Jonas Nyström skrev:Min tes: Jag hatar och genom att hata gör jag våld på min egen själ. Hatet fräter på min själ, jag tål det egentligen inte. Någon får mig att hata. Spelar för ögonblicket ingen roll vem eller varför, poängen är att hat alstras vid tanken på en viss människa. Så kommer impulsen att göra vederbörande illa. Vad hoppas jag därmed åstadkomma?
Jag hoppas förinta mitt hat. Jag tål inte hatet och jag hoppas (inte utan grund) att hatet ska minskas eller försvinna om jag gör illa den som framkallar mitt hat.
Genom att skapa en skuld gentemot den hatade förbrukar jag mitt hat. Jag kommer honom närmare i mitt inre, får en outplånlig relation till honom. Ha, nu är vi kvitt, kanske jag tänker men relationen är där. Även om jag dödar vederbörande så är den där (inte minst då).
När vi tänker på våld och att ö h t tillfoga en annan människa skada så är det mest i sådana termer vi tänker. Att det rör sig om hämnd eller annat agg. Den manlige sadisten kanske hatar kvinnor, kanske var ett oönskat barn osv. och tar ut detta på sina älskarinnor i ett kanske eskalerande upprepningstvång som slutar med lustmord eller liknande.
Men om vi tänker på våld i ljuset av ovanstående samtal, det vi fört på den här tråden, så får även driften att hämnas ett nytt ljus över sig (och nu menar jag vanlig, banal hämnd, inte sm eller så): Genom att tillfoga skada skapar jag skuld och kommer närmare personen jag skadar. Tänk dig då att jag ö h t inte hatar den personen, tvärtom hyser jag den djupaste aktning och vördnad för honom (eller henne, då)! Skulle inte då tillfogandet av skada föra oss ännu närmare? Det är just det det gör, visar det sig.
Man sätter sig över en allmän regel tillsammans, blir sociala medbrottslingar. Den biten påpekar Fann då och då. Men man sätter sig även i skuld gentemot varandra. Förbrukar oskuld. Och den som tar emot våldet är minst lika skyldig eftersom h'n genom att gå med på eller rentav vilja våldsakten mot sin egen person eller åtminstone lekamen låtit den andre sätta sig i skuld. Och det verkar fram och tillbaka i allt subtilare och mer svårfångade skuldförhållanden. Men så är det detta: att man lika lite som man orkar leva med hat orkar leva med skuld. Så man gör det storsinta; man efterskänker. Tacksamhet ersätter skulden. Djup, innerlig tacksamhet. Och man blir ytterligare en grad verkligare för varandra. Rum bildas för kär lek.
Varpå jag svarade:
hovnarr skrev:Man får nästan förutsätta en karmisk grundsyn för att kunna ta till sig vad du säger Jonas (tror jag - i alla fall har jag en sådan, så det är ju bra). Men menar du att man kan efterskänka en karmisk skuld? Är det dem man står i karmisk skuld till som har all makt kring förlåtandet, eller är det så att karman "utövas" i alla fall? Behöver den <i>förlåtna</i> mördaren inte uppleva mördande riktat mot honom eller dyl. i så fall? Hur ska han då utvecklas?
Diskussionen här kan givetvis gälla karma och dess verkningar ur ett bredare perspektiv.