Jordens ålder

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

CoDx

Jordens ålder

Inläggav CoDx » 21 dec 2004 17:10

Olika religioner har olika åsikter om hur gammal jorden är,
kristna forskare anser att jorden är ca: 6000 år gammal :o
vad tror ni? är jorden flera miljarder år gammal eller har ni en egen teori om hur gammal vår käre Tellus är?
non scholae sed vitae discimus

Maverick

Re: Jordens ålder

Inläggav Maverick » 06 jan 2005 13:26

CoDx skrev:Olika religioner har olika åsikter om hur gammal jorden är,

Exakt hur har deras forskning sett ut? Har dessa "forskare" glömt allting som hände längre tillbaka i tiden? Dessa forskare du nämner är troligen kreationister, som av någon bisarr anledning tror att Bibelns skapelseberättelse är korrekt. Dock har de inga bevis för det - och det vet de säkert. Det sker ingen forskning inom kreationismen, troligen eftersom att de ändå inte kommer att hitta några bevis.

vad tror ni? är jorden flera miljarder år gammal eller har ni en egen teori om hur gammal vår käre Tellus är?

Det har liten betydelse vad jag tror eller vad jag vill ska vara sant. Som det ser ut verkar jorden vara runt 4.5 miljarder år.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 22 jan 2005 15:00

Som det ser ut?

Jag ser inga tecken på vår jords ålder. Den har alltid funnits och verkar fortsätta sin existens tills jag är borta härifrån.

Bevisen för att fastställa jordens ålder är inte så mkt bevis som teorier.
Och om någon anser att jag har fel så kan dom väl presentera "bevisen".
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 22 jan 2005 19:59

Hur bevisa att våran planet är så och så gammal?
I flera olika trådar här på FF kräver skribenter på bevis i de mest skiftande sammanhang.
Vad menas med bevis?
Om jag lägger fram ett bevis inom t.ex. matematiken så nickar de flesta instämmande. "ett logiskt bevis håller alltid".
Men även det logiska tänkandet är nedärvt, ett sätt att resonerade.
Inom vetenskapen finns olika sätt att bevisa saker och ting, alla lika berättigade.
För de troende finns BOKEN som rättsnöre. Vi alla andra får lita på sunt förnuft.

Sun Ruler

Re: Jordens ålder

Inläggav Sun Ruler » 23 jan 2005 15:57

CoDx skrev:Olika religioner har olika åsikter om hur gammal jorden är,

Finns otaliga kristna forskare som inte hävdar det, kanske det vore på sin plats att vara lite tydligare innan man kommer med grova generaliseringar.

It's like playing chess, think before you move.
Mind is like a parachute - it only works when its open

Återgå till "Religion och andlighet"