Bibelöversättning

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

magicadehex

Bibelöversättning

Inläggav magicadehex » 01 nov 2008 05:19

Vet någon varför man i översättningar av NT har översatt det grekiska ordet paradidomi till förråda i de fall det gäller Judas Iskariot?
Ordet kan även översättas till överlämna, utlämna.
Har man medvetet valt att använda den översättningen? Vad tror ni?

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 01 nov 2008 09:12

Vet inte, men har däremot hört, att lärungarna låg i konflikt med varandra om vems tolkning av kristendom som skulle gälla, och Judas drog det kortare strået bland andra, jag tror det var Petrus som vann, kanske Petrus var den bäste baktalaren.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Minded

Inläggav Minded » 01 nov 2008 09:25

Det låter osannolikt att man låter en klåpare översätta en helig text. Antagligen var det intentionen hos översättaren/beställaren av verket, som gav utrymme för ordvalet. Egentligen spelar det ingen större roll alls för själva läran. För nybörjare så blir det dock mer distinkt, mer.. säg karaktäristiskt. Och dessutom ger det en anledning till att 'renovera' boken och komma ut med en ny utgåva, från vilket många paralleller kan dras till modern marknadsföring. Inget nytt under solen. Bara en påminnelse, i en tid då så mycket annat jagar vår uppmärksamhet.

magicadehex

Inläggav magicadehex » 01 nov 2008 17:38

Minded, men tror du att beställaren av översättningen hade motiv att se till att översättningen blev förvirrande för allmänheten?

Minded

Inläggav Minded » 01 nov 2008 18:37

Dels tror jag inte att beställarna egentligen känner läran, dvs faktiskt utövar och lever den (även om de kan prata om den över kvällskaffet). Och dels, som sagt, så är min gissning att den förändringen i boken inte påverkar läran alls. Eftersom att oavsett om just det ordet var kritiskt för essensen, så skulle det ändå bara varit en vinkling av det, dvs tilltalat en viss publik, men just därför också lämnat en annan ute. Ord är också bara ord.

Men jag inser min egen begränsning, jag lever inte heller läran, varför jag kan ha helt fel - de kan lika gärna vara upplysta och faktiskt ha stenkoll på vad de gör, förvirring kan mycket väl ge 'resultat', lika väl som något annat.

Jag tror att läran i sin essens är oförändrad, oavsett ordbytet. Kanske bara lite mer spridd, populär. Eller tvärt om, spridd och inpopulär; det är sagt att man inte kan ändra någons karma.

Phileas Fogg
Avstängd

Inläggav Phileas Fogg » 05 mar 2009 23:45

paradw,sousi. Detta forum klarar inte grekiskt text. men det betyder "To hand over" eller "Betray" I antik grekiska.

Återgå till "Religion och andlighet"