Hade resonemangen om Gud och hans existens varit så löjligt banala och går att motsäga som du försöker att framvisa det så hade inte de flesta av de kända tänkarna i världen genom historien trott på denna övermakt. Einstein, Newton, Kepler, Aveross, Avicenna, Spinoza och Decartes som du gillar är alla troende på denna makt mer eller mindre. Visst de kan också ha sina fel, men jag betonar fortfarande på att man inte är dum om man tror på denna makt. Det finns andra stora tänkare som inte tror, men de har också sina själ som säkert är smart på ett sätt.
1) Vi ser universum med dess avancerade struktur, samt lär oss känna de samband som styr allt och visar tydligt på en ordning. Den första tanken som slår en är ju att denna ordning måste ha en ordnare. Det finns faktiskt oändligt många sätt att vara oordnat, medan några få för total ordning.
Vi är ju medvetna om vår existens, och kan tänkas vara förnuftiga då vi ens tänker på dessa saker. Hur kan förnuft skapas slumpvist? Vad är slumpen? Vart ligger centrum för detta slump? Inne eller utanför universum?
Som jag ser det så omvandlas hela tiden materian till nya ting utan att den för den skull behöver ha en skapare
materia omvandlas ja! Det har visst en skapare. Väte omvandlas till helium i solen, solen är skaparen. Lägesenergi omvandlas till kinetisk energi och orsaken är gravitationen. Jag skulle gärna vilja se något som inte har sin skapare.
2)Du nämner sedan det ständigt repeterande problemet som alla ateister tror sig med kunna tysta ner de troende. Jag hoppas du läser detta nu så vi kan diskutera detta senare.
Om vi troende nu anser att en skapelse måste ha en skapare, så kan man ju säga -vem skapade då skaparen?
Svaret är inte att gud inte kan förklaras som du säger, utan..
Egenskapen som vi utgår från i detta ämne är att något inte kan komma ut tomma intet. Vart från fick vi denna slutsats? Det måste vara från detta universum. Något som är så pass logiskt här, som vi antar gäller överallt. Vi antar alltså att alla måste ha sin skapare i denna värld för egenskapen är härfrån. Dock vill jag gärna veta, hur vi kan vara säkra på att samma egenskaper styr Guds värld! Logik i vårt universum behöver inte gälla hos Gud! I detta universum har vi t ex inget som är oändligt, då energin är ändlig. Men antar vi nu att Gud finns, så är han ju oändlig! Vad betyder oändligt stark? Där föll första logiska egenskapen som vi har från vår värld. Vi kan inte ens förstå oändligheten...
Det jag vill säga är att vi kan inte vara säkra på att allt måste ha sin skapare, då vi inte är i vårt universum. Vi måste ha en skapare, då egenskapen gäller vår värld, men Gud behöver inte ha det! Vi vet helt enkelt inte om han är en skapelse...