Funkar bönen? Behövs den egentligen?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Funkar bönen? Behövs den egentligen?

Inläggav Cosmic philosopher » 09 feb 2007 21:57

Fungerar bön egentligen? Det är väl bäst att bönerna genomsyras av osjälvisk anda. Men det är ju så många som inte får sina böner uppfyllda. Massor av miljontals svältande människor i denna stund får ju inte sina böner uppfyllda om att få stilla sin hunger, medan det finns de som tror att de kan bli bönhörda när de letar efter pennor de tappat bort eller efter livspartners. Det finns säkert många exempel på de som bett om att få träffa någon sexpartner men som inte blivit bönhörfa, samtidigt som att det finns de, mer eller mindre hänsynslösa som gått fram och så att säga tagit för sig på det amourösa-erotiska området och fått tag på en Fröken Sverige som han har gift sig med - utan att ha bett en enda bön om detta innan.  Handling verkar vara bättre än att sitta be instängd i sin egen kammare. Visst, det kanske är så att bönen blir lättare uppfylld om man ber om att vara till gagn för sin nästa också samtidigt(enligt Martinus) men det finns alltsåju så många, ganska så primitiva människor, som tagit för sig och tillskansat sig saker,ting och kvinnor utan att ens tänkt på begreppet Gud. Så vad tjänar bönen till när de kärlekslösa får sina önskningar uppfyllda utan att ens be, medan de kärleksfulla inte får sina önskningar uppfyllda trots mycken osjälvisk bön?

amy

Inläggav amy » 09 feb 2007 22:18

det funkar inte om man inte tror

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 09 feb 2007 23:29

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 10 feb 2007 00:11

amy skrev:det funkar inte om man inte tror

Man behöver inte ens tro enligt Martinus, bönen verkar ändå enligt honom...

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 10 feb 2007 00:15

Ja, jag har också tittat på de sidorna. Men här på dessa sidor(sett ur ett ateistiskt perspektiv) tolkar man det alltför bokstavligt det här med Jesu uttalande i Bibeln. Det är mycket som jag tror som ska tas symboliskt av Jesu uttalande och inte fattas rent bokstavligt.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 10 feb 2007 00:21

Finns det någon/några här som anser sig ha blivit bönhörd/bönhörda? Vad var det i så fall då konkret det rörde sig om?

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 10 feb 2007 09:55

Om man ber om något, och det sedan inträffar, kan man tycka att man blivit bönhörd. Men precis som med all vidskepelse och allt övernaturligt (hur verkligt det än må vara) så finns det bara i den troendes huvud.

Kritikern
Kontakt:

Inläggav Kritikern » 10 feb 2007 11:14

När man sätter sig ner och ber och lägger all kraft på bönen lugnar man ner sig och finner antagligen en viss ro. Om man ber om förlåtelse för sina synder tänker man nog igenom "vad har jag gjort fel som jag kunde göra bättre?". Man tackar för det goda som hänt och uppmärksammar detta. Man ber om hjälp för svårigheter i sin närhet och långt borta. Kanske kan man prioritera för sig själv vad som måste göras och vad som man bör lägga kraft på.

Om Gud finns och dessutom svarar på böner vet jag inte, men jag tror att bönen fortfarande kan uppfylla ett gott syfte oavsett.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 10 feb 2007 12:37

Kritikern skrev:När man sätter sig ner och ber och lägger all kraft på bönen lugnar man ner sig och finner antagligen en viss ro. Om man ber om förlåtelse för sina synder tänker man nog igenom "vad har jag gjort fel som jag kunde göra bättre?". Man tackar för det goda som hänt och uppmärksammar detta. Man ber om hjälp för svårigheter i sin närhet och långt borta. Kanske kan man prioritera för sig själv vad som måste göras och vad som man bör lägga kraft på.

Om Gud finns och dessutom svarar på böner vet jag inte, men jag tror att bönen fortfarande kan uppfylla ett gott syfte oavsett.

Du verkar vara inne på rätt väg och ha sunda åsikter bortsett från att det inte finns några synder. Synd motiverar straff. Ett annat ord för synd som jag hellre använder är "felmanifestation".

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 10 feb 2007 12:43

Anders H skrev:Om man ber om något, och det sedan inträffar, kan man tycka att man blivit bönhörd. Men precis som med all vidskepelse och allt övernaturligt (hur verkligt det än må vara) så finns det bara i den troendes huvud.

Ja, det måste ju uppkomma situationer som hade inträffat även om man inte hade bett om det.

Bönen kan möjligen vara en kanal för att vidmakthålla ett optimistiskt sinnelag så man inte sjunker ned i melankoli,negativitet eller depression. Men det kanske räcker med positiv "pep-talking" med sig själv eller att inneha ett stoicistiskt förhållningssätt utan någon bön eller Gud inblandad...

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 10 feb 2007 12:51

Cosmic philosopher skrev:

Ja, jag har också tittat på de sidorna. Men här på dessa sidor(sett ur ett ateistiskt perspektiv) tolkar man det alltför bokstavligt det här med Jesu uttalande i Bibeln. Det är mycket som jag tror som ska tas symboliskt av Jesu uttalande och inte fattas rent bokstavligt.

Okej, så en bön är inte en bön utan?

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 10 feb 2007 13:02

miles davis skrev:
Cosmic philosopher skrev:

Okej, så en bön är inte en bön utan?

Bönen har kanske sitt begränsade användningsområde. Det gäller att iaktagga naturlagarna. Jag tror inte på "mirakler" i absolut mening.

A

Inläggav A » 10 feb 2007 13:05

Om man skulle kunna kontakta och kommunicera och samarbeta med orsaken som håller kroppen och resten vid liv så skulle man faktiskt kunna göra vad som helst.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 10 feb 2007 13:24

A skrev:Om man skulle kunna kontakta och kommunicera och samarbeta med orsaken som håller kroppen och resten vid liv så skulle man faktiskt kunna göra vad som helst.

Menar du att om man kunde kommunicera och samarbeta med Gud skulle man kunna man göra allt i absolut mening? T ex ändra på solens och månens bana,dela en flod i två delar(kommer att tänka på filmen Bruce-den allsmäktige)? Har jag förstått dej rätt? Kan du utveckla det hela?

A

Inläggav A » 10 feb 2007 17:16

Ja, göra allt. Vad är det med meningen du inte förstår? Men det är ju bara en idé om vad som kan vara möjligt, varför snacka om det, varför kritisera det, varför utveckla det? Det känns dumt att teorisera kring och fråga inte mig om hur man praktiserar det, jag bara lanserar. Då kan du skriva en bok som heter "den oändliga historien", kanske. Eller läsa den.

Det är det politikerna sysslar med jämt, tycker jag. Snackar om vad som är möjligt och vad man kan. Kanske du ska bli politiker, pojke.

Återgå till "Religion och andlighet"