Santo Daime
Dai-me Forca, Dai-me Luz, Dai-me Amor
Så, en tråd för den nyfikne på denna rörelse från Amazonas djungel. Det finns mycket information att finna på nätet. Men lite kort:
I början av förra seklet, i samband med första världskriget, växte gummitapparyrket "Caboclo" och många svarta män med slavförfäder åkte in i Amazonas. En av dem var Irineu Serra. Han mötte urbefolkningen och drack Ayahuasca 'själens/dödens/andevärldens lian', en dryck som populärvetenskapligt klassifieras i gruppen hallusinogener. Ett kvinnligt andeväsen (Mae Divina), som han naturligt nog identifierade som Virgem Maria, mötte honom. I kontakten härur gavs doktrinen Santo Daime 'Heliga Ge-mig' till honom. Han fortsatte att motta hymner under resten av sitt liv. De hymnerna, liksom hymner mottagna av andra och accepterade i Juramidam - ceremonin utgör basen för arbetet. En ceremoni kallas trabalho - ett arbete och pågår mellan 4-12 timmar, eller längre. Omvälvande processer och healing bortom ord är vad de ofta innebär.
Här exempel på en hymn, mottagen av Padrinho Alfredo, nuvarande ledaren av Santo Daime doktrinen. Det är han som bär lianen i slutet:
Da Floresta 'Skogen'
Om en månad tar jag tåget ned till italien för att delta på Santo Daime Europakonventet, med sex ceremonier, möte, karma yoga mm. Jag ska svara på alla frågor, beroende på karaktär kan det ta olika lång tid.
Tack för din uppmärksammhet.
Heliga Ge-mig - Frågetråd om min religion
Moderator: Moderatorgruppen
Lite bilder, jag syns från sidan och bakifrån på några av dem, med glasögon och beige byxor, framåtlutad med händerna på knäna och ett sånghäfte i vardera byxfickan på en. Det bästa jag varit med om.
http://www.flickr.com/photos/25937057@N06/sets/72157607891847627/show/
http://www.flickr.com/photos/25937057@N06/sets/72157607891847627/show/
- Johan Ågren
- Administratör
Utöver inslagen av hallucinogener, vad skiljer denna rörelse rent tekniskt/psykologiskt från andra religiösa rörelser där sången, transen och extasen i gruppen utgör grundfundament? Förstår att doktrinen uppståt ur ett visst sammanhang; där vissa personer och övermänskliga entiteter är inblandade, men bortsett från detta?
Hur vanligt är det bland utövarna att de brukar Ayahuasca? Vad är den allmänna inställningen till detta?
/Johan
Hur vanligt är det bland utövarna att de brukar Ayahuasca? Vad är den allmänna inställningen till detta?
/Johan
Utöver inslagen av hallucinogener, vad skiljer denna rörelse rent tekniskt/psykologiskt från andra religiösa rörelser där sången, transen och extasen i gruppen utgör grundfundament? Förstår att doktrinen uppståt ur ett visst sammanhang; där vissa personer och övermänskliga entiteter är inblandade, men bortsett från detta?
Jag funderar över om jag varit i något annat sådant sammanhang. Sången transen och extasen i gruppen är det centrala även i Ayahuascaceremonier, och sådana har jag ju en hygglig erfarenhet av. I samband med min yogautbildning har jag ju sjungit en del kirtan/bhajans, men då har sången och 'gruppextasen' om man nu kan tala om sådan, varit mer av ett pausinslag, som ett komplement till yogateknikerna och meditationsprocessen. Där har jag också haft några dagar med sufitekniker. I den traditionella sufivarianten av holotropisk andning når man som grupp en del ned i samma känsloläge där det närmar sig lite av den direkta känsloöverföringen/fältet som man gör här. Men då sjunger vi ju inte, bara utstöter läten. Annars har jag inte varit i någon svart sydstatsgospel, eller pingstkyrkotungotalande. Så jag kan inte svara direkt på din fråga.
När jag säger att det är det bästa jag varit med om, så menar jag att jag aldrig har mått så bra, känt mig så hel under så lång tid. Helandet sker genom sången, 200 människor vars kroppar kanaliserar sångerna. Det är en oerhörd kraft. Jag kan nämna ett exempel: Det var en tjej jag såg som kom in i tältet klädd i vanliga svarta jeans och nån svart överdel. Det verkade för mig som om hon bara hade haft vägarna förbi, jag tror hon märkte att jag tittade nyfiket efter henne, men hon ville inte synas. Hon satt sig i en stol och blev sittande. Detta var den längsta ceremonin, ca 15 timmar, med en paus i samband med ett par giftemål och ett dop. Hon kom in någon gång ganska tidigt och satt i samma stol hela tiden längst bak. Hon intog inte sakramentet utan satt kvar bara för sången och stämningens skull. När ceremonin var klar såg jag henne gå drömmande fram mot altaret och hon tänkte inte på att hon knäppt upp byxorna för bekvämlighetens skull så de hängde halvvägs ned över trosorna. Det såg ut som om hon kände sig hemma.
Så vad var det du frågade? Som du förstår går det inte att skilja ceremonin och Daimen (det 'hallucinogena' teet) åt, det är ett upplevelsefält. Jag tror att det går att uppnå liknande lyhördhet i andra sammanhang, men de flesta av de sammanhangen är nog ändå utdöda, jag tänker på urstammar. Det är inte omöjligt att spela teater eller sjunga som en trubadur i en Santo Daime ceremoni, men det går inte att göra det en längre tid. Visst, någon kanske gör det en gång, men då vågar de inte komma tillbaka. Andra, gör det en kortare tid ibland, men givetvis slutar det i kapitulation, vanligen i form av kräkning eller att vederbörande faller samman på golvet, gråter eller skriker eller liknande i sin väg mot ödmjukhet inför helheten. Jag förstår att det är lätt att reagera på det jag skriver, men detta sker alltså utan att någon talar dem till rätta, man samtalar inte under ceremonin, utan ovannämnda är spontana utlevelseprocesser triggade av upplevelsefältet i ceremonin.
Vidare finns det möjlighet givetvis att ledningen av ceremonin är mindre kompetent än man kan önska. Det märks ofta i form av att ledaren tar stor plats ofta med en förvirring som följd. På encontron i Italien så var det i princip inte mer sagt än några meningar som inledning och några som avslutning, sen sjunger man från pärm till pärm. Kort och gott är det ett sammanhang som innebär ovanligt lite personhävdelse och ovanligt mycket ren samvaro. I ett mer slutet sammanhang av en grupp som känner varandra väl går detta att uppnå, men frågan är om det finns något annat sammanhang där människor kommer från så helt olika vardag och på så kort tid utan att de känner varandra går in i en personhävdelsefri upplevelsesfär.
Vidare behöver man inte veta så mycket om ceremonins ursprung för att vara med. Jag börjar lära mig att förstå kanske hälften av verserna i hymnerna, men kom ju som de flesta icke-portugisisktalande in utan någon kunskap. Jesus är ju central så klart och jungfru Maria, så de symbolerna måste man förhålla sig till som nybörjare om det nu är så att man inte redan har en relation till dem. Men det är ju inget som tvingar dig till att fokusera på budskapet, det hålls inga förhör, det är bara sång och den är vacker, så det går ju helt fint att bara luta sig tillbaka i flödet utan att hänga upp sig på entitetvördnad. Det som krävs är att man harmonierar med helheten, dvs inte håller personlig låda.
Givetvis är detta möjligt även utan sakramentet, men jag har aldrig sett det ske.
Ja, det är ju samma té, men det heter Santo Daime i denna kult och Ayahuasca i andra sammanhang. Det är ganska vanligt, för vissa är det inga problem, medan andra har behov av tydlig distinktion, kanske i form av fördömande, beroende på personlighet och sammanhang. Santo Daime som organisation skickar ut té till andra sammanhang och Padrinho Alfredo är helt avslappnad med att det finns olika rörelser. Så är det ju och så ska det vara.
Jag vill dock poängtera att jag inte blint marknadsför detta till alla. Det är helt i sin ordning att inte tilltalas och markera avståndstagande. Kanske förenklas det av att du läser sångtexten till första låten i Oracao, som inleder alla koncentrations, beskydd och läkningsceremonier?
Granska samvetet
Granska det noggrant
Jag är en Far och ingen son
men uppför mig inte så
Kallar en å en
För alla visar jag denna vägen
Följande mina order
Kommer ni att hitta flyten
Alla kan vi minnas
Allt från Noaks tid
Doktrinen från min Far
Det är den som här tar vid
Kom igen nu mina syskon
Låt oss finna ödmjukheten
Be om vår förlåtelse
Så att Far kan ge förlåtelsen
De som vill måste bära sig själva
Det finns ingen att klaga till
Jag har rådit dig gott
Om tiden som komma vill
Granska samvetet
Granska det noggrant
Jag är en Far och ingen son
men uppför mig inte så
Kallar en å en
För alla visar jag denna vägen
Följande mina order
Kommer ni att hitta flyten
Alla kan vi minnas
Allt från Noaks tid
Doktrinen från min Far
Det är den som här tar vid
Kom igen nu mina syskon
Låt oss finna ödmjukheten
Be om vår förlåtelse
Så att Far kan ge förlåtelsen
De som vill måste bära sig själva
Det finns ingen att klaga till
Jag har rådit dig gott
Om tiden som komma vill
Jo jag har ju lovat att lägga upp lite egen musik i andra trådar. Det här är från i Lördags när jag höll en koncentration för mig själv. Första gången som jag sjunger igenom hela min svensköversättning av Oracao (Bön) och dessvärre kan jag inte spela något instrument, så det bidde bara min egen sång. Lite tufft var det att spela in också, var tvungen att spy rätt innan jag börja för att jorda mig. Men lite stolt av mig själv och hur jag fått till översättningarna här och var är jag i alla fall.
Om någon undrar så har jag Padrinho Alfredos förtroende att leda arbeten, på Encontron sa han att det var speciellt att någon kom in utifrån och förstod Santo Daime som jag.
Oracao på Svenska
Passar också på att ändra översättningen av "Granska samvetet" ovan till att passa den som jag sjunger.
Om någon undrar så har jag Padrinho Alfredos förtroende att leda arbeten, på Encontron sa han att det var speciellt att någon kom in utifrån och förstod Santo Daime som jag.
Oracao på Svenska
Passar också på att ändra översättningen av "Granska samvetet" ovan till att passa den som jag sjunger.
Om ni vill lyssna på hur det ska låta och kommer låta sen när vi växt till oss här i Sverige kan jag rekommendera Santo Daime Australia .org. En mycket bra sida.
En ganska bra bredd på inspelningar finns på sidan med serveringslåtarna: http://santodaimeaustralia.org/serving.htm.
En ganska bra bredd på inspelningar finns på sidan med serveringslåtarna: http://santodaimeaustralia.org/serving.htm.
Återgå till "Religion och andlighet"