Du har inte fötts med den kunskapen, du har fått lära dig den genom dina föräldrar och genom samhället.
Det är ju så att om man går tillbaka flera hundra år så var det mer så att bibeln faktiskt styrde människorna. Jag säger inte att det var mer korrekt, det var i mångt och mycket ett sätt för myndighet att hålla makt över människorna (vilket även står i bibeln :att kristna har en skyldighet att underordna sig varje myndighet).
Min poäng är att inte glömma det som faktist är bra med tex kristendomen istället för att bara söka det dåliga som oftast faktiskt är rent förtal.
Se på några exempel om hur samhället är uppbyggt idag.
till exempel att äldre skall visas respekt, (1tim 5:1) I psalm står det att grått hår är en skönhetens krona och att man skall resa sig för äldre.
I både nya och gamla testamentet står det om skatter. Ett återkommande tema är att du inte får döda, stjäla, ljuga, eller vara lat.
Otrohet är inte bra det beskrivs i ordsp 31 om hur den duglige hustrun bör vara och i nya testamnetet förklaras det om mannens roll i hemmet.
man kan läsa om hur man bör vara artig och hälsa på alla, inte bara dem man tycker om , inte vara grälsjuk (inte somna oense) snål, bitter eller sur.
Jag kan fortsätta hur länge som helst, men det som människorna gör är att de förvränger guds ord och gör det till människors ord och lär sedan ut det som filosofier och prat, vilket leder till att samhällen blir splittrade människorna olyckliga och rent av skadade/dödade.
Men det är inte religionen i sig, eller?... för mig är det inte guds ord de följer utan sina egna tankar.
Mvh Tanja
Att religioner har fört med sig mycket problem kanske kan vara svårt att förneka men jag vill säga att det som kristendomen i sig ger människorna är inte vad deras anhängare gör (i alla fall) Man kanske skall försöka se skillnaden på ordet och handlingen-läran och trosutövaren.
Människor har alltid haft en viss benägenhet att vara rättfärdiga och tro sig ha förmågan att klara sig på egen hand, ingen skall få sätta sig på dig eller styra dig, det får man ju lära sig som halvmetare redan. Däremot är makt status och framgång imponerande på detta släkte.
Så om det står kärlek i Koranen, Bibeln eller den heliga Torah så innefattar det för mig att göra gott mot andra men för någon annan att ha så många partners som möjligt.
Om man ser lite djupare på vad kristendomen faktiskt har fört med sig till oss så är det mycket gott- kunskap om bakterier-smittkällor (avföring, döda), äktenskapet, tidsperspektiv som veckor månader dagar år, lagar som rör både stort och smått. Saker som du säkert tar för givet, som gör att samhället fungerar. Du har inte fötts med den kunskapen, du har fått lära dig den genom dina föräldrar och genom samhället.
Det är ju så att om man går tillbaka flera hundra år så var det mer så att bibeln faktiskt styrde människorna. Jag säger inte att det var mer korrekt, det var i mångt och mycket ett sätt för myndighet att hålla makt över människorna (vilket även står i bibeln :att kristna har en skyldighet att underordna sig varje myndighet).
Min poäng är att inte glömma det som faktist är bra med tex kristendomen istället för att bara söka det dåliga som oftast faktiskt är rent förtal.
till exempel att äldre skall visas respekt, (1tim 5:1) I psalm står det att grått hår är en skönhetens krona och att man skall resa sig för äldre.
I både nya och gamla testamentet står det om skatter. Ett återkommande tema är att du inte får döda, stjäla, ljuga, eller vara lat.
Otrohet är inte bra det beskrivs i ordsp 31 om hur den duglige hustrun bör vara och i nya testamnetet förklaras det om mannens roll i hemmet.
man kan läsa om hur man bör vara artig och hälsa på alla, inte bara dem man tycker om , inte vara grälsjuk (inte somna oense) snål, bitter eller sur.
Jag kan fortsätta hur länge som helst, men det som människorna gör är att de förvränger guds ord och gör det till människors ord och lär sedan ut det som filosofier och prat, vilket leder till att samhällen blir splittrade människorna olyckliga och rent av skadade/dödade.
Men det är inte religionen i sig, eller?... för mig är det inte guds ord de följer utan sina egna tankar.
Mvh Tanja
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....
Kanske religion blir dålig eftersom den har som princip att försöka kontrollera andra människor. När en person blir Jehovas vittne t.ex. så är det första denne gör efter att ha lämnat över sina livsbördor till sin frälsare att börja klura på hur han/hon ska kunna övertyga alla andra om denna föreställningsvärld där man måste bete sig och vara på ett visst sätt för att få frälsningen och slippa helvetet.
Detta gör att folk blir förbannade och Jehovaskillen blir än mer fanatisk, för han försöker ju bara vara SNÄLL.
Detta gör att folk blir förbannade och Jehovaskillen blir än mer fanatisk, för han försöker ju bara vara SNÄLL.
Tatjana skrev:Jag personligen tror att man skall vara försiktig med att ha en fast grundad åsikt genom att ha sett en massmedial bild. En spegel kan vinklas hursomhelst...
Det är sant, men alltså när man sett hur Sam Harris liksom kollade vad en tro på Jesu återkomst dom närmaste 50 åren verkligen innebär så ser man att en sådan trosuppfattning inte är riskfri. Det som ska föregå Jesu återkomst enligt bibliska profetior är krig och död. En person som tror på Jesu snara återkomst skulle alltså finna det helt naturligt om Jerusalem imorgon ersatts med ett svampmoln. Det skulle vara väntat snarare än en mänsklig katastrof.
Dessa böcker innehåller en del bra saker, det förekar jag inte. Men det bra i dem är common sense, som kan hittas i andra kulturer också.
Dessa böcker innehåller även brutalitet. Har du sett GTs/Tanakhs uppmaning till hur man ska straffa släktingar eller vänner som dyrkar andra gudar? Eller vad Moses beordrade gällande dom besegrade midianiterna?
NT innehåller hot mot otrogna. Tro eller bli fördömd. Förneka den Helige Ande är oförlåtligt.
Koranen innehåller också hot och våld. Dom otrogna är najis (orena), dom otrogna ska halshuggas, korsfästas och/eller stympas för att sedan torteras i Helvetet för evigt.
Om man ser lite djupare på vad kristendomen faktiskt har fört med sig till oss så är det mycket gott
Jag håller inte med! Jag tror inte heller att dom 4000 saxare som avrättades 782 håller med. Kristnandet av Europa var mycket brutalt, och hämmade utvecklingen med dogmer och världens uppbyggnad.
kunskap om bakterier-smittkällor (avföring, döda)
Va!? I Europa så ansågs ju Digerdöden vara Guds straff.
äktenskapet
Fanns långt innan kristendomen.
tidsperspektiv som veckor månader dagar år
Har du tänkt på vad våra veckodagar är uppkallade efter?
Här kan du läsa om hur dom forntida germanerna beräknade tiden. Annorlunda än den tideräkning vi har nu? Givetvis, men ändock beräknade man uppenbarligen tiden innan kristendomen kom.
lagar som rör både stort och smått.
Lagar har funnits långt innan kristendomen.
Att respektera dom äldre finns i massa andra kulturer också, och respekt för äldre går tillbaka allra minst till stenåldern.
I både nya och gamla testamentet står det om skatter.
Tror inte att skatter kommer ifrån judendomen eller kristendomen. Även gamla stater måste ju ha haft en inkomst för att fungera.
Ett återkommande tema är att du inte får döda, stjäla, ljuga, eller vara lat.
Kan du nämna en kultur som någonsin tillåtit detta, särskilt dom tre förstnämnda?
Otrohet är inte bra
Det är tabu även i andra kulturer.
Jag vet faktiskt inte hur det såg ut på denna punkt i Nordeuropa innan kristendomen, men det låter ju som common sense.
Tractatus skrev:Om jag hittar en sten, plockar upp den och kastar den i huvudet på någon - och denne dör.
Är det stenens fel?
Nej. Men motiveras man av religion för sina handlingar så...
För oss kanske det verkar vansinnigt att spränga sig själv i luften på en marknad i Irak så att 100-tals dör. Men för dessa människor är detta fullständigt rationella handlingar. Dom tror att Gud vill att alla otrogna ska dö, och att dom som dör för detta mål får 72 jungfrur i ett paradis. Så ur den synvinkeln är det helt rationellt att spränga sig själv och döda så många otrogna som möjligt.
Re: Är religion en fara för mänskligheten?
Är mänskligheten en fara för religionen?
A
A
Mithra skrev:Är religion någonting som till större delen varit bra för mänskligheten, eller skulle vi ha det bättre utan det?
Det är som med åskådningar och konventioner i stort; i vilken utsträckning kan vi applicera dem på andra människor? Detta är inte unikt för religioner utan gäller även för politiska doktriner och (åtminstone i teorin) även för kulturer.
Här i väst är vi i gemen väldigt försiktiga med att vara herde; att leda våra medmänniskor. Vi föredrar frihet och att på sin höjd lyda allmänhetens överrenskommelser. Det har ibland gått så långt att föräldrar låtit bli att sätta gränser för sina barn (låt-gå-metoden var populär här i väst för ett antal decennier sedan), eller att man varit för tillåtande mot brottslingar. Det tycker inte jag är mycket bättre.
Erfarenheten visar oss att en hord utan herde ofta agerar på lägsta möjliga impuls; rädsla, fördomar, girighet... Villaägare i huvudsakligen vita områden kan exempelvis vara några av de mest rasistiska djävlar som finns, helt enkelt för att de är rädda att se värdet på sina hus sjunka.
Jag tycker alltså att det finns risker med såväl "hordstyre" som de olika typerna av "herdestyre". (visst är det bra termer? öh...)
Jag tycker dock enbart att man kan kritisera några av dessa styren för de stora, allmäna förändringar som följer av dem (såsom häxbränningarna). Inte för vad små, enskilda zeloter (såsom de du räknat upp) gör av dem.
De tragiska fall du räknat upp tror jag handlar om något helt annat; att människor utan självdistans och utan förmåga att ifrågasätta sina egna infall söker sig till extrema ideologier. De gjorde alltså inte galna saker för att de var kristna, utan de valde att bli kristna för att de var galna.
Kanske finns det massor av potentiella galningar som sökt sig till religionerna och istället funnit ro, hopp och förtröstan? Kanske finns det många som fått perspektiv på sina trasiga liv genom religionerna, och alltså låtit bli att begå våldshandlingar tack vare det starka herdestyret? Det är vad jag tror.
Kiifen skrev:Kanske religion blir dålig eftersom den har som princip att försöka kontrollera andra människor. När en person blir Jehovas vittne t.ex. så är det första denne gör efter att ha lämnat över sina livsbördor till sin frälsare att börja klura på hur han/hon ska kunna övertyga alla andra om denna föreställningsvärld där man måste bete sig och vara på ett visst sätt för att få frälsningen och slippa helvetet.
En människa blir inte ett Jehovas Vittne sådär på en höft. Jehovas vittnen försöker inte att kontrollera någons liv och absolut inte en person som inte är intresserad av att lyssna utan tycker sig ha full kontroll och kunskap på egen hand. Men om man som vittne träffar på en person som är intresserad av religion eller vill veta mer om bibeln så kan man prata, vilket inte betyder frälsa eller kontrollera.
Att lämna över sina livsbördor är helt omöjligt i den här världen, du måste joba för att försörja dig och du måste betala din skatt, du kan inte bli 100% frisk och du kommer att ha problem av olika slag.
Detta gäller även JV, så om du på något sätt föreställer dig att JV har en gräddfil som troende så har du fel, för utöver de vanliga problemen som uppkommer i samhället/familjen/jobbet/ekonomiskt så måste man som JV även stå ut med (ursäkta uttrycket) folk som tror att man är hjärntvättad, idiot. Eller ständigt förklara att man inte blivit lurad och att Nej de tar inte mina pengar och Nej det är inte pedofiler och Nej till alla andra rykten som florerar och som människor gladeligen snappar upp.
Föreställningsvärlden? Jag vet inte hur du ser på saken men jag tycker folk som inte ser orättvisorna och likgiltigheten lever i en föreställningsvärld. Människor som köper det som samhället säljer med hull och hår. Många talar om hjärntvätt men det är för mig märkligare att bara gapa och svälja det färdiga konceptet som är. Jag ifrågasätter varför, läser och mediterar. Jag låter mig inte luras av varje mediaflopp.
Vilket fall som helst, Jehovas Vittnen tror inte på helvetet överhuvudtaget så att ha det som ajja bajja-annars kommer du till helvtetet funkar inte.
Dessutom blir man inte heller "frälst" som vittne utan det hör mer hemma i frikyrkliga sammanhang. Så att knacka dörr för att slippa helvetet eller för att kontrollera andra kan du stryka på din "Jag vet om vittnen lista" för informationen är direkt felaktig.
Mvh Tanja
Mithra skrev:Dessa böcker innehåller en del bra saker, det förekar jag inte. Men det bra i dem är common sense, som kan hittas i andra kulturer också.
Jag menade inte att börja sålla bland religioner och kulturer för att hitta "sanningen" uan vad jag ville få fram var att samhället är uppbyggt på många av de grundpelare som vi har geom heliga skrifter (främst bibeln).
Vi är födda i ett land som är till större delen kristet, numera är staten och kyrkan skild åt men det har inte alltid varit så. Jag vill inte säga att med kristendomen kom det goda, jag har ett annat tankesätt. Gud skapade jorden och dess system samt människorna och deras önskan. (instiftandet av myndighet, tidsperspektiv, moral) (jag menar inte att veckodagarnas namn är från kristendomen).
När gud skapade jorden skapade han man och kvinna, han skapade äktenskapet.
Det fanns inget innan gud skapade allting (om man tror på den utvecklingen) men att människorna sedan började ta saker mer och mer i sina egna händer och vände sig bort från den vägledningen de fick: detta är ett faktum och har lett till det som vi ser idag.
Att förneka gud eller hans existens gör inte att du får kolera eller en blixt i huvudet det är ju uppenbart. Vi har alla fått ett liv att leva och han tar inte det ifrån oss, det kan hända oss olyckor men det handlar ju om tid och oförutsedd händelse. Jag menar-gud gav oss livet och vi kan göra vad vi vill av det, med livet så gav han oss även en fri vilja, hade ju varit onödigt om han tvunget skulle styra oss..
Va!? I Europa så ansågs ju Digerdöden vara Guds straff.
redan i GT berättas det om bakterier.
Fanns långt innan kristendomen.
Hur menar du?
Om kristendomen skapades senare, vad var det innan? Har det inte alltid funnits en tillbedjan av den kristne guden?
.men ändock beräknade man uppenbarligen tiden innan kristendomen kom
Min poäng är inte att kristendomen är grunden för allt utan att gud är det.
Lagar har funnits långt innan kristendomen.
Kristendomen skapades ju efter att jesus dött och det saknas faktiskt lagar så som lagarna var innan kristendomen uppfanns, det har du rätt i.
De lagarna som kristna är bundna vid i dag är de som är skrivna i vårt inre-samvetet.
Att respektera dom äldre finns i massa andra kulturer också, och respekt för äldre går tillbaka allra minst till stenåldern.
ja precis, det är ett uråldrigt bud.
Tror inte att skatter kommer ifrån judendomen eller kristendomen. Även gamla stater måste ju ha haft en inkomst för att fungera.
Till och med medo-persien. Men vem kom med kunskapen från början?
Kan du nämna en kultur som någonsin tillåtit detta, särskilt dom tre förstnämnda?
I många kulturer är det inte bara accepterat utan till och med uppmuntrat-till exempel är det helt okej att jobba svart (för då stjäl man ju inte?)
I vissa situationer får du mycket väl ljuga för att klara dig.
Att döda är okej i vissa stater i USA-om det är så att du har tillräckligt många jurymedlemmar.
Otrohet är inte bra
Det är tabu även i andra kulturer.
Vissa förespråkar ett fritt leverne, månggifte är okej och att ha en flört vid sidan av är accepterat.
Jag vill poängtera att min åsikt är att från grund och botten är det den kristne guden som har lärt oss detta, som har informerat oss om hur vi bör leva för att bli lyckliga. Många människor väljer att inte följa dessa principer. Och det är naturligtvis helt okej att de gör så, alla har ett fritt val.
Jag vet faktiskt inte hur det såg ut på denna punkt i Nordeuropa innan kristendomen, men det låter ju som common sense.
Ett farligt ord- common sense, det finns inget universellt "rent hyfs".
"En väg kan synas rätt i en mans ögon "
Nej. Men motiveras man av religion för sina handlingar så...
Men man kan motiveras av vad man väljer att motiveras av.
Det står inte i koranen att du skall bomba dig själv för att få jungfrur det är en mänsklig lära och skall vi följa mänskliga läror så fine- men då kan vi kalla det var det är: filosofi och politik.
Du kan ju börja sålla bland religionerna.
Är det rimligt att en organisation som kallar sig troende te.x medverkar i krig? orättvisor? Vad skall kännetecknet vara på en kristen person? Pengar, makt, kärlek, utbildning?
Bilda dig en uppfattning, sålla,
Mvh Tanja
Rising skrev:[
Kanske finns det massor av potentiella galningar som sökt sig till religionerna och istället funnit ro, hopp och förtröstan? Kanske finns det många som fått perspektiv på sina trasiga liv genom religionerna, och alltså låtit bli att begå våldshandlingar tack vare det starka herdestyret? Det är vad jag tror.
Jag tycker om ditt inlägg mycket.
Jag tror att religioner och kulturer drar med sig mycket elände men jag kan inte klandra religionens skapare när skulden ligger hos utövaren.
Att påstå sig ha universums suverän på sin sida eller att välsigna trupper i faderns namn är på något sätt det som smäller högre än att bara säga -jag tycker eller jag hoppas eller jag vill. Om man verkligen vill lägga kraft i sitt ord så säger man ngt i stil med herre gud! eller Inshalla (öhhh stvningen må vara ....??) Om gud vill, om gud kan, och om gud bör, heliga krig...
Detta för mig till att tänka på att vi har en inre respekt (om än ngt avklingad) kultur-lärd rädsla för eller underkastelse inför något större. Något visare och framförallt ngt mäktigare. Det känns lite som tävlingen man hade i sandlådan -Min pappa kan lyfta en bil... osv osv
Att göra saker i guds namn är automatiskt ngt hedervärt, för att vi har fått lära oss att gud är hedervärd ja, rent av helig.
Bäst av allt i ett krig är en riktigt bra präst har jag läst. Så människa fortsätter styra människa till fördärv.
Generationerna gör att vi inte längre kan se skillnad på kultur och religion, personlighet och övertygelse. Det har ju faktiskt gått så långt att det sammansmälter och vi börjar avsky hela konceptet.
Och jag tror att många religioner kan "dra till sig" de människor som "av samhället" kallas för sämre, de som inte kanske klarar av stressen och pressen. Det finns en gemenskap och en kärlek som de saknar annars, en del kan vara riktigt sjuka och lätta attt manipulera, hota, skrämma eller rent av tvinga att göra saker i guds namn.
Det är ju naturligtvis fruktansvärt att det är på det viset. Men jag förnekar det inte.
Gud skapade jorden och dess system samt människorna och deras önskan. (instiftandet av myndighet, tidsperspektiv, moral) (jag menar inte att veckodagarnas namn är från kristendomen).
När gud skapade jorden skapade han man och kvinna, han skapade äktenskapet.
Om jag minns rätt så var det babylonierna som först instiftade sjudagarsveckan såväl som 24-timmarsdygnet.
Hänvisandet till Gud är ganska intetsägande tills Guds existens bevisats.
Citat och referens?
Hur menar du?
Jag menar att äktenskapet inte kom med kristendomen, utan är långt äldre.
Om kristendomen skapades senare, vad var det innan? Har det inte alltid funnits en tillbedjan av den kristne guden?
En massa religioner är äldre än kristendomen, t.ex mithraism, zoroastrianism, judendomen, buddhism, hinduism, atenism, diverse stamreligioner etc.
Nej, det har inte alltid funnits tillbedjan av den kristna guden. Yahweh (den judisk-kristne guden) är själv en sammansmältning av flera gudar. Här i Norden var vi asatroende innan vi blev kristna, och dom av våra förfäder som aldrig hörde talas om kristendomen hörde heller aldrig talas om Yahweh.
Det är också värt att notera den bland israeliterna religiösa revolution som deras religion genomgick under den babyloniska exilen. Innan dess så var israeliterna Yahwehs utvalda folk, men existensen av andra gudar förnekades inte, men tillbedjan av dem var förbjudna. Under den babyloniska exilen så kom israeliterna i nära kontakt med zoroastrianismen, och deras religion förändrades radikalt. Från att ha sett Yahweh som stammens enda gud som krävde deras dyrkan, sågs nu Yahweh som den enda existerande guden. Från monolatri till monoteism.
Min poäng är inte att kristendomen är grunden för allt utan att gud är det.
Tills Guds existens bevisats så är hänvisanden till Gud jämställda med hänvisanden till jultomten.
Kristendomen skapades ju efter att jesus dött och det saknas faktiskt lagar så som lagarna var innan kristendomen uppfanns, det har du rätt i.
Hmm, jag förstår inte...
De lagarna som kristna är bundna vid i dag är de som är skrivna i vårt inre-samvetet.
Jag vet inte om jag håller med. Jag tvivlar på att gemene man har avrättning av homosexuella inskrivet i sitt inre samvete.
ja precis, det är ett uråldrigt bud.
Mycket äldre än kristendomen.
Till och med medo-persien. Men vem kom med kunskapen från början?
Bra fråga. Sumererna byggde ju den första civilisationen, så därifrån kanske? Å andra sidan tror jag aztekerna hade ett liknande system, där tribut samlades in från dom underkuvade stammarna. Kanske har människor på vitt skilda platser på denna planet upptäckt att systemet med skatter fungerar?
I många kulturer är det inte bara accepterat utan till och med uppmuntrat-till exempel är det helt okej att jobba svart (för då stjäl man ju inte?)
Vilka kulturer uppmanar till stöld, lögn och/eller mord?
I vissa situationer får du mycket väl ljuga för att klara dig.
Gäller det att rädda livet på sig själv eller andra så borde man väl få ljuga?
Att döda är okej i vissa stater i USA-om det är så att du har tillräckligt många jurymedlemmar.
Nu kan man ju diskutera om dödsstraff är en bra sak, men avrättningar är ju en annan sak än ett mord.
Vissa förespråkar ett fritt leverne
Om båda parter i ett förhållande accepterar att det ärt okej med extra utsvängningar, och båda är nöjda med det, då är det väl okej? Är det inte deras sak?
månggifte är okej
Polygami är en föråldrad sed, men att jämföra det med otrohet (fast partnerna har avtalat trohet) är väl lite magstarkt?
Jag vill poängtera att min åsikt är att från grund och botten är det den kristne guden som har lärt oss detta, som har informerat oss om hur vi bör leva för att bli lyckliga.
Våra förfäder levde gott långt innan kristendomen ens var påtänkt.
Ett farligt ord- common sense, det finns inget universellt "rent hyfs".
"En väg kan synas rätt i en mans ögon "
Nej, jag menar mer att samma altruistiska gener slagit igenom hos Homo Sapiens.
Det står inte i koranen att du skall bomba dig själv för att få jungfrur det är en mänsklig lära och skall vi följa mänskliga läror så fine- men då kan vi kalla det var det är: filosofi och politik.
Nej, bomber var ju inte uppfunna på 600-talet. Däremot prisas martyrskapet inom islam, och den som blir martyr för religionen ska få 72 jungfrur i paradiset. Dom 72 jungfruna nämns i en Hadith och deras utseende brskrivs. I Koranen står det endast vagt of Houris
Är det rimligt att en organisation som kallar sig troende te.x medverkar i krig?
Att vara troende och att kriga är inte uteslutet, vilket historien (särskilt kristendomens och islams historia) med all tydlighet visat.
Mithra skrev:Om jag minns rätt så var det babylonierna som först instiftade sjudagarsveckan såväl som 24-timmarsdygnet.
1 Mos 1:5
Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den första dagen.
8, andra dagen.
13 tredje dagen,
osv osv
1 Mos 2:2
Den sjunde dagen hade Gud fullbordat sitt verk, och han vilade på den sjunde dagen efter allt han hade gjort.
Jag skall forska lite mer om hur indelningen månad, år, timme, kommer sig. Jag vet inte det.
Hänvisandet till Gud är ganska intetsägande tills Guds existens bevisats.
Det är svårt för mig att tänka på det sättet för jag kommer att svara med bibelcitat, du kommer att säga att det är en uråldrig bok som alla tolkar olika och att den inte bevisar guds existens och sedan kommer disskussionen inte komma längre. Det verkar som att det är en omöjlighet för människor att de skall tro på en gud om inte tillräckligt många samtida människor säger samma sak.
Jag relaterar från och med nu till gud i hänsyftning till -om gud finns.
Citat och referens?
Om gud finns så har han skapat människorna och jorden. Han vet vad som är bäst för mänskligheten och ibland har hans ord kontra den politiskt korrekta eller vetenskapliga framgången gått stick i stäv med varandra. Se till exempel på israeliterna när de levde i vildmarken, det fanns läkare under den tiden som sa att det skulle vara med fördel att lägga avföring på sår, detta är ju självklart rent livsfarligt och det vet vi idag.
Men långt in på 1800-talet dog många människor för tidigt pga bristande hygien och kunskap om mikrobiologi. Se på Semmelweis Ignác Fülöp (July 1, 1818 - August 13, 1865) som ordinerade enkel handtvätt innan kontakt med de kvinnor som skulle föda. Han studerade olika förlossningsalar och kom fram till att läkare gick från obduktion och in till förlossning utan att tvätta sina händer vilket ledde till en hög dödlighet hos fostren. Hade det hänt om han känt till och följt det som fanns nertecknat redan på 1450-talet (innan vanlig tideräkning)?
3 Mos 11:40
Den som ätit av den döda kroppen skall tvätta sina kläder och vara oren till kvällen. Den som burit en sådan kropp skall också tvätta sina kläder och vara oren till kvällen.
(Läsaren bör bruka urskiljning)
3 Mos 15:5
Den som rör vid hans bädd skall tvätta sina kläder och bada och är oren till kvällen. Den som sitter på något som mannen med flytningen suttit på skall tvätta sina kläder och bada och är oren till kvällen.
Den som rör vid mannen med flytningen skall tvätta sina kläder och bada och är oren till kvällen.
3 Mos 15:11
Om mannen med flytningen rör vid någon utan att först skölja av händerna, skall denne tvätta sina kläder och bada och är oren till kvällen.
4 Mos 5:2
Befall israeliterna att föra bort från lägret var och en som är spetälsk, har en flytning eller har blivit oren genom en död kropp.
(karantän)
4 Mos 19:13
Var och en som rör vid ett lik, en död människas kropp, och inte renar sig, han orenar Herrens boning. En sådan skall utstötas ur Israel. Eftersom inget reningsvatten har stänkts på honom, är och förblir han oren.
4 Mos 19:16
Och var och en som ute i det fria rör vid någon som stupat för svärd eller avlidit på annat sätt, vid benen från en människa eller vid en grav skall vara oren i sju dagar. För att göra den orene ren igen skall man ta aska från det förbrända syndoffret och blanda den med friskt vatten i en skål.
4 Mos 19:19
Den rene mannen skall stänka på den orene den tredje och den sjunde dagen. Den sjunde dagen gör han honom ren. Då skall den renade tvätta sina kläder och bada, och när kvällen kommer är han ren.
4 Mos 19:21
Detta skall vara en oföränderlig stadga för folket.
Den som har stänkt reningsvattnet skall också tvätta sina kläder, och var och en som rör vid reningsvattnet skall vara oren till kvällen.
Allt som den orene berör blir orent, och den som rör vid honom blir oren till kvällen.
Det finns även utförliga principer om hur avföring skulle grävas ner, kvinnor skulle avskiljas vid förlossningar, hur spetälska på person och föremål skulle hanteras och hur prästerna skulle tvätta och klä sig för att anses vara rena.
Liknande finns ju i andra skrifter som till exempel koranen (600talet) där tvätt i en viss procedur är nödvändig innan man går in i mosken.
Jag menar att äktenskapet inte kom med kristendomen, utan är långt äldre.
1 mos 2:18
And Jehovah God went on to say: “It is not good for the man to continue by himself. I am going to make a helper for him, as a complement of him.” 19 Now Jehovah God was forming from the ground every wild beast of the field and every flying creature of the heavens, and he began bringing them to the man to see what he would call each one; and whatever the man would call it, each living soul, that was its name. 20 So the man was calling the names of all the domestic animals and of the flying creatures of the heavens and of every wild beast of the field, but for man there was found no helper as a complement of him. 21 Hence Jehovah God had a deep sleep fall upon the man and, while he was sleeping, he took one of his ribs and then closed up the flesh over its place. 22 And Jehovah God proceeded to build the rib that he had taken from the man into a woman and to bring her to the man.
23 Then the man said:
“This is at last bone of my bones
And flesh of my flesh.
This one will be called Woman,
Because from man this one was taken.”
24 That is why a man will leave his father and his mother and he must stick to his wife and they must become one flesh.
Det är ju uppenbart att mannen (i detta fallet Adam) sökte ett komplement och likaså är det idag. I de flesta kulturer och de flesta människorna idag vill leva tillsammans med någon de älskar.
"Äntligen" sa ju Adam och visst är det så många kan känna idag också, ensamheten är förödande och man söker en like.
Gud har inte bara skapat man och kvinna för att de skall kompletera varandra utan han ger även råd och principer för hur ett äktenskap verkligen skall kunna hålla och hur äkta makar kan fortsätta älska varandra år efter år.
”Äktenskapet skall hållas i ära bland alla.” (Hebréerna 13:4)
”Var och en [skall] älska sin hustru som sig själv; å andra sidan bör hustrun ha djup respekt för sin man.” (Efesierna 5:33)
”Fortsätt att ha fördrag med varandra och att villigt förlåta varandra, om någon har orsak till klagomål mot en annan. Så som gud villigt har förlåtit er, just så skall också ni göra.” (Kolosserna 3:13)
det är inte bara den känslomässiga biten som är inräknat i ett äktenskap utan även det sexuella:
”Mannen skall ge sin hustru det som tillkommer henne; men hustrun skall också göra detsamma mot sin man.” (1 Korinthierna 7:3)
”Jag, är din Gud, den som lär dig att göra det som är till nytta för dig, den som låter dig beträda den väg du bör vandra. O, om du bara verkligen ville ge akt på mina bud! Då skulle din frid bli alldeles som en flod och din rättfärdighet som havets vågor.” (Jesaja 48:17, 18)
Äktenskapslöftet inbegriper ...
Förpliktelse ”Det du ger löfte om, infria det. Det är bättre att du inte ger ett löfte, än att du ger ett löfte och inte infriar det.” (Predikaren 5:4, 5)
Samarbete ”Bättre två än en. ... Om de faller kan de hjälpa varandra upp.” (Predikaren 4:9, 10, Bibel 2000)
Självuppoffring ”Det är lyckligare att ge än att få.” (Apostlagärningarna 20:35)
Ett långsiktigt perspektiv ”Kärleken ... uthärdar allting.” (1 Korinthierna 13:4, 7)
Och är det inte just detta som människorna försöker lära?
Man går till äktenskapsrådgivare eller andra mänskliga lärare för att försöka få bukt på den storm man har i sitt äktenskap.
Läste att 30% av äktenskapen i Sverige håller, det är verkligen en sorglöig siffra med tanke på att många av dessa familjer har barn som får leva i splittrade hem med (många gånger) olyckliga vuxna.
En massa religioner är äldre än kristendomen, t.ex mithraism, zoroastrianism, judendomen, buddhism, hinduism, atenism, diverse stamreligioner etc.
Naturligtvis finns det andra religioner och jag tror inte att det handlar om att den som är äldst är mest sann utan jag tror att den som har minst påverkningar från mänskliga läror och ideologier.
"Låt ingen göra er till fångar i de tomma och bedrägliga vishetsläror som bygger på mänskliga traditioner och kosmiska makter och inte på Kristus Kol 2:8". Och verkligen är från en skapare har mest chans att överleva tidernas svägningar och tankar.
Skulle en människa som lever några få årtionden personligen kunna nå hela mänskligheten och förmedla information från Gud? Nej, men det kan en skriven redogörelse. Skulle det därför inte vara lämpligt att den information som Gud ger är tillgänglig i form av en bok? En av de forntida böcker som gör anspråk på att vara inspirerad av Gud är Bibeln. ”Hela Skriften är inspirerad av Gud och nyttig till undervisning, till tillrättavisning, till korrigering, till tuktan i rättfärdighet”, säger en av bibelskribenterna. (2 Timoteus 3:16)
Så det är bara att börja sålla bland religionerna och skrifterna.
Vissa säger att om det blev känt att det fanns falska mynt i omlopp så hade du inte lagt ner möda på att gå igenom varje förfalskning utan verkligen lagt din kraft på att få reda på hur orginalet såg ut.
Kanske ngt sådant man får göra?
Nej, det har inte alltid funnits tillbedjan av den kristna guden. Yahweh (den judisk-kristne guden) är själv en sammansmältning av flera gudar. Här i Norden var vi asatroende innan vi blev kristna, och dom av våra förfäder som aldrig hörde talas om kristendomen hörde heller aldrig talas om Yahweh.
Det finns människor som aldrig har hört talas om den kristne guden och det är ju inte så konstigt med tanke på att vi har en hemskt stor jord och även om vi skulle lägga ner manken i vårt predikande så skulle vi aldrig kunna nå ut till ALLA människor innan de dör, visst är det så. Men gud talar själv om den situationen i uppenbarelseboken där det förklaras att skrifter öppnas och de som fått sitt namn skrivet i livets bok skall få evigt liv dvs (troligen) att efter det att man fått reda på eller lärt känna den kristne guden så gör han en bedömning, det finns ingen människa som blir dömd eller tillrättavisad om man inte känner till lagen Paulus säger ang detta med lagen kommer synden, vet du inte att det du gör är fel så kan du ju heller inte stå till svars. dessutom lovar gud oss en uppståndelse både för rättfärdiga OCH orättfärdiga och han säger också att alla som är i minnesgravarna skall komma ut och alla som havet har tgit skall komma ur det. Det är även så att när man dör betalar man all den synd som man gjort sig skyldig till när man levde, alla männsikor som dör är därför syndfria i guds ögon. Dessutom är gud inte orättvis.
Tills Guds existens bevisats så är hänvisanden till Gud jämställda med hänvisanden till jultomten.
I den här världen känns inte det som en omöjlighet.
Jag vet inte om jag håller med. Jag tvivlar på att gemene man har avrättning av homosexuella inskrivet i sitt inre samvete.
Jag menar ur ett kristet perspektiv, myndigheter som lastar oss med lagar och regler finns det gott om.
Nej, jag menar mer att samma altruistiska gener slagit igenom hos Homo Sapiens.
Precis vad jag syftar på också.
Men är det inte konstigt att ett folk som kommit från evolutionen och som alla har utvecklats exaxt lika fort har samma altruistiska gener?
Ty när folk av nationerna, som är utan lag, av naturen gör vad som hör till lagen, då är dessa fastän de är utan lag, sin egen lag. De visar ju att lagens innehåll är skrivet i deras hjärtan, i det att deras samvete vittnar tillsammans med dem och deras egna tankar inbördes anklagar eller också försvarar dem. (Romarna 2:14)
Att vara troende och att kriga är inte uteslutet, vilket historien (särskilt kristendomens och islams historia) med all tydlighet visat.
Att det finns många som krigar och kallar sig troende det är det inget tal om men tycker du att det är rätt?
Mvh Tanja
Tatjana bara för att GT har tips på hur man bör hantera hygien betyder det inte att den är upphov till kunskapen.
Människan har haft en väldigt lång tid på sig för trial and error metoden.
Se bara på akupunktur som anknyter till nervbanor vi först återupptäckt detta århundrade, det har existerat i 10000 år.
Äktenskapet är med all förmodan en arbetskraftspolitisk åtgärd.
Knyt människor till landet, knyt människor i isolerade små grupper, så split bland dom som voro bröder och du skall härska utan vapenmakt (gamla sanningar vers 1)
Religion hjälper folk att upprätthålla illusioner!!!!!
Människan har haft en väldigt lång tid på sig för trial and error metoden.
Se bara på akupunktur som anknyter till nervbanor vi först återupptäckt detta århundrade, det har existerat i 10000 år.
Äktenskapet är med all förmodan en arbetskraftspolitisk åtgärd.
Knyt människor till landet, knyt människor i isolerade små grupper, så split bland dom som voro bröder och du skall härska utan vapenmakt (gamla sanningar vers 1)
Religion hjälper folk att upprätthålla illusioner!!!!!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
J R Auk skrev:Tatjana bara för att GT har tips på hur man bör hantera hygien betyder det inte att den är upphov till kunskapen.
Vem är då upphovet till kunskapen enligt dig? Enligt mig är det inte bibeln utan den som lät den bli nedtecknad.
Israeliterna levde bland människor som inte tillbad den kristna guden utan dyrkade andra gudar. De hade andra läror/seder och trosutövningar.
Profan historia visar på hur Israeliterna var ett litet folk som klarade sig mot den stora massan, till synes genom underverk.
Det fanns andra profeter, läkare, gudar osv likaväl som det idag finns olika trosuppfattningar, politiska makter filosofier eller lärdomsvindar.
Men den kristna guden, bibelns gud (Jahve) är precis likadan som han var då och kommer att fortsätta vara det i all framtid.
Det finns många smågudar men bara en suverän.Människan har haft en väldigt lång tid på sig för trial and error metoden.
Vilket bevisar? Att vi någon gång i framtiden kommer att lyckas lösa ALLA jordens problem för alltid? det låter för mig som att människan letar förgäves efter nya metoder då de gamla inte var bra och inte dem som de hade innan heller eller dem som de hade förra året. Detta är ju naturligtvis behjärtansvärt och jag ser med stor aktining på dessa människor. Men jag tror inte att det kommer att bli lösningen ändå.
Vi har ju haft en hel del tid men ändå så har världen sedan början av 1900-talet blivit osäkrare. När kommer brytpunkten på dödsdiagrammet? varje dag är den blodigaste dagen hittills, har du tänkt på det? Det tyder inte på ett förbättrande.
Jag ser inte med nyfikenhet på varje satelit som sänds hit och dit och som skall bevisa det ena och det andra. Tro mig, det kommer inte att komma en "uppfinnarjockelampa" ovanför huvudet på en man och sedan är allt löst.
-Kanske det inte är vi som är universums härskare? Vi kan ju inte ens ta hand om oss själva, titta på oss, vi behöver råd och vägledning i allt vi gör. Vi vänder oss till felaktiga källor, det går dåligt för oss.
Du har 80år på dig att uträtta det du vill sedan dör du, fastän att du inte vill så tvingas du sakta till nedbrytning och hux flux är det bara spillror kvar.
Vem skall vi förlita oss på då? Akkupunkturmänniskorna? Astrounaterna? Filososoferna? Pengarna? makten? Utbildningen? Huset? Familjen?
Det är upp till alla vad man väljer, du kallar mig kanske knepig när jag säger gud. I mina ögon har jag iallafall gjort ett aktivt val.Äktenskapet är med all förmodan en arbetskraftspolitisk åtgärd.
Men tror du att människorna kom på en dag att nu skall man och kvinna älska varandra som ett kött? Det finns ju i oss, det ligger inplanterat i våra kroppar. Varför blir vi inte kära i alla annars, eller ingen, eller i barn?
Jag menar att Gud skapade mannen och skapade sedan kvinnan för att vara ett komplement till honom.
Äktenskapet är en hjälp för familjen att kunna ta vård om varandra och de eventuella barn man får. Det är även en juridisk säkerhet (Även i GT -tid)
Gud sa om sitt folk israel att han tagit det som hustru, men som en otrogen hustru var med en annan man så var israel otrogen med andra gudar. Vilket han kallade äktenskapsbrott.Knyt människor till landet, knyt människor i isolerade små grupper, så split bland dom som voro bröder och du skall härska utan vapenmakt (gamla sanningar vers 1)
Det har alltid funnits människor som vill ha makt genom alla medel-detta var ett.Religion hjälper folk att upprätthålla illusioner!!!!!
Det är svårt för mig att skriva ngt här utan att det låter som pajkastning.
Men vad är det som gör skillnad på din föreställning av världen och min?
Du har ju säkerligen också en uppfattning även om den inte är av religiös art. Är det din illusion då? Du kanske tycker att det skall bli så mycket bättre nu när Moderaterna har makten? Är politik din hjälp att upprätthålla illusionen då?
Sant är att man alltid blir påverkad av ngt, man kan omöjligt leva i ett civiliserat samhälle och låta bli att bli påverkad av media, människor, kultur. När du går till jobbet blir du påverkad av dina arbetskollegor, är stämmningen sådan att alla gnäller på chefen så gnäller du också, eller så är du en motvalsperson som inte gnäller bara för att alla andra gör det. Du kankse gillar att provocera eller att smälta in, vad vet jag.
I vilket fall så påverkas du, så ditt val är här i livet att välja vad du vill bli påverkad av. Vill du vara en framgångsrik filosof eller en ödmjuk asket så är det bara att försöka att låta dig påverkas. Jag har gjort mitt val, jag vill inte danas av samhället längre, jag vill inte följa med den gråa massan i deras illusioner. Jag har skapat mig en grund för tro en kunskap som bygger på bibeln. Jag vill bli en person som är rättfärdig i guds ögon.
Det är min illusion.
Mvh Tanja
om religionen är en fara för mänskligheten?
Frågan är öppen, svaret är fritt!
Det vore lika relevant att fråga om människorna är en fara för mänskligheten - svaret är ja !
Om man söker svaret på vad religion är, så är det samma svar som frågan om vad kultur är, mao - det sätt och de regler männikorna lever och handlar efter.
Att vara religiös, är då att göra saker därför att man menar sig handla enligt det synsätt som man har lagt sig till med, det kan alltså gälla tron på någt som man menar har betydele för ens liv och leverne.
I gamla tider var fruktan en känsla som drev människorna samman och man sökte svar på frågor om varifrån krafterna kom, som åstadkom död och sjukdom och missväxt osv.
Om någon blev glad, om någon "vann seger" ville de ge "ära åt sin tro att det var okända krafter" som gett segern i deras hand.
Jag är överygad om att naturfolkens upplevelser av att finnas till mitt i "en skapelse" en omgivning av vilda djur, andra bosättningar, och deras utsatthet för naturens nycker, åska, jorbävningar, tsunamis,eldsprutande berg osv, samtidigt som den lilla grupp de tillhörde kunde uppleva trygghet tillsammans.
Vi och dom, var säkert ett bertaktelsesätt som var vanloigt redan då!
Allteftersom olika naturliga företeelser visade sig fungera, jag tänker då på vissa människors förmåga att gå i trans, vare sig det kommer av växtextrakter eller helt spontant, måste ha gjort starkt intryck på flocken.
Suggetionens makt är mycket stor, och det är hopplöst svårt för oss idag att ha en bestämd kunskap om hur människorna kunde dra nytta av dessa okända krafter, för det "måste ju ha funnits sådana krafter" redan på den tiden?
En osynlig andevärld, är inte något som upptäkts i vår tid, utan är nog lika gammal som då djuren började likna oss människor, medan vi gick på nästan fyra ben??
Vi kan inte veta om djuren har en bättre kontakt med den osynliga världen än vi, som ju är påväg att lämna djurstadiet? :twisted: :smt100
Eftersom det ju finns så många mänskliga organisationer med vitt skilda religiösa förtecken, så är dessa en fara för mänskligheten, kanske?
Det behövs ledare, inte minst med tanke på vad hitler åstadkom, just i en tid då gamla invanda mönster krackelerade. Så är det med det religiösa också, när de stora etablerade religionerna, förlorar allmänhetens intresse, blir det en lucka, som säkert kommer att fyllas av någon/några karismatiska ledargestalter. Med dagens olika nätverk, är det inte en vansinnig tankegång, om en världsomspännande rörelse, skulle försöka ta över de havererade religionerna.
Kristendomens kyrlkofäder, kämpade med alla medel för att bevara kyrkans dogmer intakta, annars hade d ju förlorat sin makt.
Men om deras makt succesivt försvinner, de troende lämnar in, då kanse det kan bli något nytt?
För att vi människodjur skall kunna se saker, måste vi ha kontraster.
En lugn tid måste kontrasteras mot en häftig, särskilt då ju karmalagen är den styrande kraften, naturlagen. Kristendomens förlåtelse dogmatik, hjälper inte mycket när människorna slaktar varandra och tror att de kan fortsätta på samma linje. De måste lära sig att de får tillbaka vad de sått, den som tar till svärdet kommer att få smaka dess egg, sant som amen i körka! :wink:
Tjabbe
Det vore lika relevant att fråga om människorna är en fara för mänskligheten - svaret är ja !
Om man söker svaret på vad religion är, så är det samma svar som frågan om vad kultur är, mao - det sätt och de regler männikorna lever och handlar efter.
Att vara religiös, är då att göra saker därför att man menar sig handla enligt det synsätt som man har lagt sig till med, det kan alltså gälla tron på någt som man menar har betydele för ens liv och leverne.
I gamla tider var fruktan en känsla som drev människorna samman och man sökte svar på frågor om varifrån krafterna kom, som åstadkom död och sjukdom och missväxt osv.
Om någon blev glad, om någon "vann seger" ville de ge "ära åt sin tro att det var okända krafter" som gett segern i deras hand.
Jag är överygad om att naturfolkens upplevelser av att finnas till mitt i "en skapelse" en omgivning av vilda djur, andra bosättningar, och deras utsatthet för naturens nycker, åska, jorbävningar, tsunamis,eldsprutande berg osv, samtidigt som den lilla grupp de tillhörde kunde uppleva trygghet tillsammans.
Vi och dom, var säkert ett bertaktelsesätt som var vanloigt redan då!
Allteftersom olika naturliga företeelser visade sig fungera, jag tänker då på vissa människors förmåga att gå i trans, vare sig det kommer av växtextrakter eller helt spontant, måste ha gjort starkt intryck på flocken.
Suggetionens makt är mycket stor, och det är hopplöst svårt för oss idag att ha en bestämd kunskap om hur människorna kunde dra nytta av dessa okända krafter, för det "måste ju ha funnits sådana krafter" redan på den tiden?
En osynlig andevärld, är inte något som upptäkts i vår tid, utan är nog lika gammal som då djuren började likna oss människor, medan vi gick på nästan fyra ben??
Vi kan inte veta om djuren har en bättre kontakt med den osynliga världen än vi, som ju är påväg att lämna djurstadiet? :twisted: :smt100
Eftersom det ju finns så många mänskliga organisationer med vitt skilda religiösa förtecken, så är dessa en fara för mänskligheten, kanske?
Det behövs ledare, inte minst med tanke på vad hitler åstadkom, just i en tid då gamla invanda mönster krackelerade. Så är det med det religiösa också, när de stora etablerade religionerna, förlorar allmänhetens intresse, blir det en lucka, som säkert kommer att fyllas av någon/några karismatiska ledargestalter. Med dagens olika nätverk, är det inte en vansinnig tankegång, om en världsomspännande rörelse, skulle försöka ta över de havererade religionerna.
Kristendomens kyrlkofäder, kämpade med alla medel för att bevara kyrkans dogmer intakta, annars hade d ju förlorat sin makt.
Men om deras makt succesivt försvinner, de troende lämnar in, då kanse det kan bli något nytt?
För att vi människodjur skall kunna se saker, måste vi ha kontraster.
En lugn tid måste kontrasteras mot en häftig, särskilt då ju karmalagen är den styrande kraften, naturlagen. Kristendomens förlåtelse dogmatik, hjälper inte mycket när människorna slaktar varandra och tror att de kan fortsätta på samma linje. De måste lära sig att de får tillbaka vad de sått, den som tar till svärdet kommer att få smaka dess egg, sant som amen i körka! :wink:
Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...
Återgå till "Religion och andlighet"