Det tillfälligt glömda...

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Paul

Det tillfälligt glömda...

Inläggav Paul » 11 nov 2006 12:39

Det tillfälligt glömda…

Har ni varit med om att under samtal med någon har glömt t ex. någons namn, kanske namn på en plats, en dikt årtal eller något liknande?
Man skäms mer eller mindre (bland vänner och bekanta) av att man kanske börjar bli glömsk, kanske man börjar bli senil? Nej, det kan inte stämma! Då skulle vi ju nästan alla vara illa ute, ynga som gamla och mitt emellan.

Man försöker med stark koncentration att minnas ”det glömda” så, att man kan bevisa för de närvarande att jag är minsann inte glömsk, inte vid mina kanske bästa år. Hur mycket än man anstränger de gråa cellerna a huvudet, att ”det glömda” skall komma fram till medvetandet, misslyckas man totalt, komihåget gör en spratt med oss. Nästan med rodnad i ansikte, slutar man leta i huvudet efter ”det glömda”.
Efter en eller många timmar, kanske till o m dagar, plötsligt dyker upp ”det glömda” i komihåget, då när man har inte alls tänkt på det, man har haft ett helt annat tankeverksamhet. Det är för sent, (tänker man) kanske mina vänner har dragit sina slutsatser om min glömska och om mig. Men jag fick ju fram det ”eftersökta”, det är inte fel på mig, inte än alla fall.

Mina vänner! Vi skall inte oroa oss för detta, så länge ”det glömda” kommer fram i minnet även om det tar kortare eller kanske längre tid. Jag vill inte undervisa någon här på forumet, men vill ändå skingra oron hos några eller många av oss, så att man inte tror på någon sjukdom, på grund av ovan beskriven glömska.

Jag skall förklara, eller försöka förklara här på forumet ”det glömda” fenomenet, som kommer åter i vårt medvetande, och hur detta förlöper:
Den personlighet som den synliga människokroppen representerar består av tre faktorer: 1) den psykiska,- 2) den astrala- och 3) den fysiska hjärnan.
1) Den psykiska hjärnan är sätet eller utgångspunkten för tanken och viljan, samt för den medvetna handlingen, vilken är ledd av tanken och viljan.
2) Den astrala hjärnan är människans automatiska behållaren. Den samlar helt mekaniskt upp allt det som den mottager under människans jordeliv, för att vid ett eller annat givet tillfälle reproducera det mottagna exakt så som den har förvarat det.
3) Den fysiska hjärnan mottagaren och meddelaren är till synes den mänskliga personlighetens enda faktor, ett organ som människorna med lätthet kan underkasta vetenskapliga undersökningar.

De två först nämnda har människan hittills inte varit i stånd att erkänna, inte minst p gr. av att dessa är osynliga.

Nu åter till det tillfälligt glömda, hur samverkar dessa ovannämnda 3 hjärnor (var av bara den fysiska som är synlig för mänsklig öga).
När vi vill komma ihåg någon eller något, skickar den psykiska hjärnan signaler till den astrala hjärnan-”behållaren”. Den bearbetar det som skall fram till medvetande, till den fysiska hjärnan. För det mesta kommer det sökta fram snabbt, men det händer att den astrala hjärnan behöver lite längre tid att finna det sökta, som skall vidare befordras ”till komihåget” alltså till den fysiska hjärnan.

Alltså: ”det glömda” kommer fram, efter att psykiska hjärnan har signalerat till den astrala hjärnan (behållaren), som sedan hittar ”det glömda” och efter ett kortare eller längre tid sänder den vidare detta, till den fysiska hjärnan och med tankens hjälp kommer det ”glömda” fram till medvetande. Vi kommer ihåg det som vi har ”glömt” under våran samtal med någon.
Det här är en förkortad förklaring av fenomenet ”det glömda”.
Jag hänvisar till ”Vandra mot Ljuset” trilogi böckerna.

Jag överlämnar till var och en, som läser mina rader, att själva döma, men som sagt oroa Er inte att ni drabbades av någon sjukdom, vid sådana tillfälle.

Med varma hälsningar Paul
Epost: pali_3000@hotmail.com

(PS. Vetenskapen befattar sig (för tillfället) bara med den synliga fysiska hjärnan. Jag berörde även de två hjärnor vilka är osynliga för människor. Dessa två har samband bl. annat även i Zonterapins och Akupunkturen-s s k. ”okända”/osynliga banor-meridianer, som människor tillämpar i smärtlindring syfte och även för att bota (mer eller mindre) kroppens olika sjukdomar).

Återgå till "Religion och andlighet"