Egen religion? någon?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Altercor

Egen religion? någon?

Inläggav Altercor » 18 maj 2007 23:57

Är det någon, som har gått riktigt på djupet, och tänkt fråg grunden hur alltting ligger till?

"skapat sig sin egen lilla religion?"

svårt att förklara hur jag tänker, men hoppas ni förstår

Användarvisningsbild
GothQueen

Inläggav GothQueen » 19 maj 2007 02:08

Jeg har min "egen lille religion"!

Men det har jo nesten alle som er panteister.

Jeg er da en kristen panteist.
Jeg tror på Gud, den kristne Gud, som en høyere kraft som eksisterer i naturen, i alt rundt oss.
- Og ikke som "en liten dude som sitter oppe i himmelen og peker med fingeren"...

Evolusjonen, jeg mener Gud bestemmer at dyr og planter skal utvikle seg, han bestemmer at de skal utvikle seg for å tilpasse seg omverdenen, klimaet ol.
- Men jeg mener at han bare har litt å si i hvordan vi utvikler oss, han bestemmer det ikke 100%, resten går "naturen sin gang".

Og jeg tror på "The Big Bang".
Et "smell" som tok millioner, milliarder av år!
- Og jeg tror at Gud bestemmte at livet skulle skapes ut utvikles på disse nye "stedene".

Såeh... Mange kristne syns jeg er "rar". Og sier at jeg har missforstått kristendommen helt, men det mener ikke jeg.
For jeg mener ikke at jeg er en kristen!
Jeg mener at jeg er en kristen panteist!
Eller en panteistisk kristen, som er mer korrekt å si! (På norsk hvertfall)

Det finnes mange panteister. Panteisme går hovedsakelig ut på at man tror på en høyere kraft som finnes i naturen, og man kan se den overalt.
Ikke se den som et slagst "spøkelse" eller "ånd".
- Men at man ser hva denne kraften gjør med naturen og dyrene!
Evolusjonen, stormer, tørke, vind og regn!
Why? How? What???

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 19 maj 2007 11:49

Altercor skrev:
Är det någon, som har gått riktigt på djupet, och tänkt fråg grunden hur alltting ligger till?

Självklart!(Fast ändå inte)

Det är inte en religion så mycket som en vetenskaplig förklaring för alltings uppkommst,mening osv. Jag kallar den:

BUBBLIANISMEN

Vad grundar jag den på? För att göra en lång historia kort; Jag disskuterade kvantfysik med två vänner då en av mina vänner nämnde professor Stephen Hawking. För att sätta det hela i ett sammanhang bör det tilläggas att vi för tillfället disskuterade universums form, uppkommst etc, helt enkelt universum. Min vän nämnde att han läst en av professor Hawkings texter i vilken denne jämförde universum med en bubbla i en vattenkokare. Bubblan växer tils den exploderar och detta är en liknelse till hur vårat universum växer och dör.

Bild

Jag fann denna liknelse mycket märklig och började diskuterade detta med mina vänner, de höll med mig. Om vi levde i ett universum som fungerade som en bubbla i en vattenkokare var det då inte fullt möjligt att vårt universum faktiskt var just en sådan?

Ju mer vi tänkte på det desto mer klart tedde sig allt. Om vi var en bubbla i en vattenkokare så uppstår ett problem med tidsdimensionerna. Som vi alla vet så är en bubbla i en vattenkokare inte långlivad, men vår existens, särskilt vårt universums ter sig mycket långvarig för oss. tiden måste med andra ord gå olika fort. Då väcktes frågan: "Olika fort i vad?" Det enda möjliga svaret är "i rummet" och det öppnade en ny dörr, nämligen den att vattenkokaren måste befinna sig någonstans, förmodligen i ett kök. Detta kök är med våra mått gigantiskt, vårat universum är ju en liten bubbla i jämförelse.

Varje gång vi tyckte oss skönja oss en lösning på det hela uppenbarade sig nya frågor. Någon måste ju ha satt igång vattenkokaren, vem? Vi kom fram till att det "megaversum" vi hittat måste bebos av folk liknande oss, om än av en avsevärt mycket större slag. Men varför kokade de vatten? Vi kunde endast finna två trovärdiga anledningar, antingen så tänkte de koka kaffe, eller te.

När vi kontemplerade över denna möjlighet kom vi att tänka på att det faktiskt finns flera bubblor i en vattenkokare, massor av bubblor. Vad kunde dessa vara om inte andra universum som fötts och dött massor av gånger innan oss?

Vi började genast lägga upp planer för vårt universums överlevnad. Vad för annat val hade vi?

Vi kom fram till att vi måste börja forska på detta. Vi måste hitta ett sätt att hålla vårt universum stabilt så att det inte spricker i kokningsprocessen. Och vad ska vi sedan göra när vi överlevt? JO vi måste sprida oss, ta oss in i de varelser som befolkar "megaversum".
Hur skulle vi lyckas med det? Vi funderade på att låta vår bubbla " hamna i det påtänkta kaffet eller teet och på så sätt ta oss in. Men vi kom att tänka på att inta alla dricker kaffe eller te. Men dricksvägen är ju den enda bra vägen, så vad är det alla dricker, utan undantag? Vi tänkte på det ett tag, sen slog det oss!

VATTEN

HELT VANLIGT HEDERLIGT

H 2 O

Vi måste ta oss in i dem via vatten! Och hut gör vi bäst det? Den enda lösningen hänger på ett enda hopp, nämligen det att de kokar kaffe. När man kokar te använder amn allt vatten, men när man kokar kaffe på gammaldags vis så häller man bort överflödet. Om vi sedan kom på ett sätt att dela vår "bubbla" i miljontals minder bubblor skulle vi kunna infektera miljoner varje dag!

Nu väcktes frågor om vad vi skulle stöta på i dessa varelser. Våra lekmannamässiga beräkningar kom fram till att vi skulle vara mindre än deras atomer. Vi skulle vara som oerhört små partiklar med lumpmässigt beteende.

Voilá! Tillbaka hos Stephen Hawking och Kvantfysiken! Vi skulle vara deras kvantpartiklar och om vi spred oss, förökade oss i varelserna skulle vi förr eller senare kunna kontrollera dem! Vi skulle kunna styra deras universum!

Vi gottade oss över denna lysande framtidsutsikt fram tills dess att vi med fasa insåg någonting.

DET FINNS BUBBLOR I VÅRT VATTEN!!!!!!!!!!!!

Vi insåg att om bubblor var universum så var vi smittade för länge sedan.

Det var vid denna stund som den stora splittringen ägde rum.

Jag ansåg att det hela var menat att hända, de hade infekterat oss och fått oss att tänka som vi gjorde. Det slog mig även att dessa "bubbelvarelser" måste ha blivit invaderade av sina egna små "bubbelvarelser". Jag insåg att meningen med allt är att fortsätta invadera nya universum med våra bubblor och sluta den stora cirkeln.
Stephen Hawking måste varit den som blivit välsignad först och därför måste vi dyrka honom!

Vän Alfa ansåg att vi måste spränga vår bubbla och göra slut på de hela.

Vän Beta ansåg att vi måste hitta ett vaccin mot våra bubbelvarelser och på så sätt bekämpa dem.

Kära forumiter, inse att min och Hawkings väg är den rätta och att ni måste följa den.

MVH Sökande

"I BUBBLANS NAMN ÄR VI SEGERRIKA"
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 19 maj 2007 12:30

Bubblianismen är ett bättre ord än bubbliansismen.
Alla spekulationer duger. Stephen Hawking är en spekulativ fysiker. Varför han höjs till skyarna av vissa har jag svårt att förstå. Kanske för att han sitter i rullstol och vi ska tycka synd om honom?
Visst kan det finnas flera parallella universum (vad är pluralis till universum? Stiltje här). Nå, varför just parallella? De kanske existerar i olika tidsrymder.
Man kan spekulera om mycket men så länge man inte har nåt på fötterna så är det hela just precis bara spekulation.
Själv har jag aversion mot vilt spekulerande. Inom Hawkings gebit spekuleras det vilt. Därför får de också revidera sina "teorier" ung. vart femte år. Men spekulerandet är journalistiskt tacksamt.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 19 maj 2007 12:55

Jag hade redan skapat en egen religion och en alldeles unik världsåskådning.

En dag bjöd Gud mig på glass och medan vi åt lät Gud mig se världen sett från ett annat perspektiv.

Jag fann det hela så fantastiskt och jag häpnade över den "fribiljett" som Gud gett mig till kunskap om sitt system och världsordning.

Eftersom jag fann Guds perpektiv vara mer klarsynt och bättre än min egen skapelse, gjorde jag som så många andra gjort i samma situation,
jag vände kappan efter vinden och anammade Guds värld till min.

En dag hoppas jag att alla världens troende gör detsamma. 8)

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 19 maj 2007 13:56

HA! jag skrattar åt din ytliga religion. STEPHEN HAWKING kommer bannlysa dig från bubblan i all evighet!

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 19 maj 2007 14:06

Min religion? Har ingen.
Skiter väl jag i vad du tycker Sökande. Hade nån mer smart FF-medlem sagt samma så hade jag hajat till.
Såna som dej som saknar intelligens och stil går det 13 på dussinet.

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 19 maj 2007 15:03

Ursäkta Suchanother, men jag pratade med Zokrates inte med dig. Om du nu inte har en religion är det ganska dumt att respondera på kritik gällande en religion. Trodde du att jag svarade på din anmärkning ovan?
I så fall trodde du fel. jag uppskattade din anmärkning och redigerade det jag skrivit (bubbliansism till bubblianism) vilket du skulle märkt i fall du tittat efter. Så detta var bara ett missförstånd.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 19 maj 2007 19:18

Jag gillar din religion GothQueen :)

Jag misstänker att vi har nånting gemensamt...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Egen religion? någon? Ett förslag

Inläggav Algotezza » 19 maj 2007 20:40

Altercor skrev:Är det någon, som har gått riktigt på djupet, och tänkt fråg grunden hur alltting ligger till?

Gud är totalt ensam. Kosmos är hans onaniakt. Ensamhetskänslan är att uppnå Guds frekvens. Onani - den sanna kärleken. För Gud blir egoism och altruism detsamma: allegoism. Kosmos som ett tidsfördriv som just nu ser ut och funkar som det gör. Man kan kalla Gud vad man vill. Det minsta, det största, satan... Ego & the Trippers... lirarna som styr skiten.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Avantgardet

Re: Egen religion? någon? Ett förslag

Inläggav Avantgardet » 19 maj 2007 22:10

Algotezza skrev:
Altercor skrev:Är det någon, som har gått riktigt på djupet, och tänkt fråg grunden hur alltting ligger till?

Gud är totalt ensam. Kosmos är hans onaniakt. Ensamhetskänslan är att uppnå Guds frekvens. Onani - den sanna kärleken. För Gud blir egoism och altruism detsamma: allegoism. Kosmos som ett tidsfördriv som just nu ser ut och funkar som det gör. Man kan kalla Gud vad man vill. Det minsta, det största, satan... Ego & the Trippers... lirarna som styr skiten.

A

Vackert.

Akryon

Re: Egen religion? någon?

Inläggav Akryon » 22 maj 2007 02:46

pass, jag tror inte det!

Fication
Kontakt:

Re: Egen religion? någon?

Inläggav Fication » 22 maj 2007 11:48

Ja, det är nödvändigt om man inte vill underkasta något av de befintliga systemen (vad någon annan säger) utan själv vill hitta ett sätt att förhålla sig till världen.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 22 maj 2007 12:41

Måste du ha en hel religion för det Fication?

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 22 maj 2007 12:50

Nja, religion är nog fel ord. http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion
Enligt wiki så innefattar det vanligen ett postulerande av högre övernaturlig makt. Men framför allt så är religion något som är kollektivt. Det är möjligen svar på frågan "sin egen lilla religion".

Det är nog snarare ett "sammanhängande tankesystem" jag skapar - filosofi.

Tro på en högre intelligens däremot ingår i mitt tankesystem. :-)

Återgå till "Religion och andlighet"