Är slumpen Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Är slumpen Gud?

Inläggav Algotezza » 05 jul 2007 13:25

Har slumpen ersatt Gud idag?

I naturvetenskap (allt startade av en slump; vi finns på jorden av en slump)

Inom världsekonomin (uppåt eller neråt beror på slumpen)

Inom privateknomin (köp skraplotter, få en tryggad tillvaro)

Kan begreppet Slumpen öht förklara något eller är den något man tar till när man saknar förklaring?

Eller är kaos Gud?

A
Algotezza aka Algotezza

anakoret

Inläggav anakoret » 05 jul 2007 14:36

Hmm... Det beror väl inte på slumpen vad som händer i världsekonomin, eller? Det är väl inte helt random utan har en kausal förklaring till något föregående?

Var lotten hamnar beror på i vilken låda den stoppas ned i och var lådan skickas?

Jag tycker inte om slumpen (haha). Jag tycker nog inte ens att tärningsspel är slumpen utan beror på utgångsläge och vilken kraft man kastar med o.s.v.

Begreppet slumpen kan inte förklara något (förutom det sista av ölen då) och det är något man tar till när man inte kan förklara något.

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 05 jul 2007 15:11

Algotezza skrev:
Har slumpen ersatt Gud idag?

I naturvetenskap (allt startade av en slump; vi finns på jorden av en slump)

Inom världsekonomin (uppåt eller neråt beror på slumpen)

Inom privateknomin (köp skraplotter, få en tryggad tillvaro)

Kan begreppet Slumpen öht förklara något eller är den något man tar till när man saknar förklaring?

Naturvetenskapen använder sig nog främst av ordet slump i brist på någonting bättre. Fanns det en orsak så är den förmodligen så oerhört komplicerad att vi inte ens kan börja föreställa oss den.
Själv tycker jag inte om begreppet slumpen, kan inte se något bevis på att något skulle vara styrt av den. Det finns alltid en orsak (eller flera), visst man kan tala kvantfysik men jag är övertygad om att det är vår okunskap och brist på fantasi som spökar.

Determinism är det enda jag kan acceptera.
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...

amy

Inläggav amy » 05 jul 2007 16:12

Man kan inte förklara Något, så det bästa man kan göra är att uppfinna en fantasifigur som Gud som kan förklara Allt.

Det har ingen betydelse vad man kallar fantasierna... naturlagar, slump, kärlek, elektricitet, ödet... allt är bara ord, fantasier... och fantasi är det enda som kan förklara Något i en dröm/fantasi.

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 05 jul 2007 16:32

Amy skrev:
Man kan inte förklara Något, så det bästa man kan göra är att uppfinna en fantasifigur som Gud som kan förklara Allt.

Vad då inte inte förklara? Varför skulle man inte kunna det?
Det har ingen betydelse vad man kallar fantasierna... naturlagar, slump, kärlek, elektricitet, ödet... allt är bara ord, fantasier... och fantasi är det enda som kan förklara Något i en dröm/fantasi.

Ingen betydelse för vad/vem? Menar du att ingen kan bekräfta de abstrakta symboler (läs: namn, ord, enheter) faktiskt är de rätta? Må så vara, men det spelar ingen roll. Våra system (exmpelvis mattematik) är perfekta eftersom de formats ur en definition vi själva bestämmt.

Angelina

Inläggav Angelina » 05 jul 2007 18:04

Om Gud är allt, så är Gud även kaos. ( fast de kristna kallar denna delen av Gud för Satan )

amy

Inläggav amy » 05 jul 2007 18:28

Angelina skrev:Om Gud är allt, så är Gud även kaos. ( fast de kristna kallar denna delen av Gud för Satan )

Förut betydde kaos ordning: http://en.wikipedia.org/wiki/Chaos

"Due to people misunderstanding early Christian uses of the word, the meaning of the word changed to "disorder".

Sökande skrev:Vad då inte inte förklara? Varför skulle man inte kunna det?

För att allt är något, och ordet "något" betyder: jag vet inte vad det är

Ingen betydelse för vad/vem?

Ingenting har någon betydelse. Därför har inte heller "ingenting har någon betydelse" någon betydelse.

Benjie

Inläggav Benjie » 05 jul 2007 18:45

amy skrev:Ingenting har någon betydelse. Därför har inte heller "ingenting har någon betydelse" någon betydelse.

Så kan man säga ja.

BENJIE

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Universalsvar

Inläggav Algotezza » 05 jul 2007 19:33

Jag gillar inte heller begreppet slumpen. Det är tomt, förklarar inget - eller inte ens ingenting... Vi använder det när kausaliteten är alltför komplex och mångdimensionell.

Om Gud är allt - är han allt, inkl. kaos, mörkrets vänstra hand. Eller hon.

Amy, om vi inte vet vad vi säger, hur vet vi då att vi vet att vi inget säger. Ingenting spelar någon roll. Inte heller ingenting.

Så en uppmaning från okänd källa:

Bed och onanera! Det skapar en mening åt ens tomma liv! Intet fylls av kamouflerat intet! Man kan göra det med ord också!

Skapelsen är Guds masturbationsakt, enligt Nikanor Teratologen.

Vem skall trösta slumpen?

A
Algotezza aka Algotezza

Wintran

Inläggav Wintran » 05 jul 2007 21:04

Jag tror som Sökande att begreppet slump mest används för sådant som är extremt svårt att förutse, åtminstone om vi rör oss inom vetenskapens ramar. Vi säger att ett tärningskast avgörs av slumpen, ändå vet vi att det handlar om extremt små variationer i vinkling och kraft i själva kastet, likaså hur underlaget ser ut, som i slutändan avgör hur tärningen ska landa. Vi kan inte själva styra hur tärningen ska landa, för det kräver en för detaljerad fakta och exakthet som vi inte har, så därför säger vi att tärningskastet beror på slumpen.

Kort sagt, när vi inte enkelt kan förutse en händelse eller enkelt sammanfatta dess orsak, så säger vi att den styrs av slumpen.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 05 jul 2007 22:34

Jag tänkte själv kommentera slumpen, men efter att ha läst Wintrans inlägg känns det nu överflödigt. Bra beskrivning! :)

Benjie

Re: Universalsvar

Inläggav Benjie » 06 jul 2007 13:24

Algotezza skrev:Jag gillar inte heller begreppet slumpen. Det är tomt, förklarar inget - eller inte ens ingenting... Vi använder det när kausaliteten är alltför komplex och mångdimensionell.

Amy, om vi inte vet vad vi säger, hur vet vi då att vi vet att vi inget säger. Ingenting spelar någon roll. Inte heller ingenting.

Bed och onanera! Det skapar en mening åt ens tomma liv! Intet fylls av kamouflerat intet! Man kan göra det med ord också!

A

För  slumpen  finns ingen tröst!

Inom vetenskapen finns  begreppet  slump som en faktor där inget på  förhand  kan vara  kausalt/framgent  givet och bestämt för livets rörelse och  formulering.

Exemplet brukar vara att om man ser en droppe på glasrutan så vet man aldrig  vilken väg den tar eller med tanke på jordens historia om man backar bandet så skulle inte allt gå precis samma väg pga det egentligen lättförstådda med skeendens natur, att inget går att upprepa identiskt om vi tar om allt från början.

BENJIE

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 jul 2007 17:30

Benjie skrev:
Algotezza skrev:Jag gillar inte heller begreppet slumpen. Det är tomt, förklarar inget - eller inte ens ingenting... Vi använder det när kausaliteten är alltför komplex och mångdimensionell.

A

Inom vetenskapen finns  begreppet  slump som en faktor där inget på  förhand  kan vara  kausalt/framgent  givet och bestämt för livets rörelse och  formulering.

Exemplet brukar vara att om man ser en droppe på glasrutan så vet man aldrig  vilken väg den tar eller med tanke på jordens historia om man backar bandet så skulle inte allt gå precis samma väg pga det egentligen lättförstådda med skeendens natur, att inget går att upprepa identiskt om vi tar om allt från början.

BENJIE

Hur kan begreppet slump relateras till begreppet kaos? Slumpen kan ju ringas in med statistik och sannolikhet, så ej slumpen.

A
Algotezza aka Algotezza

Benjie

Inläggav Benjie » 06 jul 2007 23:02

Algotezza skrev:
Benjie skrev:

A

BENJIE

Hur kan begreppet slump relateras till begreppet kaos? Slumpen kan ju ringas in med statistik och sannolikhet, så ej slumpen.

A

Good  question! men .." så ej slumpen" menade  Du väl inte.. utan.. så ej kaoset??

Om Du  kan styra över all rörelse tex ta bort det sandkorn eller sätta dit det som hamnat på glasrutan och så styra vattendroppens väg bana riktning åt annat håll så finns inte slumpen eller kaoset  längre .

Dock, "slump" innebär "kaos" i det att den ej äger förutsägbarhetens  klara prägel, den kan vi inte veta hur eller när den befaller  en  sin icke  förutsägbara riktningsangivelse, och vi kan  trösta  oss med att allt inte är totalt kaos eller att även kaoset  är/har en  mening!

Frågor som intresserar mig är tex av arten  - varför  försvann vissa  livsformer under kambrium som taxionomiskt sannolikt tillhört egna  fyla  och därmed i mångfald skulle ha överträffat samtliga  ryggradslösa  djur  i dagens  have? Pga av olycka eller oduglig funktion? KaosSlumpen eller  felprogram? Och igen , om vi spolar  tillbaka  bandet  och startar världen på nytt ...tror du då att Historien  går som på räls och låter upprepa  sig identiskt...eller slumpar sig till en rad olikheter denna vår värld aldrig  skådat?

BENJIE

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 07 jul 2007 17:06

Benjie skrev:
Dock, "slump" innebär "kaos" i det att den ej äger förutsägbarhetens  klara prägel, den kan vi inte veta hur eller när den befaller  en  sin icke  förutsägbara riktningsangivelse, och vi kan  trösta  oss med att allt inte är totalt kaos eller att även kaoset  är/har en  mening!

Där misstar du dig! Kaos må vara oförutsägbart, men framförallt är det oordnat, oorganiserat. Slumpen är oförutsägbar, men endast som händelseförlopp betraktat. Dock kan man efter en specifik händelse se att den så kallade "slumpen" uppträdde enligt ett mönster, inte kaosartat.

Dock är detta semantik, kaos kan inte existera i verkligheten.
(Notera att jag inte talar om de situationer vi delger ett kaosrelaterat epitet, det är bara bildspråk.)

Återgå till "Religion och andlighet"