Negative confessions (Egypten)

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE
Inlägg: 939
Blev medlem: 20 nov 2008 11:45
Ort: någon som söker sin själ.

Negative confessions (Egypten)

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 15 jun 2009 09:23

Jag såg en dokumentär om the book of dead , en papyrus rulle som upptäcktes i Egypten , daterad ca 1000 före kristus , som gav instruktioner om vad man skulle säga till gudarna efter sin död...
lär vara föregångare till de 10 budorden....

I have not committed sin.
I have not robbed with violence
I have done no violence
I have not stolen
I have not slain men
I have not made light the bushel
I have not acted deceitfully.
I have not stolen the property of the god
I have not told lies.
I have not carried away food.
I have not uttered evil words.
I have attacked no man
I have not slain a bull which was the property of the god.
I have not pillaged the lands which have been ploughed
I have never pried into matters [to make mischief].
I have not set my mouth in motion
I have not been wroth except with reason
I have not debauched the wife of a man.
I have not polluted myself
I have terrorized no man
I have not made attacks.
I have not been a man of anger
I have not turned a deaf ear to the words of truth.
I have not stirred up strife
I have made none to weep
I have not committed acts of sexual impurity, or lain with men
I have cursed no man
I have not acted in a violent or oppressive manner
I have not acted [or judged] hastily.
I have not multiplied my speech overmuch
I have not acted with deciet, I have not worked wickedness
I have not done things to effect the cursing of [the king].
I have not stopped the flow of water
I have not raised my voice
I have not curse God
have not acted with insufferable insolence
I have not sought to make myself unduly distinguished
I have not increased my wealth except through such things are [justly] my own possessions
I have not scorned [or treated with contempt] the god of my town.




http://www.mythome.org/ebdanegc.html

Det behövs inte sägas att jag skulle käpprätt.... :P

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 15 jun 2009 11:56

Det är väl självklart att man inte gjord nåt.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9937
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 15 jun 2009 15:35

* jag har inte begått synd
* jag har inte rånat någon
* jag har inte brukat våld
* jag har inte stulit
* jag har inte dräpt män
* jag har inte fuskat med mått
* jag har inte agerat falskeligen
* jag har inte stulet Guds egendom
* jag har inte berättat lögner
* jag har inte transporterat bort mat
* jag har inte svurit eller yttrat onda ord
* jag har inte attackerat någon man
* jag har inte slaktat en tjur som var Guds egendom
* jag har inte agerat svekfullt
* jag har inte lagt näsan i blöt till andras förtret
* jag har inte gjort elaka grimaser åt någon
* jag har inte varit vred utan orsak
* jag har inte varit sedeslös mot en annan mans hustru
* jag har inte förgiftat mig själv
* jag har inte terroriserat någon annan man
* jag har inte attackerat någon
* jag har inte varit argsint
* jag har inte slagit dövörat till ord av sanning
* jag har inte gett upphov till stridigheter
* jag har inte fått någon att gråta
* jag har inte begått gärningar av sexuell orenhet eller legat med män
* jag har inte grämt mig över min situation
* jag har inte förbannat någon
* jag har inte handlat på ett våldsamt eller förtryckande sätt
* jag har inte handlat eller dömt i hast
* bla bla bla...tänkte översatt, men så kom jag på att det finns som en funktion i webläsaren.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster