...gudomlighet...
Moderator: Moderatorgruppen
...gudomlighet...
Om Gud har skapat oss till sin avbild, har vi då inte alla den gudomlighet som krävs för att hela, utföra mirakel och under. Den gdomlighet som vi fått av Gud som avbilder av honom gör oss till små gudar att ta ansvar för oss och andra. Detta är för mig den förklaring jag har för just deta med Gud och gudomlighet. Hur annars kan jag förklara allt gudomligt som händer i världen.
Om Gud skapade oss till sin avbild, menas det inte då att vi i oss själva besitter en gudomlighet som gör oss till "gud" i oss själva.
sethny skrev:har vi då inte alla den gudomlighet som krävs för att hela
Om det nu skulle vara så , så tror jag definitivt inte att vi är färdig skapta , vi har nog en bra bit kvar innan vi kan kalla oss för guds avbild.
Jag tror att vi är färdigskapta. Vi är fortfarande Guds avbild, dock är det upp till oss att förvalta och ta ansvar för det stora i detta faktum.
Visst, vi kanske inte är färdig skapta i den mening att vi ännu har en bit att gå när det gäller just detta med att bejaka gudomligheten i oss och att ta det ansvar som följer med detsamma. Men rent fysiskt tror jag vi är färdig skapade.
Går vi sen vidare i detta med att vi måste lära oss att ta ansvar och förvalta denna gudomlighet vi fått oss till skänks och besitter, är jag benägen att håll med Dig. Med gudomligheten följer också förutom ansvar och förvaltning cokså frestelser och annat som vill omkullkasta vår gudomlighet och få oss att inte se vad vi besitter.
För mig har det varit viktigt att få svar på alla dessa mirakel, helbregdagörelser, under och uppenbarelser som inträffar snart sagt varje dag.
Hur ska Gud ha tid att göra allt detta om han inte på det mest finurliga sätt sett till att delegera just detta. Bejakandet av detta har gjort att vissa av oss har den gåvan att utföra otroliga operationer, mirakulösa räddnigar och underlika gärningar.
Hmmm... det blev lite långt... men så kan det bli när ett stort ämne berörs.
/bmt
Om Gud skapade oss till sin avbild, menas det inte då att vi i oss själva besitter en gudomlighet som gör oss till "gud" i oss själva.
beemte skrev:sethny skrev:har vi då inte alla den gudomlighet som krävs för att hela
Om det nu skulle vara så , så tror jag definitivt inte att vi är färdig skapta , vi har nog en bra bit kvar innan vi kan kalla oss för guds avbild.
Jag tror att vi är färdigskapta. Vi är fortfarande Guds avbild, dock är det upp till oss att förvalta och ta ansvar för det stora i detta faktum.
Visst, vi kanske inte är färdig skapta i den mening att vi ännu har en bit att gå när det gäller just detta med att bejaka gudomligheten i oss och att ta det ansvar som följer med detsamma. Men rent fysiskt tror jag vi är färdig skapade.
Går vi sen vidare i detta med att vi måste lära oss att ta ansvar och förvalta denna gudomlighet vi fått oss till skänks och besitter, är jag benägen att håll med Dig. Med gudomligheten följer också förutom ansvar och förvaltning cokså frestelser och annat som vill omkullkasta vår gudomlighet och få oss att inte se vad vi besitter.
För mig har det varit viktigt att få svar på alla dessa mirakel, helbregdagörelser, under och uppenbarelser som inträffar snart sagt varje dag.
Hur ska Gud ha tid att göra allt detta om han inte på det mest finurliga sätt sett till att delegera just detta. Bejakandet av detta har gjort att vissa av oss har den gåvan att utföra otroliga operationer, mirakulösa räddnigar och underlika gärningar.
/bmt
Håller inte med här!
Människorna kunde lika gärna kallas djurmänniskor eller jordmänniskor, för vi befinner oss någonstans mitt emellan djurens värld och människosonens fullkomlighet.
Kristus är prototypen, sådana kommer vi alla att bli, för det är den modell Fadern hade när han bestämde sig förer att skapa.
Allt är utveckling, allt förändras långsamt, medan vi alla gör erfarenheter. :wink:
Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...
Jag tror att det fortfarade är en stor både fysisk och mental förändring som krävs innan vi är den "färdig skapta människan"!
Okunskapen är min lärare , Smärtan är min vän.
Det jag tro är att vi ej ännu har den insikten och kunskapen som vi behöver för att kunna göra under.
en parfäkta mänsikan som har hitta sitt iner lung skulle det, om den vill,
men tyvär så är dessa väldigt får.
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
tjabbe skrev:beemte skrev:sethny skrev:har vi då inte alla den gudomlighet som krävs för att hela
/bmt
Håller inte med här!![]()
Människorna kunde lika gärna kallas djurmänniskor eller jordmänniskor, för vi befinner oss någonstans mitt emellan djurens värld och människosonens fullkomlighet.
Kristus är prototypen, sådana kommer vi alla att bli, för det är den modell Fadern hade när han bestämde sig förer att skapa.
Allt är utveckling, allt förändras långsamt, medan vi alla gör erfarenheter. :wink:
Tjabbe
Jag tycker det är friskt att inte hålla med, jag håller inte med Dig heller. Men vad jag tycker är härligt med "tro" att det krävs en hel del innan man / jag kan ta till mig det som andra säger och tycker för att kunna göra den omvärdering som gäller.
Jag har lite svårt att hänga med i Din förklaring om att Kristus är prototypen, sådana som vi alla kommer att bli. Om han är prototypen, har vi ju fortfarande fantastikt mycket kvar att förändra, och vilken liten förändring som har skett efter 2000 år. Ingen nästan, och om det har skett en förändring som krävs för att uppfylla Faderns norm, så har vi enligt mig kommit längre från prototypen än hur det var då.
Allt är utveckling, allt förändras långsamt, medan vi alla gör erfarenheter, detta håller jag med Dig om.
Men går vi till texten, så står det att han efter vad han gjort den sjätte dagen såg på detsamma och såg att det var mycket gott. Inte bara gott som efter de 5 första dagarna utan mycket gott. Han såg på vad han hade skapat, människan till sin avbild, och såg att det var mycket gott. Han var nöjd. Och tro det. Det var ju han som hade skapat allt. Varför skulle han skapa något som inte var färdigt? Varför skapade han något som inte var som prototypen? *tappat tråden* Varför skapade han en djurmänniska eller en jordmänniska när han såg prototypen?
Däremot tror jag, han gav oss en fri vilja, en fri tanke och ett fritt ansvar att med detta handla så bra vi någonsin kunde. Men vi har inte klarat av att förvalta detta efter hans tanke. Tror jag.
Nåja, vi kan ju i alla fall konstatera att "we agree that we disagree"
FIG skrev:Det jag tro är att vi ej ännu har den insikten och kunskapen som vi behöver för att kunna göra under.
Jag tror att vi har den insikten men inte kan eller klara av att se den. Några har sett den, och de använder den med briljans. Jag tänker här främst på alla de läkare som uträttar små under varje dag de lyckas med operation efter operation. Den ena mer mirakulös and den andra. De gör under varje gång de tar i kniven, om jag får skämta till det lite.
Att de är få som har den insikten håller jag med om, men jag blir upprymd varje gång jag får se den hos en medmänniska.
Personligen är jag inte läkare eller uträttar under eller andra mirakel. Men det är inte alla förunnat att få ha den insikten och möjligheten att använda insikten. För mig är det "bara" ett sätt att förstå Guds storhet, hans närvaro och att han faktiskt finns.
beemte skrev:Jag tror att vi har den insikten men inte kan eller klara av att se den. Några har sett den, och de använder den med briljans. Jag tänker här främst på alla de läkare som uträttar små under varje dag de lyckas med operation efter operation. Den ena mer mirakulös and den andra. De gör under varje gång de tar i kniven, om jag får skämta till det lite.
Att de är få som har den insikten håller jag med om, men jag blir upprymd varje gång jag får se den hos en medmänniska.
Personligen är jag inte läkare eller uträttar under eller andra mirakel. Men det är inte alla förunnat att få ha den insikten och möjligheten att använda insikten. För mig är det "bara" ett sätt att förstå Guds storhet, hans närvaro och att han faktiskt finns.
Jag tro nogg inte att vi se det på samma sätt. englit mig så är detta ytliga ett expel på att vi ej har fårt den insikten som jag mena, man måste tänka störe än vad många här kan,
FIG skrev:beemte skrev:Jag tror att vi har den insikten men inte kan eller klara av att se den. Några har sett den, och de använder den med briljans. Jag tänker här främst på alla de läkare som uträttar små under varje dag de lyckas med operation efter operation. Den ena mer mirakulös and den andra. De gör under varje gång de tar i kniven, om jag får skämta till det lite.
Jag tro nogg inte att vi se det på samma sätt. englit mig så är detta ytliga ett expel på att vi ej har fårt den insikten som jag mena, man måste tänka störe än vad många här kan,
Alldeles klart ser vi det inte på samma sätt. Men det är ok för mig. Men jag vill inte fastna i en diskussion om vad vi tror på eller inte utan jag vill samtala om ämnet gudomlighet och vad det är eller kan vara. Att jag sen inte kan tänka större, det är det som gör mig mänsklig, ett avsteg från gudomligheten, men jag tänker i alla fall.
beemte skrev:Alldeles klart ser vi det inte på samma sätt. Men det är ok för mig. Men jag vill inte fastna i en diskussion om vad vi tror på eller inte utan jag vill samtala om ämnet gudomlighet och vad det är eller kan vara. Att jag sen inte kan tänka större, det är det som gör mig mänsklig, ett avsteg från gudomligheten, men jag tänker i alla fall.
Där sa du något, även om vi inte kan tänka större, så vill vi det, det.
det är vårt mål och drivkaft
om nu gud skulle har skapat oss hellt gudomlig från bröjan, vad skulle vi då har för måll med livet?
FIG skrev:beemte skrev:Alldeles klart ser vi det inte på samma sätt. Men det är ok för mig. Men jag vill inte fastna i en diskussion om vad vi tror på eller inte utan jag vill samtala om ämnet gudomlighet och vad det är eller kan vara. Att jag sen inte kan tänka större, det är det som gör mig mänsklig, ett avsteg från gudomligheten, men jag tänker i alla fall.
Där sa du något, även om vi inte kan tänka större, så vill vi det, det.
det är vårt mål och drivkaft
om nu gud skulle har skapat oss hellt gudomlig från bröjan, vad skulle vi då har för måll med livet?
...whatever...
Re: ...gudomlighet...
beemte skrev:Om Gud har skapat oss till sin avbild, har vi då inte alla den gudomlighet som krävs för att hela, utföra mirakel och under. Den gdomlighet som vi fått av Gud som avbilder av honom gör oss till små gudar att ta ansvar för oss och andra. Detta är för mig den förklaring jag har för just deta med Gud och gudomlighet. Hur annars kan jag förklara allt gudomligt som händer i världen.
Kanske du skulle förklara litet, av allt det gudomliga som du menar händer i världen?
Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...
-
BornAteist
- Kontakt:
Gudomligheten som gud gav oss togs ifrån oss när eva åt äpplet från kunskapens träd. vilket bullshit!!! så vi ska sona för något 2 totalt påhittade männsikor gjorde. Huruvida vi skapades till guds avbild kan heller inte vara sann eftersom alla ser olika ut.
därav händer inget gudomligt i världen idag.

därav händer inget gudomligt i världen idag.
The Sanity in Creationism Will never overcome the Sanity of Science
Återgå till "Religion och andlighet"