Cosmic philosopher skrev:1)Om en ateist hamnar en i en mycket,mycket plötsligt oväntad,obehaglig livsfara, som t ex under en flygplanskatastrof där planet håller på att störta, vänder sig då inte denna ateist automatiskt till NÅGOT om önskan om hjälp?
Förhoppningsvis vänder sig denne till sin egen förmåga, även om man har oddsen emot sig i en sådan situation. Man kan ju emellertid föreställa sig vad som hjälper mest om man exempelvis är piloten i planet; att be en stilla bön, eller försöka lösa problemet efter bästa förmåga...
Cosmic philosopher skrev:Är detta då i sin tur inte identiskt med en bön till Gud om hjälp?
Inte i mina ögon eftersom ett gudsbegrepp är något nyckfullt och deterministiskt betingat.
Cosmic philosopher skrev:Är då bönen uppfunnen av människan?
Förmodligen.
Cosmic philosopher skrev:Existerar bönen inte i henne som något organiskt instinktsmässigt från början som automatiskt träder fram i kraft där han/hon svävar i livsfara?
Ingen aning.
Cosmic philosopher skrev:2)Finns det undersökningar och statistik som visar att teister kommer över sina motgångar,sjukdomar och misslyckande lättare än ateister gör generellt?
Jag har läst att man bevisat bön har en självsuggestiv effekt som kan hjälpa människor i deras prestationer eller attityder. Har emellertid ingen säker källa till det. Personligen är jag övertygad om att det stämmer. Jämför bara med hur en elitidrottare förbereder sig inför tävling, exempelvis.
Cosmic philosopher skrev:3) När en teist råkar ut för yttre fiendskap,orättvisor,lidanden,sorger och motgångar så använder h*n sig av bönen som hjälpmedel. Hur hanterar ateisten dessa realiteter. Vad använder sig ateisten av istället för bönen?
Meditation. Golf. Vänner. Ingenting. Sitt självförtroende. Det finns förmodligen lika många svar som det finns människor.