Mediala.se

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Rozamunda

Mediala.se

Inläggav Rozamunda » 21 okt 2006 14:56

Hej,jag skrev in mej på mediala.se,för att få en uppfattning om vad det var.Det verkar helt "sjukt".Dom "tror" ju på sånt dom "ser".T.ex. Troll o Andar.Jag blev skrämd av sånt redan när jag va liten,mormor skrämde mej med att Näcken bodde i sjön,o bada man däri så kom han o tog en i bena o drog ner en till hans "rike".
Och farmor hade sett "gnytt" som flätade hästarnas man så det inte gick o få upp,o man skulle alltid skrika "se upp" när man kastade hett vatten på backen, för gnytten kunde bli skållade o då  djäklar anamma blev det inte lätt o leva,man fick typ en förbannelse på sej.
Nej, så jag avstår bestämt från den "tron" har inte sett nånting sånt i hela mitt liv.Sen om det är för att jag inte är mottaglig må så vara, men NEJ TACK.Vad tycker ni :roll:
Kramar Rozamunda
När du inser hur perfekt allt är kommer du att luta huvudet bakåt och skratta åt himlen.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 21 okt 2006 15:37

Fantastiskt vilken uppmärksamhet den här siten får. Jaha, vet inte vem jag ska gratta - katana eller manthrax, men hur som helst får jag väl regga mig nu då för att bilda min egen uppfattning.

Katana

Inläggav Katana » 21 okt 2006 16:20

Denna tråd har nog inte jag ngt. att göra med.
Tar inte ställning till det som skrivs i denna.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 21 okt 2006 16:56

Varför inte, Katana? Själv har jag upplevt det som att det är du som har startat den här fröet. Håller du inte med om det? Har du ändrat uppfattning måhända?

Katana

Inläggav Katana » 21 okt 2006 17:01

Detta var inte fröet jag startade.
Om jag skrev ett inlägg om ting som rör sig hastigare än ljuset och andra startade nya trådar för att se fenomenet ur flera perspektiv är väl inte jag ansvarig för de övriga. Jag menar, bara för att man säger A ansvarar man inte för en annans B. Eller ?
No more comments.

Användarvisningsbild
Rozamunda

Inläggav Rozamunda » 21 okt 2006 18:55

Ingen annan än mej själv behöver ta ansvar för vad jag skriver...........o tycker....,jag tycker som jag tycker o kan stå för det.......
Tack o hej leverpastej :D
När du inser hur perfekt allt är kommer du att luta huvudet bakåt och skratta åt himlen.

Katana

Inläggav Katana » 21 okt 2006 19:26

Klok kvinna

Manthrax

Åh, vad intressant

Inläggav Manthrax » 22 okt 2006 13:12

Vad intressant... Mitt forum diskuteras i ett filosofiforum :-)
Mycket av det som diskuteras på mediala.se skulle nog kunna läggas under filosofi.

Personligen så tror ju jag på andar och sådant Rozamunda, eller inte tror, jag är ju överbevisad, mer än en gång...

Ser fram emot att följa en eventuell diskussion. :-)

Användarvisningsbild
Rozamunda

Inläggav Rozamunda » 22 okt 2006 14:08

Va häftigt!
Är du överbevisad att det FINNS andar eller
att det INTE FINNS.
Ser fram emot att du ger mej ett exempel..........
Roligt 8)
Rozamunda

Manthrax

Inläggav Manthrax » 22 okt 2006 14:32

Oj, ursäkta om jag var otydlig. Jag är övertygad om att det FINNS.

Jag håller på och tränar till medium, jag har haft bekräftade kontakter med andar, och jag har haft det med ögonbindel utan att sittern sagt ett ord. Det var det som fick mig helt övertygad och att jag tvingades erkänna för mig själv att jag var övertygad :-)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 22 okt 2006 16:03

Jag har läst en del nu och min uppfattning är att det verkar vara en trevlig sida med trevlig stämning där många mår bra av att få möjlighet till att diskutera tankar och upplevelser som framstår som underliga och främmande för de flesta. Jag har också upplevt underligheter som jag inte kan förklara rationellt. Visst ska minoriteter få en möjlighet till gemenskap, eller...?

Användarvisningsbild
Rozamunda

Inläggav Rozamunda » 22 okt 2006 21:03

Personligen så tror ju jag på andar och sådant Rozamunda, eller inte tror, jag är ju överbevisad, mer än en gång... [quote] Manthrax

Jag personligen tror ju INTE på andar o troll.Men kan någon övertyga mej så gärna.Som jag skrev så har jag inte sett eller upplevt något "andligt" eller sett några troll,bara blivit skrämd FÖR dom, inte AV dom.
Övertyga mej gärna. :wink:

Manthrax

Inläggav Manthrax » 22 okt 2006 21:18

Rozamunda:
Jag kan tyvärr inte bevisa något för någon på distans (inte än i alla fall ;-) ). Troll och annat knytt är jag också skeptisk till, men jag respekterar de som vill tro på det.

Skogsälvan:
Vilka underligheter skulle det vara? Diskutera gärna här eller till mig privat om det innebär att du måste gå in på namn och personliga grejer, så ska jag göra mitt bästa för att svara.

Sen är det ju ur en filosofisk synvinkel alltid svårare för minoriteter att hitta en gemenskap, det är ju bland annat därför jag skapat forumet, så att vi som är mediala har något som känns "hemma" och där vi kan diskutera mediala saker utan att behöva skämmas och utan att hela tiden ha skeptiker som kallar oss idioter och värre saker.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 22 okt 2006 23:20

Sen är det ju ur en filosofisk synvinkel alltid svårare för minoriteter att hitta en gemenskap, det är ju bland annat därför jag skapat forumet, så att vi som är mediala har något som känns "hemma" och där vi kan diskutera mediala saker utan att behöva skämmas och utan att hela tiden ha skeptiker som kallar oss idioter och värre saker.

Är inte skeptikerna fruktbart för debatten? Givetvis är folk som kallar andra idioter "bara sådär" inte särskilt uppbyggliga vare sig de är skeptiker eller något annat. Skeptikern kännetecknas väl förhoppningsvis av ett rationellt och öppet sinne, och tvingar således den likasinnade men övertygade personen att förklara sig. Även om detta innebär att den som är övertygad inte kan "bevisa något" sådär över ett internetforum. Då får man väl vara överens om att inte vara överens i alla fall. Det kan ju vara ett framsteg i sig att kunna konstatera att fenoment eller vad man nu diskuterar inte går att finna en tillfredsställande förklaring på i dagsläget. Därmed inte sagt att det behöver vara påhitt.

På detta forum finns en hel del skeptiker och en hel del människor som hävdar att de har paranormala upplevelser av olika slag. Jag gillar den smältdegeln och har sätt mycket gott komma av den - för bägge sidor så att säga. Finns det utrymme för ifrågasättanden på mediala.se också eller är det en uteslutande stödjande miljö?

-narr-

Manthrax

Inläggav Manthrax » 22 okt 2006 23:37

Det är en mer stödjande miljö måste jag säga. Men det är inte en 100% ja:kande miljö. Det finns många olika infallsvinklar av det mediala och det blir mycket diskussioner om infallsvinklar, varför och hur saker händer och vad det är.

Missförstå mig inte. Jag uppskattar verkligen att diskutera med skeptiker, det är ofta kul och jag har lärt mig mycket på det. Men jag saknade ett ställe där man slipper skeptikerna och kan diskutera lite djupare saker utan att få förfrågan om varför Randi inte delat ut sin miljon än...

Min erfarenhet är att skeptiker är lite FÖR övertygade, trots att de baserar sin synpunkt på frånvaro av bevis. Och frånvaro av bevis är ju inget bevis ;-)

Och om du undrar om du är välkommen på forumet utan att ha fått bevis själv så definierar jag att man är medial bara man har ett intresse och är nyfiken, må så bara vara filosofiskt ;-)

Återgå till "Religion och andlighet"