Var Jesus analfabet?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
OWE

Var Jesus analfabet?

Inläggav OWE » 04 feb 2009 22:29

Har funderat på detta flera gånger. Varför skrev inte Jesus själv ner några dokument som kunde utgöra underlag till nya testamentet? Om han nu var så klok och förståndig borde han väl ha kunnat tillse att hans föreläsningar dokumenterades på plats, och inte några hundra år senare?

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 04 feb 2009 22:58

Jag tror att  det inte står ingenstans att Jesus inte var ogift och inte hade barn.
Det stod lärungarna efter dennes död fritt att skapa en karaktär med de dragen de bedömde som väsentliga, och lämna bort de ovidkommande, eller det störande.

I en kultur där en ogift kvinna som blev med barn kunde straffas av samhället så var det en bra historie Jesus´s mamma körde med för att förklara sitt havandeskap. Tur hade hon sen att hon hittade en drummel som gick med på historien och gifte sig med henne.

Det står ingenstans i bibeln att jesus inte var en ödla
Bild

och

Bild

Kolla denna länk för fler bilder av Raptor Jesus...

Om skrivkunnigheten då...
- på den tiden då det begav sig så var det nog bara de lärda, nån procent av befolkning kanske som kunde läsa.
Jesus däremot påstods ju ha studerat skrifterna själv, och borde därför ha varit en av de lärda.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Andreas
Moderator

Re: Var Jesus analfabet?

Inläggav Andreas » 04 feb 2009 23:42

OWE skrev:Har funderat på detta flera gånger. Varför skrev inte Jesus själv ner några dokument som kunde utgöra underlag till nya testamentet? Om han nu var så klok och förståndig borde han väl ha kunnat tillse att hans föreläsningar dokumenterades på plats, och inte några hundra år senare?

Det verkar för mig som om du följer med den rådande strömmen i vår rådande kultur och utgår från den i din frågeställning. Eller är det så att du ställer frågan från djupaste ödmjukhet?

Den rådande strömmen är nämligen att vi ser vår kultur som den som har mest kunskap om världen och att vi är närmast en förståelse av den. När du tar upp Jesus så verkar du liksom Jörgen och mainstream svennen utgå från att det är en saga och att det som har berättats om honom inte är sant. Mitt perspektiv på detta är att både du och Jörgen liksom mainstream svennen lever i en kultur som förblindats av våra tekniska framsteg, vetenskapens landvinningar och all tillgänglig kunskap (liksom all tillgängligt nonsens). Så då har jag alltså intagit en position över er i mitt resonemang och det är ju alltid bekvämt. Jag är smartare än er, gud vad skönt för mig. Då kan jag ju fritt pladdra på här. På samma vis vet ju du Owe att du egentligen är smartare än de däringa tattarna som levde i öknen för ett par tusen år sedan, eller?

Så, då har jag ställt dig två frågor. Basen för de båda är att demonstrera något som jag själv har dragit som en lärdom och som jag varje dag får jobba vidare med att påminna mig om, verkligen. Nämligen att det finns en intelligens som är långt mycket större än jag till och med kan föreställa mig. Det är fundamentet för all monoteistisk religion och faktiskt enligt min erfarenhet all annan religion också.

Som gammal wow-spelare (på världselitnivå :) ) uppskattar jag ödleteckningarna, liksom alla Jörgens skämt och hans uppenbarelse. Det är på sin plats att syna de murkna maktstrukturerna som är det som folk rättmätligen reagerar på. Men jag menar det vara ett blindspår att attackera Jesus från detta.

Kort och gott: Utifrån en intelligens som är större än du kan föreställa dig visade Gud genom Jesus liv ett exempel för oss vanliga dödliga att följa.

Acceptansen av / eller upproret mot (som faktiskt båda era inlägg är tydliga exempel på) existensen av en intelligens och en kraft som är större än någon av oss kan föreställa sig är den springande punkten för all diskussion kring detta.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 05 feb 2009 21:57

Det är nog inte orimligt att anta att en snickarson i Galileen för 2000 år sedan skulle ha varit analfabet, nej.

De första kristna församlingarna hade antagligen framförallt en muntlig tradition. Det är någon gång efter att Paulus kommit med i bilden som saker och ting börjar skrivas ned.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Minded

Inläggav Minded » 15 feb 2009 13:01

En möjlighet:

"I maintain that Truth is a pathless land, and you cannot approach it by any path whatsoever, by any religion, by any sect. That is my point of view, and I adhere to that absolutely and unconditionally. Truth, being limitless, unconditioned, unapproachable by any path whatsoever, cannot be organised; nor should any organisation be formed to lead or coerce people along any particular path. If you first understand that, then you will see how impossible it is to organise a belief. A belief is purely an individual matter, and you cannot and must not organise it. If you do, it becomes dead, crystallised; it becomes a creed, a sect, a religion, to be imposed on others."

saxat från en tråd i soptunnan/'Truth is a pathless land'.

Teknik har förvisso inneboendes systemfel, eftersom varandes just teknik.

Edit: till historien hör också det faktum att jesus just var den som visste vad han pratade om - där lärjungarna bara var, faktiskt, lärjungar. De var de som antecknade. Eller, oavsett vem som skrev, så var det inte jesus. Hmm. Eller så är sådana dokument förstörda, glömda eller något.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 15 feb 2009 13:31

Sanning är större än ens egen medvetande kan uttolka,
därmed är all sanningsökande och försök till tolkning av sanning dömt till att mysslyckas, och likvärdigt med fjärmande från sanningen.
Men det finns ju inget alternativ, om man bortser från påståendet att det faktiskt nedtecknats färdiga manualer som man bara sen behöver tro på.

Bland annat finns sanningen inkodat i barken på ett träd som växer i närheten där jag bor (som ett mönster, ej skönjbar från barken omkring), jag har inte lyckats knäcka koden än.

Hur vet jag nu detta?
Jo, jag fick ju för mig det, tanken kom ju nånstans ifrån - det måste betyda något, även om jag inte riktigt vet vad.

En annan variant...
människan är blott ett tunnt skal som täcker djuret som vill vara en människa, för att sedan skapa guden som behövdes för att skapa världen där människan finns. Skönt symmetriskt finner jag, och kan ej motbevisas.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 feb 2009 09:32

OWE skrev:Har funderat på detta flera gånger. Varför skrev inte Jesus själv ner några dokument som kunde utgöra underlag till nya testamentet? Om han nu var så klok och förståndig borde han väl ha kunnat tillse att hans föreläsningar dokumenterades på plats, och inte några hundra år senare?

Han var enligt evangelierna kunnig i Lagen och profeterna. Hade han fått den uppläst eller läst den själv?

Det talade ordet är det levande ordet. Det skrivna är det döende. Det skrivna ordet leder till religionens dödsryckningar: alla dessa uttolkare och besserwissrar, exegeter och apologeter! Mn det är svårt för en religion att överleva utan skrivna urkunder. Det är en dubbelhet/ kluvenhet. En paradox. När den levande tron börjar dö, skriver man ned den. När den levande etiken börjar dö ut, krävs etikkommissioner och regelverk!

Därför skrev Jesus ingenting.

Martinus var verksam både med talat och skrivet ord och tecknade symboler. Det finns ingen ände på diskussionerna bland TT-studerande om "de rätta tolkningarna". Samma dubbelhet där.

Lev väl!

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 16 feb 2009 10:49

Vem behöver en religion när vi ju har duktiga begravningsentreprenörer som fixar korrekta avslut, datingsiter som även kan ordna med bröllop? TV som sammanhållande punkt och den gemensamma drivkraften mot tillväxt via ökad produktivitet och konsumtion?

Ja just ja, och så Vetenskapen som gör att vi inte kan lita på vad vi ser och hör förrän vi har sett en Vetenskaplig undersökning och kan hänvisa till den. Häromveckan presenterade lokaltidningen uppslaget om den nya vetenskapligt belagda, kängurumetoden där för tidigt födda barn placeras hud mot hud med föräldrarna. Hör och häpna, barnen visade ökad trygghet och välmående. Viktigt att poängtera var dock att detta var evidensbaserat och inte något flummigt gull gull, enligt ledande Vetenskapliga sjuksyster.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 feb 2009 12:43

Andreas skrev:Vem behöver en religion när vi ju har duktiga begravningsentreprenörer som fixar korrekta avslut, datingsiter som även kan ordna med bröllop? TV som sammanhållande punkt och den gemensamma drivkraften mot tillväxt via ökad produktivitet och konsumtion?

Ja just ja, och så Vetenskapen som gör att vi inte kan lita på vad vi ser och hör förrän vi har sett en Vetenskaplig undersökning och kan hänvisa till den. Häromveckan presenterade lokaltidningen uppslaget om den nya vetenskapligt belagda, kängurumetoden där för tidigt födda barn placeras hud mot hud med föräldrarna. Hör och häpna, barnen visade ökad trygghet och välmående. Viktigt att poängtera var dock att detta var evidensbaserat och inte något flummigt gull gull, enligt ledande Vetenskapliga sjuksyster.

Det du skriver ovan handlar ju om dagens religion. Vad är problemet? Att relgionen utvecklas, tar sig nya former? Helt naturligt!

menar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 16 feb 2009 12:45

Algotezza skrev:
Han var enligt evangelierna kunnig i Lagen och profeterna. Hade han fått den uppläst eller läst den själv?

Du har en poäng. Han tilltalas ju även rabbi i vissa traditioner, och de var ju just skriftlärda...
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

But I think it's YOUR MIND

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 16 feb 2009 13:42

Algotezza skrev:Vad är problemet?

Andefattigdomen. Och lösningen?
Att relgionen utvecklas, tar sig nya former

Phileas Fogg
Avstängd

Om vi går till bibeln.

Inläggav Phileas Fogg » 22 feb 2009 10:39

Han kunde lagen väldigt bra och det står på ett ställe att han satt och skrev i sanden.

Dessutom så använde han sig av liknelser som bara inte fick komma ut. han berättade bland annat hur man anrikade uran och anrikade guldmalm

så dum var han inte...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Om vi går till bibeln.

Inläggav Algotezza » 23 feb 2009 17:15

Phileas Fogg skrev:Han kunde lagen väldigt bra och det står på ett ställe att han satt och skrev i sanden.

Dessutom så använde han sig av liknelser som bara inte fick komma ut. han berättade bland annat hur man anrikade uran och anrikade guldmalm

så dum var han inte...

Och så avslöjade han i hemlighet alla framtida nobelpris och gav snygga motiveringar som ingen begrep på den tiden.

Och så...

Och så...

Och så...

minns Algotezza, Jesu lillebror
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 23 feb 2009 18:49

Ja åtminstånde Bibeln påstår att Jesus kunde läsa. Sedan är det fritt för källkritik. :shock:

Luk 4:16

Jesus i Nasarets synagoga
Han kom till Nasaret, där han hade växt upp, och på sabbaten gick han till synagogan, som han brukade. Han reste sig för att läsa,

Luk 4:17

och man gav honom profeten Jesajas bok. När han öppnade den fann han det ställe där det står skrivet:

Luk 4:18
P  
Herrens ande är över mig, ty han har smort mig till att frambära ett glädjebud till de fattiga. Han har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet
Varje dag är en resa.

Phileas Fogg
Avstängd

Inläggav Phileas Fogg » 23 feb 2009 20:23

Revelation 19:20
Then the beast was captured, and with him the false prophet who worked signs in his presence, by which he deceived those who received the mark of the beast and those who worshiped his image. These two were cast alive into the lake of fire burning with brimstone.

Mark 9:44
into the fire that shall never be quenched— 44 where
‘ Their worm does not die
And the fire is not quenched.’[a]

svavel används för att göra tungt vatten!
likmaskar används vid raffinieringen av uran!

dessutom används svavelsyra och kiselgur (svavelsjö och brimsten) i sprängämnen, så även iden om sprängämnen sätts fram I bibeln.

När man kommer till guld så använder man sig av manna för att raffiniera guld från guld malm. Det tar inge energi att framställa guld från guldmalm eftersom det vaskas i vanligt saltvtatten. Där "agnarna skiljs från vetet".

Återgå till "Religion och andlighet"