Jesu död på korset för våra synder och återuppståndelsen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Jesu död på korset för våra synder och återuppståndelsen

Inläggav hovnarr » 01 maj 2008 22:32

Japp, this is the heavy shit. Bara rubriken gör ju att man vill säga "uäck!" och vända i dörröppningen. Men läs vidare för all del.

På signerad blogg skrev jag nyligen följande inlägg som jag tänkte utveckla här:

Vad eller vem, hur och varför, var eller är Kristus och/eller Jesus? Denna grammatiskt styltiga fråga vittnar om dess komplexitet, och att svaret kanske inte är alldeles snutet ur näsan. Ändå måste det ju vara den för kristendomen absolut viktigaste frågan att ställa! Eftersom den har denna särställning upplever jag inte att jag kan behandla den inom ramen av det allmänna kristna FAQ som Psykedelikatesser hyser - ämnet kräver ett eget inlägg.

Jag har tidigare tillkännagivit att jag är en anhängare av den ahistoriska hypotesen, men denna artikel förutsätter inte en sådan hållning. Vi ska dock börja med att undersöka själva personen Jesus Kristus rent hypotetiskt, och se vart det spåret leder.

Vad är det som är heligt? Sant? Gott? Vördansvärt, ja dyrkansvärt? Svaren varierar förstås utifrån den personliga, andliga hållningen, men de flesta skulle nog mena att en trollkarl, hur mäktig han än må vara, inte är svaret på frågan. Alltså, en bokstavlig läsning av Jesu under (vattnet som blir till vin, utfodringen med bröd och fiskar etc.) ger vid handen en gestalt som, enbart i kraft av sådana under (vare sig de verkligen hänt eller ej), inte bör dyrkas, eftersom denna dyrkan skulle baseras på makt och “stor medicin”. Det vore alltså att dyrka det mäktiga över eller jämte det sanna, vilket är grunden till all avgudadyrkan.

Hur är det då med den fysiska personen Jesus offergärning - alltså att dö för sin övertygelse, för kärleken till mänskligheten? Visst är detta en stor sak. Men historien har många exempel på fromma människor som gjort samma offer. Att upphöja en av dessa på bekostnad av de andra känns inte smakfullt, och skulle också kunna leda till sådan avgudadyrkan som otaliga sekter även i modern tid baseras på. Är inte detta t.o.m. en tänkbar poäng (bland många) bakom berättelsen om korsfästelsen? Alltså tanken att Jesus, enligt evangelierna, låter sig korsfästas som en simpel tjuv och förbrytare för att visa att det inte var den fysiska personen som var det vikiga, som gav frälsning, utan att var och en är tvungen att ta upp korset och breda ut sina armar för att realisera Kristus i sig själv?

Så, vare sig vi tror att Kristusnaturen verkligen inkarnerat i en specifik, fysisk person, eller ej - och vare sig vi tror att evangelierna i så fall skulle vara en korrekt historisk beskrivning av dennes liv och gärningar, eller ej - så står det klart att denna fysiska person som sådan knappast kan vara grunden för en “katolsk” d.v.s. allmän gudalära. Vi kan älska en sådan tänkt, historisk person liksom vi kan älska många andra historiska personer, men det är själva arketypen, Människosonen (ordagrant från den grekiska evangelietexten: människan som son) som är vördans-, dyrkans-, och eftersträvansvärt. Det vill säga, människan som en son till Fadern, som en dotter till Modern, som ett kärleksbarn skapat i den gudomliga avbilden.

Detta ställer en del inom den traditionella bibeltolkningen på ända, men detta har å andra sidan alltid varit Jesu grej - att inte ändra ett jota av lagen, men ständigt omtolka den för att passa tidsandan. Detta skapade ju så att säga en stor uppståndelse även på den tiden, då det begav sig, bland Fariséer och skriftlärda. Jag försäkrar dock att det inte är nödvändigt att ändra ett jota i någon helig skrift här heller, med den tolkning jag antyder ovan, men vanliga påståenden inom den kristna traditionen kan få helt ny innebörd.

Vad skulle det t.ex. kunna innebära, utifrån tankegången ovan, att Jesus dog för våra synder på korset? Sedär ännu en komplicerad fråga som kräver sin egen behandling, och kanske får den det i en kommande artikel.

Sammanfattningsvis alltså; synen på Jesus som Människoson, som både man och myt, gör att det evangelierna förmedlar blir en slags mysterier eller gåtor. De förmedlar alltså ett skriftligt visdomsinnehåll kring människan, det gudomliga etc. som kan tillgodogöras meditativt. Utöver det skriftliga ordet uppstår också traditionella "memer", där Paulus är den förste förkunnaren av dessa. Låt oss nu betrakta den kanske mustigaste av dessa, nämligen idén om Jesu död på korset för våra synder och den därpå följande återuppståndelsen.

Detta motiv består av flera delar, och om vi gör det med varsam hand låter de sig faktiskt analyseras (alltså delas upp), således:
*Jesus. Kristus. Människosonen. Människan som son. Se citatet ovan för en utveckling.
*Korset. Alltså en antropomorf (människoformad) syntes av en vertikal förbindelse mellan himmel och jord och en horisontell horisontlinje som hör till denna världen. De möts i krysspunkten, mitten.
*Död genom korsfästelse. Här är det något som dör, d.v.s. övergår, förgås, transformeras. Likt ved som blir till aska när elden förtär den. På det specifika sättet att fyra sår först inflikas genom fastspikning, varpå ett avslutande spjutstick i sidan (hjärtat) säkertställer döden.
*Syndernas förlåtelse. Synd kommer av sund, alltså att det finns ett avstånd mellan Gud och Människa. Syndaförlåtelse blir då att återvända till Gud ("återvänd er" ropar Johannes Döparen vid Jordanfloden om man översätter grekiskan direkt).
*Återuppståndelse på den tredje dagen.

Detta är motivet eller temat till den "skriftliga bild" (alltså myt) som evangeliet förmedlar. Vad ska vi göra av den?

Jag tänker mig såhär, poetiskt uttryckt, och undrar vad ni andra tänker kring detta.

Människan börjar vakna;
börjar ana djupet i avgrunden.
Hon vänder sig om,
och ser på nytt
det sköna och det goda.
Stärkt ser hon sig sedan omkring,
och ser sitt kors, sitt lidande.
Hon säger villigt; låt det ske.
Låt äntligen kärleksviljan ske och inte min.
Det som då dör bort,
ska likt askan ge näring åt det som blir kvar.
Men när ogräset slutligen rycks upp ur hjärteroten,
ropar hon ändå, "Eli, Eli...!"
Men uppståndelsen, himmelriket är nära.
En ny, mer strålande människa, tar form.
Ännu ett litet steg för Människan.
Ett stort steg för mänskligheten.

-narr-

Användarvisningsbild
Zokrates

Re: Jesu död på korset för våra synder och återuppståndelsen

Inläggav Zokrates » 02 maj 2008 00:07

hovnarr skrev:
*Korset. Alltså en antropomorf (människoformad) syntes av en vertikal förbindelse mellan himmel och jord och en horisontell horisontlinje som hör till denna världen. De möts i krysspunkten, mitten.
*Död genom korsfästelse. Här är det något som dör, d.v.s. övergår, förgås, transformeras. Likt ved som blir till aska när elden förtär den. På det specifika sättet att fyra sår först inflikas genom fastspikning, varpå ett avslutande spjutstick i sidan (hjärtat) säkertställer döden.-narr-

Korset hörde till ovanligheterna när det gällde romarnas korsfästelser. Oftast använde de endast en påle som offret bands fast på. Även spikning av händer och fötter låter osannolikt, då spikar faktist kostade mer än enbart rep. De som straffades bands alltså fast på ett sätt så att det såg ut som om de halvsatt på pålen. Att Jesus korsfästelse skulle sett annorlunda ut är inte särskilt trovärdigt, alltså bör korset som symbol mer ha att göra med andra religiösa symboler och implicerats först långt senare. Bland de första religiösa var det istället en fisk som symbol för kristendomen som användes. Det är troligt att själva korsfästningen som metod, så som den framställs idag med jesus, först kom i bruk av de första kristna i rom, för att straffa oliktänkande.

hovnarr skrev:*Syndernas förlåtelse. Synd kommer av sund, alltså att det finns ett avstånd mellan Gud och Människa. Syndaförlåtelse blir då att återvända till Gud ("återvänd er" ropar Johannes Döparen vid Jordanfloden om man översätter grekiskan direkt).
-narr-

Okunskapen är ibland så stor så stor, ack ack vad fel du kan ha.

Att ens tro att ordet synd betyder avvikande är ju löjligt. Likaså att koppla synd till sund, smalt vattendrag och dylikt som en del felaktigt gör. Ordet sund kommer från ordet sind som betyder väg eller gång, härav kan vi även härleda ordet sända.

Man skulle kunnat tro att ordet synd kommer från latinets, sine cura, utan omsorg, vilket hade varit både en passande och beskrivande term på syndaren, men inte ens det är rätt.

Ordet synd går att spåra tillbaka till det fornindiska språket sanskrits ord, satya, vilket betyder "det är", och alltså även då i betydelsen att det som är, "det är sant". Alltså är även ordet satya ursprungsordet för sanning, sant. Men hur kan då det som är sant bli "synd" i dagen betydelse, något negativt och skamligt?

Jo, det som är sant är samma grundord som skyldig, jämför t.ex latinets ord , sons, för skyldig, omvänt innocent, oskyldig i dagens engelska,
och om vi vidare tänker på att det som är, är sant, så är det alltså skyldigt till att vara.

Här är det införandet av kristendomen som har ändrat fokus och betydelse och lagt tonvikt på just betydelsen skyldig, vi är alla skyldiga, vi är alla syndiga. Detta har ju en mängd negativa infallsvinklar, då de skyldiga bär skuld som blir likvärdigt med skam, skymf, skada, skämta mm, vilka alla är ord som ursprungligen hänger samman i betydelser att förringa, nedvärdera, såra samt att ha ett "skyldigt" uppsåt till detta varvid vår skuld framstår som värre än att blott vara skyldiga till att existera, därav görs kopplingen till "skyldig" i en negativ betydelse.

Detta blir desto mer tydligt då man jämför franskans, och omgivande sydliga länders ord för synd, péché, pecado, som hänger ihop med ordet pecho, bröst,
härav uttryck som att slå sig för bröstet, visa bröstet,  i betydelsen att framhäva sig över andra och då givetvis i avsikten att förringa sina medmänniskor eller att blotta bröstet för att väcka lusta.

( Ser framför mig en galiciska i vit dräkt som endast täcker sitt ena pecho och en råttögd munk vars haka glipar så saliven rinner över, visst, det måste ha varit ett helvete att skuldbelägga den delen av europa? För germanerna var det värsta att stå i skuld till någon, emedan de slappa sörlänningarna gärna skuldsatte sig för att leva en siestaliknande drönartillvaro varvat med väna kvinnor. Kristendomen har alltid utnyttjat folks speciella särarter för att vända det emot dem.
Urexemplet är när de kom till eskimåerna och talade om helvetet som ett evigt brinnnande ställe, varpå värmen lät så lockande att eskimåerna gärna ville komma dit efter döden. Detta fick munkarna att revidera helvetet just för eskimåerna, till att bli en evighet i kyla och mörker.
Om detta är en vandringssägen eller bär spår av sanning låter jag vara osagt, men det var i denna stilen införandet av kristendomen bedrevs).

Om vi alla är "syndare", kan det då verkligen finnas avvikare?
Japp! Ingen regel utan undantag, dessutom fanns det såväl arvs som dödssynder för att komplicera skuldbeläggandet.
Därför kom synden att gälla alla, även de kristna församlingarnas trogna.

Ursäkta min gamla skåpmat, en favorit i repris. :wink:

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 02 maj 2008 00:32

Jag förstår inte. Vem skulle vilja göra något sånt?

Är universum endast ett KNEP? Mängder av människor har sett Jesus på korset framför näthinnan i en psykologisk död -tror ni på allvar att det är HAN som här "frälser" er?
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 02 maj 2008 01:46

Käre Zokrates,

Att Jesus korsfästelse skulle sett annorlunda ut är inte särskilt trovärdigt, alltså bör korset som symbol mer ha att göra med andra religiösa symboler och implicerats först långt senare.

Att Jesus korsfästelse, historiskt sett, skulle "sett ut" överhuvudtaget är i min värld inte särskilt trovärdigt. Jag hänvisar till korset som symbol, och den korsfäste Jesus som symbol. Min betraktelse var inte historisk utan meditativt mytologisk.

Vi har alltså fått olika undervisning om ordet "synds" etymologi, men låt inte detta stå ivägen för själva poängen. En etymologisk härledning kan ju endast tjäna det syftet att visa hän på en redan känd (men kanske inte uttryckt) innebörd, och här menar jag att både din och min variant visar på samma sak.

Det jag pratar om är inte något avvikande (ett sund är ju som bekant inte särskilt avvikande) utan något avskiljande. Och det som avskiljer är ju, som du säger, just när människan "slår sig för bröstet", d.v.s. begnar formeln:

Ske min vilja

istället för:

Ske din vilja

Detta är roten till att leva avskiljt från Gud, inte avvikande!

Åke skrev:tror ni på allvar att det är HAN som här "frälser" er?

Jag kan tänka mig att vissa tror det ja, vilket är en av anledningarna till att jag kände ett behov att skriva det ovanstående.

-narr-

magicadehex

Inläggav magicadehex » 02 maj 2008 19:53

Korsfästelse användes på den tiden vid grova brott.

Jag tror vi skulle ha lättare att se en helhet i NT om alla evangelierna skulle tillåtas finnas med, men nu finns ju evangelier som inte erkänns, exampelvis JUDASEVANGELIET vilket jag tror skulle vända upp-och-ner på vårt synsätt av korsfästelsen, däri menas att Judas Iskariot var den av lärjungarna som förstod Jesu budskap och som var förtrognast med Jesus, alltså ingen förrädare- utan snarare offrade Judas sig till att förråda Jesus.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 03 maj 2008 02:04

Jag kan tänka mig att de olika evangelierna hade samma ambition, men att man erbjöd olika smaker för att nå ut till en bredare publik. Ungefär som att Wagners Ringen inte passar alla, så därför finns Tolkien, Star Wars, Bourne Identity med flera för att förmedla väsentligen samma ackord med annan melodi.

Och är det inte också som i Judasevangeliet? Att när människan som son dör i kristus, så måste det ske villigt, och till och med den som ger nådastöten måste betraktas som en kär vän?

-narr-

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 03 maj 2008 04:31

(Förresten, liten inpass, Judas insats är underskattad, och undervärderad, för utan honom ingen Kristus. Så tolv silverslantar är djävligt dåligt betalt för årtusenden av oförtjänt smutskastande. Nåväl, tipsar om Borges lilla text på ämnet ur hans "Fiktioner"...)
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 03 maj 2008 05:36

Frågan är vad profillös närvaro blir baklängels. Det första skapandet är inte Pluto, allt bara förefaller verka så. Jag ska rådfråga en judisk Kräfta för vidare ansvar.
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 03 maj 2008 05:45

Arvsmassans infytande är rörande löjligt. Det visste ni kanske inte. När allt kommer omkring handlar det enkom om att ansvaret över sin individualitet är högst, och att göra det bästa av jämliken i varje given situation. Lystra till Post Blue -Placebo. Objektiv passion. Underbart.

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 03 maj 2008 05:54

DET som inte behövs sägas. Ärligheten.

Återgå till "Religion och andlighet"