Hedendom

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

lurvan

Hedendom

Inläggav lurvan » 04 mar 2007 22:55

Hej!

Är det någon är insatt i hedendomen, alltså den hedniska folktron? När man talar om religion så tycks det antingen handla om religioner lika kristendomen eller om nyandligt flum. Men det finns andra sätt att tro runt om i världen. Naturreligioner av olika slag till exempel. Den hedniska folktron påminner om naturreligioner om än att vi inte är så primitiva.

Jag läste boken "På jordfast grund - tankar ur hednisk folktro" av Keeron Ögren, en bok med andliga betraktelser, och kände igen tankar från min egen uppväxt, sagor, sägner och värderingar. Det var en intressant bok. Tror nog att jag är hedning, även om jag inte varit intresserad av religion tidigare. Fast det har nog att göra med att jag inte förstått poängen med kristendomen.

Alltså, kan man kalla den hedendom för en religion? Det är ju tron på högre makter och vilken relation man har till dom. Den har normer och värderingar. Den handlar om existentiella frågor. Man har traditioner och riter.

Är det någon som har koll på hur stor utbredning den har? Jag har släktingar och bekanta som när vi pratar om det har en relation till hedendomen, men i vissa andra kretsar så står folk som frågetecken och börjar prata om vikingar istället. Det diskuteras inte, men jag tror det är ganska vanligt.

Lurvan

Akryon

Inläggav Akryon » 22 jun 2007 22:38

intressant!
Plentiful Muddy Water + A Long Time + Many Coincidences = Civilization...yeah, right!

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 23 jun 2007 13:05

En hedning, alltså en som bor på heden, (eng. pagan av latin paganus = lantlig) har en tro som definieras utifrån att den är annorlunda jämfört med den som gäller i "staden".

"Folktro" är nog en rätt bra synonym tror jag. Samtidigt har ju många stora etablerade religioner rötter i folktron. Och folktron själv påverkas av samtida kultur - just nyandligheten är väl ett jättebra exempel på det.

-narr-

Återgå till "Religion och andlighet"