Matt. 12:46-50, Jesus förnekar sin mor och sina bröder och säger att lärjungarna är hans mor och bröder.
Bryter han inte mot ett av de tio budorden, om att hedra sin fader och moder?
Jesus bryter budord?
Moderator: Moderatorgruppen
-
suchanother
- Avstängd
-
Katana
Re: Jesus bryter budord?
offe skrev:Matt. 12:46-50, Jesus förnekar sin mor och sina bröder och säger att lärjungarna är hans mor och bröder.
Nej det gör han inte. Han följer just den, med att följa sin inre vilja ist.
för andras. Han och fader är ett. Det han själv vill (oberoende andras
tycke/åsikter) är = guds vilja.
Det handlar om att bli den man är för att inte förbli den man är lärd att
vara. Det handlar om att följa sin egen vilja. Individualitet.
Vad han menar med att lärjungarna skulle vara hans mor och bröder vet
jag inte riktigt, men jag antar att han menar att han väljer dem som tror
på honom för att det heltenkelt känns bättre, han väljer med härtat.
Such är ex. på en som vill påverka andras inre vilja. Lyssna inte.
offe skrev:Matt. 12:46-50, Jesus förnekar sin mor och sina bröder och säger att lärjungarna är hans mor och bröder.
Ja, det är ett exempel av många på uppenbara motsägelser i evangelierna. Det är skräp rätt igenom.
Nej det gör han ju inte. Han modefierar det. läs raden under: "Den som gör min himmelske faders vilja är min bror och syster och mor." Han gör ingenting för att inte hedra sin mor. hans mor ingår ju redan som än av de som verkligen gjort hans himmelseke fader till viljes, kanske mest av hela mänskligheten. Det han gör är att få människorna att ifrågasätta det som för dem ter sig som självklart. Han bryter aldrig mot något budord, däremot så modifierar han dem hela tiden på de mest snillrika sätt.
Jag är inte kristen själv men måste säga att Jesus var en snillrik man. Man måste bara läsa och sätta sig in i helheten inte i en liten textrad. Börjar man tolka och använda sig av kortare citat så kan man få till vad som helst vilket ständigt gör sig påmint av diverse religösa fanatiker och auktoriteter.
Ett annat budord, sagt av Jesus själv, är att man skall älska även sina fiender. Men det märks minsann inte när han far ut mot fariséerna och kallar dem "hycklare" och "huggormsyngel" och säger "ve er!" till dem.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.
-
Katana
Grottis skrev:Ett annat budord, sagt av Jesus själv, är att man skall älska även sina fiender. Men det märks minsann inte när han far ut mot fariséerna och kallar dem "hycklare" och "huggormsyngel" och säger "ve er!" till dem.
Ps 45:8
Du älskar det rätta, du hatar orätt.
Därför har Gud, din Gud, smort dig
med glädjens olja mer än dina likar.
Lundan skrev:Fariserna va ju inte dom goaste
Läser man andra dokument, t.ex. Josephus judiska historia, framstår fariséerna som rätt hyggliga och bättre än sådana som saddukéerna. Den fariséiska formen av judendom blev också den som dagens judendom kom att utgå ifrån.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
Återgå till "Religion och andlighet"