Guldkorn i Muhammeds avskedstal

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Guldkorn i Muhammeds avskedstal

Inläggav Grottis » 04 dec 2006 01:05

Jag har just läst igenom profeten Muhammeds avskedstal, som han höll precis före sin död 632 e.v.t. Man kan kalla det hans andliga testamente. Här följer några av guldkornen i talet.

Den gyllene regeln
"Hurt no one so that no one may hurt you."

Ingen rätt till det som förvärvats genom mord
"Every right arising out of homicide in pre-islamic days is henceforth waived.''

Kvinnan har också rättigheter i förhållande till mannen
"O People, it is true that you have certain rights with regard to your women but they also have rights over you."

Männen skall behandla sin fruar väl
"Do treat your women well and be kind to them for they are your partners and committed helpers."

Universell jämlikhet
"All mankind is from Adam and Eve, an Arab has no superiority over a non-Arab nor a non-Arab has any superiority over an Arab."

Antirasism
"A white has no superiority over a black nor a black has any superiority over a white - except by piety and good action."

Jag tycker de här citaten ur Muhammeds avskedstal kastar en viss glans över hans personlighet. Egentligen var han nog ganska snäll och human, långt ifrån det blodtörstiga monster han ibland utmålas som.

Hela texten @ http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamental ... ermon.html
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Sofios

Re: Guldkorn i Muhammeds avskedstal

Inläggav Sofios » 10 dec 2006 22:43

[quote="Grottis"]Jag har just läst igenom profeten Muhammeds avskedstal, som han höll precis före sin död 632 e.v.t. Man kan kalla det hans andliga testamente. Här följer några av guldkornen i talet.

Den gyllene regeln
"Hurt no one so that no one may hurt you."

Ingen rätt till det som förvärvats genom mord
"Every right arising out of homicide in pre-islamic days is henceforth waived.''

Kvinnan har också rättigheter i förhållande till mannen
"O People, it is true that you have certain rights with regard to your women but they also have rights over you."

Männen skall behandla sin fruar väl
"Do treat your women well and be kind to them for they are your partners and committed helpers."

Universell jämlikhet
"All mankind is from Adam and Eve, an Arab has no superiority over a non-Arab nor a non-Arab has any superiority over an Arab."

Antirasism
"A white has no superiority over a black nor a black has any superiority over a white - except by piety and good action."

Jag tycker de här citaten ur Muhammeds avskedstal kastar en viss glans över hans personlighet. Egentligen var han nog ganska snäll och human, långt ifrån det blodtörstiga monster han ibland utmålas som.

Ja, utifrån sin tid och sin miljö var han det alldeles säkert. Om man skulle verka utifrån de principer som man kan utläsa ur ovanstående skulle de till och med kunna vara väl förenliga med vad man slarvigt kallar demokratiska eller rent av "västerländska" värderingar.
Det finns muslimer som anser att de islamiska idealen ibland och på vissa sätt är mer förverkligade i västerländska välfärdsstater än i sk muslimska länder. Kanske inte så underligt egentligen. Att låsa sig vid urgamla  traditioner och extrema politiska tolkningar leder förstås fel oavsett vilken religion det handlar om.  

Religioner är inte heller något statiskt - de består av de tolkningar som deras anhängare gör av deras symbolsystem. Symboler har endast de innebörder deras uttolkare ger dem, även om traditionernas makt ofta är stor. En religion ser inte ut på ett sätt - det är viktigt att minnas och kan se annorlunda ut än vad den gör.

Filmen om Muhammeds liv "The Message" visar, som jag uppfattar det, profeten från den vinkel som kommer till uttryck i dina citat. Idealen.
Kan man förresten jämföra våra ideal med andras verklighet? Är inte det mest rättvisa att jämföra ideal med ideal och verklighet och verklighet?
Var kommer skillnaderna att bli störst?
Det finner mer än ett sätt att se saker på. Det är därför jag är här.

"Järn ger skärpa åt järn, människa åt människa"
(Ordspråksboken)

Återgå till "Religion och andlighet"