Han menar att ondska är förnekande av det goda.
Här nedan ska jag återge Noberto Keppes ord s 88 i ovannämnda bok i kapitlet med underrubrik: "I varat har alla varelser allt de behöver":
"Människan har i sitt vara allt hon behöver, men hon lyckas inte få stopp på sin önskan om att allt vore annorlunda. Istället använder hon sig av olovliga medel för att dominera och övervinna andra - som om fantasin och verklighetsfrånvaron vore hennes största ära. Jag menar att människan i grunden måste vara det hon är(kärlek,sanning och skönhet), och att varje element som utarbetas i den yttre världen måste följa samma princip- annars styr hon in på icke-varats väg och förstör sig själv. Alla individer som ägnar sitt vara åt att ha, dvs, åt att leva sitt liv i sökandet efter yttre element, försummar automatiskt sitt inre. Därmed blir de sårbara för alla problem och sjukdomar som dyker upp, framför allt för de allra svåraste."
"Jag kan med andra ord säga att dygden inte kommer från varat utan att den är varat. Låt oss säga att dygd är att vara det man är i sitt ursprung. Tänk er hur universum skulle se ut ifall djuren,växterna och bergarterna kämpade(som människan) för att inte vara det de är!"
- Jag indentifierar mig mycket med V.L.
- Vad associerar du hennes attityd med?
- Med att inte ge värde åt sig själv och med död.
- Märker du att detta beteende kommer på grund av en stor avundsjuka, som förstör din kontakt med kärleken?
"Dygder är inte de vanor som människan har, såsom Tomas av Aquino påstod utan de är varat i sig. Laster skulle kunna betraktas som ett berövande av varat. Etik är liktydigt med det som är gott, liksom estetik och sanning är liktydiga med själva varat (som är det maximalt goda)."
- Jag häpnar över C.A:s själviskhet.
- Den själviskhet som du ser i honom är din egen också.
- Men min dotter säger att jag inte är det minsta självisk.
- Människan har inte medvetenhet om sina brister. Det är därför hon har svårt att korrigera sig själv.
Plötsligt bytte klienten samtalsämne och sade:
- Föräldrar behandlas dåligt av sina barn så länge de lever och när de slutligen dör går barnen till kyrkogården fulla av glädje.
- Om föräldrarna lämnar förmögenheter efter sig blir barnen glada. Om de däremot inte efterlämnar någonting alls gråter barnen av sorg över att behöva betala för begravningen.
"Människans vara kommer inte av henne själv, eller rättare sagt, det skapades inte av henne. Således kan hon inte fullbordas av sig själv. Om det inte fanns någon gudomlig energi skulle vi inte finnas till, men eftersom den gudomliga energin inte kan upphöra att existera, kommer inte vi heller att göra det. I vilket fall som helst lever vi med den,genom den och i överensstämmelse med dess ändamål(det evigt goda)."
"Dygd,lycka,liv,tanke(förnuft),känsla(kärlek) och handling är varat. Vi skulle kunna säga att allt som existerar är varandet. När filosofin säger att handlingen följer varat, skulle man med större exakthet kunna säga att handlingen är varat."
Jag skulle vilja höra era spontana kommentarer och tyckanden av ovanstående ord.Psykoanalytikern Noberto Keppe har hjälpt många sjuka människor att bli friska.